Hov spricka?

Mixess

Trådstartare
På min ena pålle upptäckte jag en liten "spricka" eller vad jag ska kalla det på ena fram hoven. Hovslagare har varit och verkat (har inga skor) och på den hoven där "sprickan" var gick det som ett litet hål in i hoven som h*n verkade upp. Hittade ingen röta eller något, utan bara som ett litet hål som gick rakt in. H*n verkade in iaf en centimeter skulle jag tro för att komma till "botten" för att kunna se om det fanns nått där.

Någon som kan ha funderingar/erfarenheter vad det kan beror på?
Hovslagaren hade inte sett detta innan. Ganska nyutbildad, men varit som lärling länge inna dess.

Hoppas jag förklarat någorlunda tydligt.

Hästen verkades för sju veckor sen innan dess, då var de inga anmärkningar på något och jag har själv inte sett nått förrens nu. Vad kan det vara som kommer så snabbt?

Sv: Hov spricka?

Min häst hade en hovspricka förut, bara en ytlig som ingen av mina hovslagare inte gjorde något åt (jag har två olika) och de trodde båda att det berodde på att hon trampat sig själv eller slagit i hoven i en sten eller dyl så den spruckit lite.

Sv: Hov spricka?

Om "hålet" sitter mitt fram i tån, och sprickan går upp därifrån, så har jag sett sånt två gånger på två olika kallblod. I båda fallen uppkom hålen när hästen inte blivit verkad rätt/tillräckligt ofta. Båda var barfota och båda hålen försvann med korrekt verkning.
Mina hästar behöver oftast verkas var 5-6:e vecka, beroende på träning och underlag samt hur de sliter. 7 veckor är kanske för sällan just nu?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 641
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 107
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 245
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka