Hotande häst!

Sv: Hotande häst!

[QUOTE=LIA]Jag kan relatera 2 tillfällen då barn har särbehandlats positivt av hästar. Så en romantisk dröm är det inte![/QUOTE]

Jag har nog mer än två exempel men det är som sagt bara exempel.
:angel: Inte sanningen om genrellt beteende, eller hur?

[/QUOTE=LIA]
Om du inte tror på att att en 4-åring kan "felhantera" tillräckligt, så har du en del kvar att lära om barn. :smirk: [/QUOTE=LIA]

Knappast så hästen anfaller, va?

[/QUOTE]Det är intressant att så många nämner rangfråga i försöken att förklara det som hänt. Min uppfattning är, att hade det rört sig om det så hade hästen gått till väga på ett annat sätt. [/QUOTE]

Det kan man nog ha olika syn på faktiskt. Det där är en ranglågs beteende, som beskrivits.

[/QUOTE]
Men som jag skrev, så måste åtminstone jag med egna ögon se häst och barn för att våga ha en bestämd uppfattning.
[/QUOTE]

Ja det gäller nog oss alla, men vi försöker hjälpa TS att förstå och hitta förklaringar och därmed hitta handlingsalternativ.

Senast ändrad av en moderator:

Ja tyvärr är det bara de två i hagen och shettisen är ännu mera ranglåg och gör absolut ingenting mot quartern. Han bara tar emot bett och hotelser utan att blinka. Min pålle ger sig gärna på honom varje morgon efter utsläppet och sedan kan de äta sida vid sida under dagen. Ibland händer det att shettisen står och äter (de har fri tillgång) och quartern står en bit bort och "filosoferar" då kan han rätt som det är bara rusa dit och köra bort shettisen på ett mycket fult sätt och sedan ställer han sig mitt i maten och bara står. Efter en stund äter de sida vid sida igen. Det verkar som om han har behov att göra "elaka" maktdemonstrationer trots att det verkligen inte behövs.

När jag kommer in i hagen vill quartern gärna umgås och ser sååå glad och positiv ut men har nu börjat att nafsa i kläderna hela tiden. :( Han gjorde det väldigt mycket mellan 1-2 års åldern men slutade sedan. Varför har han nu börjat med det igen? Kan det vara så att han inte mår så bra när han inte har någon över sig i rang?

Fillifjonkan skrev:
Ja tyvärr är det bara de två i hagen och shettisen är ännu mera ranglåg och gör absolut ingenting mot quartern. Han bara tar emot bett och hotelser utan att blinka. Min pålle ger sig gärna på honom varje morgon efter utsläppet och sedan kan de äta sida vid sida under dagen. Ibland händer det att shettisen står och äter (de har fri tillgång) och quartern står en bit bort och "filosoferar" då kan han rätt som det är bara rusa dit och köra bort shettisen på ett mycket fult sätt och sedan ställer han sig mitt i maten och bara står. Efter en stund äter de sida vid sida igen. Det verkar som om han har behov att göra "elaka" maktdemonstrationer trots att det verkligen inte behövs.

När jag kommer in i hagen vill quartern gärna umgås och ser sååå glad och positiv ut men har nu börjat att nafsa i kläderna hela tiden. :( Han gjorde det väldigt mycket mellan 1-2 års åldern men slutade sedan. Varför har han nu börjat med det igen? Kan det vara så att han inte mår så bra när han inte har någon över sig i rang?

Ja det kan vara så att han inte hanterar att vara ledare alls och behöver en trygg ledare själv. Han verkar stressad. Men det är EN förklaring, kan finnas annat som jag inte känner till, men på din beskrinving bekräftas bilden av en häst som är ranglåg själv men med klättrarambitioner (nu kollar han dej cokså ev) samtidigt som han skulle behöva en trygg ledarfigur. Du måste vara den trygga ledaren självklart men han skulle antagligen må bra av en häst som stod över i rang. Nu kan man ju inte trolla så det är som det är, men se upp med din dotter med tanke på det här. Shettisen är ju häst och fattar vad som händer.

Tja, fungerar han som min häst kan det vara så, de klarar inte av det ansvar att vara ledar häst och litar inte på att de andra accepterar det...det blir enklare om de är fler i hagen, då delas rollerna ut och hästen kan slappna av.

Dessutom kanske inte shettisen är mycket till hagkompis för din häst, jag tänkte på att han tillsynes oprovocerat springer på honom och biter (?) Min gjorde ngt liknande när hon gick med vad hon tyckte icke kompis, han var högre i rang hon sprang runt, runt,runt honom när han stod still och åt, hon hade nog gjärna nypt till honom om hon hade vågat...

Naturligtvis har du rätt i att han inte får nafsa dig, förmodligen behöver han mer stimulans mer spänning i sitt liv så att han får utlopp för överskottsenergi och övermod, men det är ju inte så lätt att genomföra- kanske speciellt om du har en liten 4 åring...

Vad skönt att inget allvarligt hände!

2 fall för och inget emot. Har dessutom hört och läst om andra. Hur många behövs det?

Den här hästen anföll inte! Hade den gjort det, hade flickan blivit skadad eller värre.
Att utesluta barn som orsak för att dom "inte kan felhantera" tyder på okunnighet.

Jag försöker också se orsaker. Att fixera vid "rangfråga" känns inte givande, fr a som alla inte verkar insatta i det.

LIA

trådkapning:

min häst fick nåt spel idag också. är alltid världens snällaste att hantera, men idag drog hon nästan iväg mig till hagen när jag skulle leda ut henne, när jag talade om att hon skulle vänta på mig blev hon "jättearg" (vet inte riktigt hur jag skall beskriva det annars) och försökte slita sig mot hagen och stegra sig och hota rent allmänt. jag blev lite chockad, för så har hon aldrig betett sig förut. kunde inte leda henne med huvudet mot grinden, eftersom hon då försökte sticka iväg, så hon fick backa hela vägen till hagen. inte blev hon gladare av det, men jag slapp iallafall viftande framhovar i huvudet och fick in henne i hagen utan att tappa henne eller någon olycka inträffat..

..sån adrenalinpumpning har jag inte fått sedan jag ledde in/ut en jättebråkig unghingst för ett par år sedan..

kan hästar få såna här "spel" ibland, eller är det vårhormoner/brunst som sätter igång nu? har i och för sig bara hanterat hästen i ca fyra månader, men hon har alltid varit världens snällaste, enligt ägaren också.

När han var unghäst och var så där nafsig så slutade han med det när jag började aktivera honom. Nu rids/tömkörs/löshoppas han 6 dgr/veckan så aktiviteter har han gott om. Suck, det känns trist att jag inte kan lite på honom. Vill absolut ha en häst till här men vi bor lite "på sidan av" och inga bussar går här så det är nog svårt att hitta inackorderingar och jag vill inte köpta en till häst bara för att min pålle ska ha en "chef". Har ju två barn så det är fullt upp som det är.

Det kan jag förstå att du har svårt med tiden :crazy:

Det är ju en "fin häst" kan du inte kanske få en duktig och trevlig medryttare som kan aktivera honom mentalt mer ute så han får titta och uppleva nya saker?

Och som förhoppningsvis inte inskränker på dina vanliga pass, tex hon rider när du sedan tömkör, löshoppar...om du vill hålla på varje dag själv.

Alternativt hittar en inhyrning, en vuxen med bra häst som passar din, helst 2 så hästarna får en flock, sedan bygger du en ranch skaffar kor han kan valla, eh, jag förstår att några råd kanske är något svåra att genomföra innan påsk...

Men en trevlig vuxen medryttare eller inhysning (vuxen=körkort) kan nog bli bra, annonsera så får du se vad som finns.

Visst kan det kännas trist att du inte kan lita på din häst i samband med din dotter, men det är nog så generellt att man kan inte lita på några djur i samband med barn...

Fillifjonkan skrev:
Har dock svårt att tro att han kan vara avundsjuk. Kan hästar verkligen ha den typen av känsla?

Kan inte ge dig svar varför han gjorde så mot din dotter men kan ge svar om hästar kan känna avundsjuka.
Det kan dom!
Min sista foderponny var riktigt avundsjuk höll jag på med dom andra hästarna blev jag straffad genom han var ovillig att sammarbeta. Likadant varje gång.
Sen min förra ponny hon var också lite smått avundsjuk som då jag varit iväg över helgen eller umgicks för mycket med sällskapet i stallet då blev hon småsur.
Som tur är så har min nuvarande häst lärt sig att dela mig med både andra djur och människor och acceptera detta.

Så jag kan tänka mig som nån sa att det är avundsjuka. Han kanske ville mota bort dottern så ni inte skulle umgås med shettisen för det är ju med henne du gör det!

Hayah skrev:
Kan inte ge dig svar varför han gjorde så mot din dotter men kan ge svar om hästar kan känna avundsjuka.
Det kan dom!
Min sista foderponny var riktigt avundsjuk höll jag på med dom andra hästarna blev jag straffad genom han var ovillig att sammarbeta. Likadant varje gång.
Sen min förra ponny hon var också lite smått avundsjuk som då jag varit iväg över helgen eller umgicks för mycket med sällskapet i stallet då blev hon småsur.
Som tur är så har min nuvarande häst lärt sig att dela mig med både andra djur och människor och acceptera detta.

Så jag kan tänka mig som nån sa att det är avundsjuka. Han kanske ville mota bort dottern så ni inte skulle umgås med shettisen för det är ju med henne du gör det!

Javisst visar hästar "avundsjuka" som du beskriver det. men här handlade det inte om det. Det var en annan sitaution. "Avundsjuka" får inte en häst att driva bort någon som den har respekt, som står högre i rang tex.

OBS! Det här är ite riktat till dej eller någon särskild:
Det kommer många råd från alla möjliga håll här på buke och det är väl charmen men jag antar att de flesta kan sålla i högen och se vad som är entusiaster som gissar vilt coh vad som är råd från folk som verkligen har mer kunnande.
Att jag skriver just i den här tråden om den reflektionen är för att det handlar om barns säkerhet och en familj där både barn och hästar ska kunna fungera ihop. Som förälder som haft många hästar "i familjen" vet jag hur viktigt det är.
Ett tips är att alltid titta om det står hur gammal den som svarar är (i profilen), det säger en del. Själv har jag nog inte skrivit det men är över 50, kan jag meddela. (Alltså överårig här.)

Jo jag har en jätteduktig och ambitiös medryttare (vuxen sådan) som rider honom 2 dgr/veckan och oftast ute i skogen. just nu går det tyvärr inte för vi har precis flyttat och vi hittar inte stigarna ännu:( . Sedan så aktiverar jag honom resterande dagar utom en dag då han vilar.
Förhoppningsvis ska en kompis skaffa foderhäst och ha den här hos oss men det blir inte förräns till sommaren. Vi hyr denna gård och i kontraktet så står det att vi inte få ha mer än 3 hästar (iof så kan jag nog få dispans för en till). Jag hoppas så att min kompis tar hit en häst till sommaren.

Jag har varit medryttare på en häst som attackerade i hagen. Jag var inne för att hämta en av de andra hästarna, vänder mej om när jag hör dundrande hovar, stirrar förvånat på hästen som kommer i full galopp från andra sidan hagen, öronen slickade bakåt och ser helt folkilsken ut.

Jag gissar på att jag stog för nära hans mathög med hö, men vet inte ritkgt. Har aldrig litat på den hästen och är itne längre medryttare på den.

Vet inte varför han attackerade din dotter, hon kanske stog för nära en mathög precis som jag? eller också kanske det har med rangen att göra som andra sagt. Skönt att han inte träffade henne!

Jag tror det kommer att lösa sig när han får se mer spännande saker igen. Kul om det kommer en till häst, det är komplicerat med hästhållning, inte nog med att man ska gilla ägarna- hästarna ska gå ihop också :p

Skulle jag vara du skulle jag inte låta min dotter gå i hagen när han är lös ensam, men jag skulle vara medveten om att han inte flyttade henne, eller hur? När hästar normalt gör så och menar allvar, mot varandra brukar ju den andra partern vika undan eller så fullföljer ju den "jag försöker/jag är dominante" hästen med en spark till...Det gjorde han ju inte gudskelov, utan av någon anledning får jag för mig att han gjorde ett misstag- typ äsch det blev ju fel och drog repa åt andra hållet istället...men han visar ju också att han inte har ngn respekt för henne, men varför skulle han ur sin synpunkt- där är det ju du som ska visa att han ska banne mig vara rädd om "ditt föl"

Han är ju inte elak för en sådan sak men det är ju viktigt att du visar vart skåpet ska stå- tex att du jagade iväg honom i hagen- det tror jag bara var bra. Men ur hans syn tror jag det är utagerat- han gjorde ett test och du visade att det skulle han glömma.

Det är ingen vits att vara långsint med hästar dock ska man vara försiktig:)

ridtravare skrev:
där är det ju du som ska visa att han ska banne mig vara rädd om "ditt föl"

Det håller jag med om och det tror jag de fattar. Jag har sett många exempel på det med mina barn. Bla att en del av våra har inte alls varit snälla mot barn av naturen men mot våra barn har de varit änglar.
Ett ex är när min då 5-åriga äldsta dotter red min häst, ett fullblod, på volten. Han gick mycekt snällt runt och lydde henne fint. MEn plötsligt fick han för sig att busa till lite och skutta coh i samband med det snubblade han till och hon var oförberedd och for över huvudet.
Jag blev arg och röt till och sprang fram till dottern och tog hand om
henne och hästen som nyss varit ganska uppspelt stod blixtstilla en bit ifrån och hängde med huvudet och visade på alla sätt att han var olycklig. Det fick han vara. Jag tog hand om dotter och lät honom stå med hängande tyglar. Just då hade han gärna fått trassla in sig och bryta benen:devil: (det KÄNDES så, men självklart inte...)

Dottern var van att då och då åka av sin ponny och tog det inte så hårt. Hon ursäktade hästen med att han snubblat, så hon ville upp igen.
Sen dess bar den hästen alltid omkring våra barn som om de vore gjorda av porslin. Han var "barnvakt" åt 5-åringen när hon blev äldre. När hon red ut honom med kompisar i 10-årsåldern var det han som höll koll på att det inte blev för tufft för henne. Han vägrade öka galoppen över ett visst tempo och lät sig springas ifrån av galna ponnyer ( på åkrar!), som kompisarna satt på. (Och det var ett fullblod som tävlat med framgång i löp på över 2000 m, bla derbyt)

Jag tror han insåg tidigt att mina "föl" vaktade jag och att eftersom jag egentligen var den enda person han riktigt ansåg stod över honom i rang, (mkt tufft men bra psyke) så måste han respektera dem också.

Därför tror jag att dottern ska fortsätta vara med dej som förrut, men under sträng uppsikt och att du ska visa honom direkt vad du tycker om minsta otrevlighet mot henne. Låt henne rida när du leder, (om det är möjligt) gå lite promenader med henne på hästryggen redan nu, där du förstås håller i hästen rejält, så att hon känner sig stark och trygg i förhållande till hästen, och inte är rädd för honom. (Men naturligtvis inte släppa honom ensam med henne. )
Han behöver ju som det verkar en trygg ledare och det är ju du.

Hoppas du förstår hur jag menar.

Tack Oopsie och Ridtravare för era svar. Ja det känns som ni har rätt, alltinf verkar fala på plats fölr mig. Hon har tidigare ridit min häst och det har fungerat kanon och idag idag sa hon att hon ville rida honom igen så helt rädd för honom är hon inte. Jag ska ta era råd i beaktande och när han kommit till ro lite mer här på nya stället kanske hon ska få vara lite med honom under sträng uppsikt.

Det är så skönt att kunna vända sig till detta forum där så många har mycket erfarenhet och tips att komma med. tack alla!:)

oopsie skrev:
Ett tips är att alltid titta om det står hur gammal den som svarar är (i profilen), det säger en del. Själv har jag nog inte skrivit det men är över 50, kan jag meddela. (Alltså överårig här.)

Varför är ni så noga med att kolla åldern? Jag är 17, har hållit på med hästar i 12 år nu. Men min pappa som närmar sig 40 har bara grejat lite grann, kan inte så mycket. Så om både han och jag skulle göra ett inlägg, och båda verkar vara vettiga även om pappa kanske gissar lite så som han tror att hästar fungerar, då är det väl inte åldern som avgör vilket svar man borde ta åt sej av?

Shiny skrev:
Varför är ni så noga med att kolla åldern? Jag är 17, har hållit på med hästar i 12 år nu. Men min pappa som närmar sig 40 har bara grejat lite grann, kan inte så mycket. Så om både han och jag skulle göra ett inlägg, och båda verkar vara vettiga även om pappa kanske gissar lite så som han tror att hästar fungerar, då är det väl inte åldern som avgör vilket svar man borde ta åt sej av?

Åldern är inte allt, men en vägledning ibland. Jag har själv 3 barn varav yngsta är 19 och har umgåtts med hästar hela sitt liv. Hon kan enormt mycket. Liksom flera av hennes kompisar och säkert du och många andra.

Men det finns många här på buke som glatt lämanr råd till häger och vänster utan att ha särskilt mcyetk kunskaper alls, det märks på svaren. De kan ibland visa sig var ca 15 eller yngre och då förstår man ju hur mycket erfarenhet de kan ha att grunda sina råd på.
Det är sånt som "min ponny gör så och därför gör alla hästar så" .

Ibland blir man lite trött när den typen av användare sågar råd som uppenbarligen kommer från någon med stor kunskap.
Det har inget alls med den här tråden att göra egentligen utan är en annan diskussion. Det är även vuxna med otillräcklig erfarenhet som
påstår tvärsäkra saker som kan vara direkt felaktigt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
2 012
Senast: em-pirre
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka