Hov böld????

misen

Trådstartare
Tog in mammas pålle i förgår och han var då lite halt. Vi lindade honom och satte in honom i boxen för vi tänkte har han sträckt sej så e de bäst han tar de lugnt.

I går när vi kom till stallet var pålle ännu mer halt (står på 3 ben).
I full panik ringer vi hovslagaren då vi misstänker nått i hoven då han inte är varm, skullen eller öm någonstans i benet. Hovslagaren säger de kan vara en hovböld så lägg ett sånt ****** omslag kom ej ihåg vad de heter.

I morse kommer vi till stallet till en dyngsur häst :crazy: Svetten bara ran å han stod å var jätte spänd (på 3 ben) Så vi ringer hovslagaren och han kommer ut å kollar vad de e. Han tar av skon å klämmer å grejar å hittar en hovböld LÅNGT inne i bakre delen av fram hoven som töms å tvättas å lindas med bommul mm. Efteråt hade pålle lika ont så vi ringer vet som skriver ut smärtstillande och anti inflamatoriskt som vi ska ge honom.

Nu i kväll e han piggare men står fortfarande på 3 ben. han sätter ner de men stöder ej på den utan bara på tån han liksom hoppar fram när han rör sej.

Som sagt han e inte tjock, varm eller öm någonstans i benet, ingen feber å äter, dricker, bajsar å kissar som vanligt

Nu till min fråga. Hur lång tid kan han ha så här ont?
De e så jobbigt att se honom ha så ont. Hovslagare å vet sa att han kan ha ont några dagar eftersom den satt så långt in men de vore bra å få höra andras åsikter om det.

Sv: Hov böld????

Nu talar jag enbart av egen erfarenhet gällande hovbölder. Efter att hästen blivit uppverkad och tömt bölden ordentligt så har ialla fall mina gått bättre dagen efter.Lite ömma men aldrig halta. Kanske borde hovis komma ut igen? Det kan ju ha bildats en annan böld.

Du bör se snabb förbättring när du börjat gehästen smärtstillande. Dock kan det nog ta ett drygt dygn innan smärtstillande har full effekt.

Jag har också haft häst som stod blockhalt med hovböld. Bölden satt även här långt upp. Hästen var fortfarande blockhalt efter tömning av bölden och började inte stödja på benet förrän efter 2:a dagen på smärtstillande, gick nästan helt rent efter ytterligare 4-5 dagar, och kunde börja skrittas igång efter knappt 2 veckor.

Min pålle fick hovböld i sommras (givetvis när ordinarie veterinär + hovslagare va på semester) fick använda en annan hovis som verkade upp bölden + borrade hål.Hästen blev något bättre men var fortfarande hallt + svullnade upp i senan fick som tur var tag på ordinarie veterinär som omg skrev ut pencillin och några dagar senare fick jag tag på min ord hovvis som kom ut och verkade upp honom ännu mer.Tydligen hadde hovbölden legat ännu längre in än som var uppverkat första ggn,hästen blev i princip smärtfri på en gång efter försök två.Kan ju vara så att det fortfarande finns kvar var längre in.

kan nu meddela att hästen mår lite bättre nu.

Vi ringde ut hovslagaren igen då vi ej såg någon förbättring alls. han kom ut och öppnade mer å de visade sej att de va som en böld till innanför den han redan öppnat så nu har pållen börjat stödja på benet menhan e inte allt för glad å lägga för mkt tyngd på ännu. men nu får ha smärt stillande och så har vet skrivit ut pencilin som han ska få i morgon. Så nu får han några dagar på sej att komma igång igen å blir han ej bättre allt såf får vi åka å kolla upp det i stället. men nu e han mkt piggare och gladare. Sitt nyfikna jag som vanligt =) så de känns som att de e på rätt väg i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 758
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V