Hotande häst

Filifjonkan_

Trådstartare
Ja... Hur får man en häst som hotar att sluta med det? tex. Om man närmar sig i hagen för att ta på den täcke, om den då sryker öronen tätt bakåt och vänder rumpan emot en och vevar med ena bakbenet, hur 17 gör man då? Man går ju inte gärna rätt fram till en sån häst, inte skoj att få sig en spark liksom :crazy: . Går det att ta ur den det beteendet?
Det borde ju ha med att göra att den inte har nån respekt för en, att den inte ser en som sin ledare.

Skulle vara trevligt att veta hur man ska bete sig i närheten av en sån häst. :p
 
Sv: Hotande häst

jag ska inte påstå att jag är expert på svåra hästar, för det är jag inte.

men jag har ett sto som var besvärlig i början när hon kom. hon var i allmänhet trevlig att hantera, men kunde ibland få för sig att hon skulle försöka hota mig genom att vända rumpan till, lägga öronen bakåt m.m. väldigt otrevligt.

jag gjorde som så att jag i varje situation gjorde en bedömning om hur allvarlig hotet var och vilka risker jag utsatte mig för. om riskerna såg små ut (t.ex. om hon stod mellan träd o inte kunde svänga runt o sparka) så tog jag fajten genom att kräva min rätt som ledare att gå rakt igenom henne. flyttade hon inte på sig så stack jag diskret fram pekfingret o petade henne i sidan tills hon flyttade på sig. ren NH alltså.

om jag däremot bedömde riskerna för stora så låtsades jag som att jag inte såg hennes beteende. nonchalant kunde jag vända mig om o gå till någon annan häst i hagen för att gosa.

nu har hon lärt sig att jag inte bryr mig om när hon försöker utmana henne (hon är helt enkelt under mig i rang så varför skulle jag bry mig?:cool: ), att jag går vart o hur jag vill samt att jag är jätteduktig på att klia (särskilt på halsen, under manen ...) :love:

i situationen som du beskriver så kan du kanske göra något oväntat. ta och sväng runt med täcket i luften och lägg det sedan på marken och sätt dig där och njut av solen.
även om hästen blir rädd o springer sin väg så kommer den garanterat att bli nyfiken o undra du håller på med.

det viktiga är att hela tiden LÄSA hästen så att man är ett steg före ... o få den intresserad av dig.

lycka till!:bump:
 
Sv: Hotande häst

Tycker du har fått riktigt bra råd från babsan!!
Jag hade nog också bedömt hotet- om det inte är så att man utsätter sig för onödiga risker hade jag nog valt i täckessituationen alltså, att driva bort hästen från mig. "Dvs om du inte uppträder på ett acceptabelt sätt, vill jag som ledare inte ha dig i min flock."
När hästen sänker ner huvudet efter bortdrivningen är du i förhandlingsläge. Antingen bjuder du in hästen till dig, eller om den visar någon hotande tendens blir den fortfarande förpassad bort från dig.....
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
784
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Tjatter X har varit på sin arbetsplats ett antal år och har kollega Y och Z. Chefen på kontoret har varit utlånad till en annan enhet och då har...
Svar
4
· Visningar
458
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp