hov sprickor??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare almunge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 097
A

almunge

Min häst har fått sprickor i hovarna och allt såg bra ut men så fick han nu en tappsko efter 7veckor sedan skoning. någon som har nått bra tips på nått som får sprickorna att läka ihop snabbt och bra ???

Sv: hov sprickor??

En hovspricka kan aldrig läka ihop. Den kan bara försvinna med hovens tillväxt, om man åtgärdar orsaken till att den uppkommit.

Min häst har fått sprickor i hovarna och allt såg bra ut men så fick han nu en tappsko efter 7veckor sedan skoning. någon som har nått bra tips på nått som får sprickorna att läka ihop snabbt och bra ???

7 veckor sedan skoning... då ska du snart sko om väl?
fråga din hovslagare nästa gång h*n kommer:)

Om det beror på hård och torr hov brukar min hovslagare råda mig att pensla på lite billigt matolja på hovväggen samt insidan av hoven.
Min foderhäst hade det problemet. Idag har han fin hovkvalitét och jag behöver inte pensla på så ofta nu, För han går i hage med bra underlag.

Brukar sko både hästarna var 6:e vecka. Var väl dags för din häst.
Är det tappsko kan det vara så att hästen trampat av sig skon ganska häftigt så att hovväggen spruckit. Som sagt, hör med din hovslagare så löser det sig :)

Jag tror inte att det finns ngt sätt att göra detta snabbt. En bra hovslagare och ganska täta skoningsintervall är nog vad som krävs. sedan kan man smörja med olja som ngn annan också skriver.
från en som har blivit av med sprickorna.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
734
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 953
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka