Hovar! Allt om hovar!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Zab
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 219
Status
Stängd för vidare inlägg.
Z

Zab

Ok, jag tyckte det var synd att barfota-boots tråden låstes när man äntligen började få lite konkreta svar.
MEN jag tänkr inte gråta över det utan skapar istället en hovtråd!
För alla slags diskussioner om hovar!
Det gör inget om den spårar ur sålänge det diskuteras (och hålls till hästens hovar ev. även ben... liite onödigt om den börjar handla om NH eller nåt:P)

Ok, lite saker att fundera på och diskutera, exempelvis:

Vad är skillnaden mellan hovslagar verkning och barfotametods verkning? (barfota)

Skillnaden mellan olika barfotametoder?

Vad gör olika skor för nytta/skillnad jämfört med vanliga järnskor (för enkelhets skull tar vi järnskor med tåkappa och två broddhål som ''standard'' att jämföra med)

Finns det några myter att slå hål på? Strålen; behöver den röra marken för att hoven ska fungera som extra ''pump''?

Hur ska man bäst ta hand om hästens hovar? Behöver de stå i vatten dagligen (som enligt strasser). Eller finns det något annat att tänka på?

Hovtjära; bra eller dåligt?

Göra hovarna fina inför uppvisning? x)

Exakt vad är skillnaden mellan strassermetoden och andra barfotametoder? Är det bara några få felinformerade strasserverkare som verkar tills hoven blöder, eller gör Hiltrud Strasser det själv med?

Hovslagare; vad tycker ni att vi vanliga hästägare ofta glömmer eller inte vet om angående hovar?

Några andra funderingar?
Jag hoppas att fler än jag kommer tycka att tråden är en bra ide och orka skriva i den. Hovar är ju den del av hästen vi hästägare allra mest lämnar till andra utan att lära pss så mycket själva om det. Så låt oss lära oss lite och diskutera:P

Men håll en trevlig ton, inga anklagelser eller annat nu. Informera istället ör att bara säga att nån är dum i huvudet:P

Sv: Hovar! Allt om hovar!

Som sagt när min häst går barfota ( hon har otroligt hårda hovar ) så verkar pappa henne normalt ( alltså som när hon har skor ) .
Jag vill helst att mina hästar ska försöka gå barfota året runt förutom när de är halt.

Tjära är bra men inte i förstor mängd , de kan tillslut göra så att hoven torkar ut vad jag har hört (?) Använder de bara några gånger omåret , samma sak med att ställa alla hovar i vatten varje dag tröttar ut en till slut.

Dessutom tkr jag att man inte ska verka så de blöder :S Varför ska de vara nyttigt för?

Jag har tänkt så här:
Mina araber är oskodda och verkas var åttonde vecka ungefär. De har bra hovar och klarar "vanlig" ridning på hyfsat underlag. Men de blir ömma i fossingarna om vi rider på stenigt underlag och på våren när gräset växer kraftigt.

Om jag ska träna hårdare, typ distansritt som jag har planer på, tänker jag sko dem. Jag tror nämligen inte att man kan jämföra en vildhäst med en tamhäst, och jag tror att ryttarens tyngd och den ansträngning som det krävs att balansera sig med ryttare på ryggen gör att hovarna slits för mycket vid hårdare ridning. Dessutom kan inte en tamhäst under ryttare välja sin egen väg som en vildhäst kan göra.

Så jag tror på vanlig, traditionell skoning vid lite tuffare ridning och när hästens hovkvalitet inte är den bästa.

Det håller jag med om:P
Ett tag var jag helt för barfota (de är ju bra på att tala för sig) men efter lite efterforskning kom jag fram till samma svar som du;
Barfota är jättebra när det funkar, och de flesta hästarna klarar säkert normal skogsmulleridning utmärkt. Men när de behöver bära ryttare på värre terräng än gräs och ridbana under längre tder behöver de oftast skos.
Vi ändrar så mycket av det naturliga att vi inte blint kan räkna med att det naturliga fungerar i alla aspekter. :P

Jag köpte hela konceptet med "alla hästar kan gå barfota" när jag gått en helgkurs........:angel:
Men efter lite erfarenhet & mer insatt i vad det verkligen innebär, så får jag erkänna att jag tar tillbaka en hel del som jag propagerade för som "nyfrälst":D
I dag är min nordis barfota under vår-sommar & höst, men då använder jag boots, annars sliter han ut tån fullständigt då han är lite innåtsälld.
Vintertid skos han runt om med snösulor & 4 brodd i varje sko, för att jag säkert skall kunna köra honom i skogen.
Det krävs ju en hel del för att dra ett lass & då ska hästen ha bästa möjliga förutsättning för det tycker jag !
Har man dygnets alla 24 timmar att lägga på sin häst för att skapa möjligheten att ha sin häst barfota utan problem så visst är det bäst, men för mig vanliga, enkla, dödliga människa så har jag inte den möjligheten, utan det kan bli lite varierande med motioneringen, & speciellt nu under vintern då i allafall jag inte har någon tillgång till belysning mer än pannlampa..........:(.

Finns mängder med sånna trådar sök där

Håller med, och därför låser jag tråden. Dessa frågor finns det en uppsjö trådar av, det är enkelt att använda sökmotorn och på så sätt få en massa svar på frågor och funderingar.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Jag har letat i andra trådar men hittar bara tjafstrådar, och vill nu starta en ICKE-tjafstråd ang. Strassermetoden. Jag har hört talas...
Svar
1
· Visningar
961
Senast: Boj
·
Hästvård Nu har jag äntligen varit på föreläsningen av O.L så jag tänkte rapportera lite, det var ju tidigare funderingar kring dessa...
2
Svar
35
· Visningar
2 883
Senast: Tavro
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 619
Senast: Magnum
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 187
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka