Hov som växer sakta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 176
H

Havregryn

Kan en häst ha brist på något eller nått annat som ligger i för att hovar ska växa sakta, väldig sakta.

I övrigt bra hovkvalite.

Sv: Hov som växer sakta?

Är det så året om? När jag hade ut min hovslagare här om dan fanns det inte mycket att verka då hovarna växer mycket långsammare på vintern. På sommaren däremot känns det som man bara hinner vända ryggen till ibland och så ör hovarna för långa...:smirk:

Hej, har en valack med dåliga fötter. Han hade visserligen mkt dålig hovkvalitet oxå.. Har provat MÅNGA kurer utan framgång :smirk: men den nya hovslagaren gav mig ren MSM och det funkar!!! :love:
Idag har han hela fötter inga tappskor o det växer!! :idea::love: Hade slut å glömde köpa från hovis vid nåt tillfälle å köpte då från Biofarmab, deras MSM, men det var inte samma krut som den rena.. Om din hovis inte har ren MSM så rek jag dock Biofarmabs före andra preparat ute på marknaden som är billigare.

Om hovkvaliten för övrigt är bra, vart ligger problemet?

det är som hos folk, "naglarna" växer olika fort...

Om hovkvaliten för övrigt är bra, vart ligger problemet?

det är som hos folk, "naglarna" växer olika fort...

Ja, just det :D Tänk vad billigt å smidigt att slippa åka till hovis var 6:e v :angel: Underbara tanke.. Sitter skorna å han inte behöver "korrigeras" ngt så sko med längre mellanrum å var glad :) Det hade jag varit. Tror inte din häst har brist på ngt om hovkvalite´n är bra i övrigt, som ovan sa: "naglarna" växer olika fort..

Min ponny har varit så hela livet (från föl tills nu = snart 10 år)
Han har super hovkvalitet men hans hovar växer nästan ingenting. Enda gången man har nackdel utav det är ju om de på ngt sätt skulle skada hoven och man vill att skadan ska "växa bort" så fort som möjligt. Då hade jag gett msm.

Jag har för övrigt bara varit tacksam för långa skoningsintervaller då det sparar både tid och pengar. När han vid ett tillfälle var sjuk och vilade (hovarna växte ytterligare ngt saktare pga av sjukdom) så behövde vi inte göra ngt på ca 3 månader kanske lite mer :eek: Hovis kikade självklart på honom när han tog de andra hästarna men ansåg att det inte fanns ngt han behövde göra. När vi sedan skulle sko om honom för igångsättningen verkade vi lite lite bara för sakens skull.

Var glad att din häst är billig i drift :D Bara hovkvaliten är ok så är det ju ina problem. Rådfråga hovslagaren om du ändå är osäker.

Good Luck!

första tanken, som alla billigt..

Men i längden då? VAd händer om hoven skadas skr'cken är ju att en hovspricka ska komma eller ngt annat, hästen i fråga är en väldigt känslig individ.

Inte min häst i fråga dock.

Ville bara veta om den kan ha brist på något, men alltså nej?Eller?

Syrrans ponny fick en hålgång i hoven efter en hovböld som ingen hade märkt. De fick skära bort stora delar av hoven för att ta bort allt och pga att hennes hovar är sånna som växer långsamt tog typ 1 år innan hon kom tillbaks ordentligt. Visst, det hade tagit lång tid annars med men inte SÅ lång tid.

Och vi hittade inte några vitaminer eller tillskott de kan få som hjälper. Det enda är ju B-vitamin eler biotin (typ samma sak) men i kvantitet rinner det bara genom hästen så det spelar liksom ingen större roll...

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
734
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka