hov PROBLEM!!

B

Breedrost

Min pålle har blivit öm i fötterna efter har gått barfota en längre tid (skodde av honom *framhovarna* för att hovarna fick massa me sprickor!) Vad ska ja göra?? några tips, för vi måste hitta på nått han är öm när man rider!!! är högre sömn bättre mot "spricknigar"?? (är ok barfota) vi har funderat på boots men det e så dyrt! vet ni några billiga?? alla förslag om skoning/boots på framhovar VÄLKOMMNAS! :confused: :bump:

Sv: hov PROBLEM!!

OM du VILL ha pållen barfota så är det en investering att skaffa boots, även om de är dyra. Vår hovslagare sa att man kan anvvända ett par boots ca 8 månader innan de blir utslitana och då var det räknat på att man red varje dag, och det kanske man inte gör, sen behöver man ju inte använda dem om man ska rida i paddock eller i ridhus heller- där brukar ju hästarna inte ömma- så då "sparar" man ju in lite till på slitaget. Kolla upp företagen som säljer bootsen typ boa bootsen- ibland har de driver och säljer dem för 990 kr paret- det är billigt!

boots!! boa kostar runt 1000-lappen hos www.hovbalans.com, har vart utförsäljning så om de finns några kvar är dom billiga. det är en investering men dom håller ju längre än metallskor. biotin eller nåt i fodret kanske skulle sitta fint som komplement till boots?

kanske h*n har fått röra sej för lite eller på för mjukt underlag dessutom?

Silly skrev:
kanske h*n har fått röra sej för lite eller på för mjukt underlag dessutom?

han rids 5 dagar i veckan (han e rätt gammal) på grus, asfalt, skog, och ängar m.m, han går också ute i en stor gräshage (lite mjuk som de flesta gräshagar) så jag tror inte att de är problemet....Men tack så mycket för tipset ändå... :) Ps: min mamma har gått med på att beställa EasyBoots Epics p.g.a att de inte va så dyra så vi får hoppas ..... :rofl: :confused: :) :bow:

Jag skulle sko hästen igen för att få bukt med sprickorna. Jag vet ju inte hur din häst ser ut, men på vår unghästen med enorma hovsprickor så skoddes hon och skruvades ihop med "spännband". Fortfarande inte bra... :(

Menar du spännbanden eller har jag skrivit ngt dumt? :o
Hehe, med spännband menar jag metallband som man skruvar och drar åt :p

Jag hade också problem med min puttes hovar efter några månader utan skor! Hovslagaren rådde mig att ska henne igen eftersom hon slitit ner sina hovar så pass mycket att hon nästan gick på sulorna, hon fick också väldigt hovsprickor!
Så om jag var du så skulle jag sko hästen igen!

det finns så många olika modeller på både boots o hovar så det blir nog inte så svårt att hitta några som passar :smirk:

man mätter ju hovens bredd o längds o väljer storlek därifrån, men så kan det ju vara något på övriga hoven som inte stämmer men många modeller är väldigt anpassningsbara. o så beror det såklart på vad du ska använda bootsen till. Boa Boots ska klara av grus o lera medans företagets (samma företag) andra boots (minns inte namnet) ska vara bättre för ridning på längre sträcker o så tror jag att dom är lite mer avancerade att ta på men sitter i gengäld bättre. BoaBootsen är enkla att ta på när man fått in stilen ;)

vad rider du p* f*r underlag? Kanske kan du prioritera att bara rida mjukt nu tills kusen vant sig vid att vara barfota?

Fröken_Skåne skrev:
vad rider du p* f*r underlag? Kanske kan du prioritera att bara rida mjukt nu tills kusen vant sig vid att vara barfota?

inte mjuka underlag för guds skull!! för att hoven ska bli stark krävs ett underlag hoven kan flexa emot så att det blir lite blodcirkulation i hoven. går man bara på mjuka kommer hoven aldrig bli bättre än att den klarar gräs (förhoppningsvis, kanske inte ens det?). välj hellre hårda, släta underlag ;)

Varför vill folk inte sko sina hästar längre? Sko din häst och låt den må bra! Sen när blev skoning dåligt??

kenneth skrev:
Varför vill folk inte sko sina hästar längre? Sko din häst och låt den må bra! Sen när blev skoning dåligt??

Sen forskning visat att skorna försämrar hovens stötdämpningsförmåga (75% lite drygt, dom stötarna får hästens känsliga ben ta hand om istället), försämrar blodcirkulationen, ger felaktiga vinklar på hovar och i samband med det felaktig belastning i senor, ligament, ben, muskler osv. hästen skadar lättare sej själv o andra med skor, skorna ger "vibrationsskador" i hoven. visste du att skorna är en "folksjukdom" bland hästar? den vanligaste orsaken till skador beror på dålig stötdämpningsförmåga eller dålig blodcirkulation. vill du veta mer?

Men ALLTING blir inte bättre av att sko av hästarna...De flesta hästar klarar av det, problemet är att de flesta hästägare inte klarar av att hantera en barfotagång med allt vad det innebär.

He.he..jo det är nog fler hästar än hästägare som klarar det :D
Barfotagång kräver lite mer av en, enligt mina erfarenheter....det var lättare på den tiden man ringde hovslagaren så fort det var något och inte behövde tänka på hovarna tills nästa gång h*n kom. Men jag vill inte gå tillbaka om jag slipper :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Har ni era hästar barfota eller med skor och varför? Om ni har de barfota använder ni några slags boots vid ridning? Jag har alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 278
Senast: Marita73
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 761
Senast: ameo
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar