Barfota eller skor?

Ja det är väll väldigt olika för olika hästar, hade hoppats att den här hästen skulle vara en barfota häst men ser väll inte ut så just nu då... Han fick skor på fram i går så får vi se hur han verkar sen :)

Mina två är barfota, dock rids dom inte direkt. Den ena agerar barnponny åt 1,5 resp 2,5 åring så dom dagarna det är dåligt underlag håller vi till på ridbanan eller i nån hage typ.
Stora hästen som dock är pensionär får skor och brodd i år pga senskada förra vintern, så extra viktigt att hon inte halkar. I år har jag egen gård så då är det ju enklare att preparera underlaget när det blir halt etc.

Tack för svar! Så om hästen ömmar i hagen redan tror ni alltså att den inte har så pass bra hovkvalitet att den klarar att gå utan skor?
Många säger att man ska "härda" hovarna och att det kommer bli bättre men jag är tveksam. Hade i alla fall tänkt vänta med skor till hästen rids men det kanske är taskigt nu när vintern kommer och underlaget i hagen blir hårt och ojämnt.
En häst som är hovöm i hagen bör vara skodd.

Jag har mina oskodda på sommarhalvåret och de som rids är skodda på halkiga årstiden.
De rids inte oskodda på nyskrapad grusväg för då ömmar de.
När grusvägen är tillkörd är det inga problem; paddock och skog går förstås också bra oskott.

Både min ridhäst och sällskapshästen är skodda runt om. Vi har väldigt mycket grusvägar som vi rider på och det går inte att ha oskott då.

Jag skor alla mina hästar. Först sällskapshästen (5,5 år sen) var bara skodd fram. Skodde bak och vilken skillnad på häst! Han blev ung på nytt (var 22 år) så folk trodde han var unghingst för att han lekte så mycket i hagen.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar