Fillifjonkan
Trådstartare
Nu är jag i ett chockat upplösningstillstånd! Idag skulle jag och min 4 åriga dotter hämta in våra hästar ( en quarter och en shettis). Shettisen stod långt bort i hagen och dottern ville inte gå så långt. Nä då bestämde vi att hon skulle stanna utanför och vänta (annars går vi in tillsammans och jag hjälper henne med shettisen). Jag är på väg mot hästarna då en nyare bekantskap stannar bilen för att prata. Hon i bilen påpekade att min dotter var på väg mot mig i hagen (jag stod med ryggen vänd mot dottern) och jag regareade inte mer på det för dels brukar hon vara med med i hagen och dels var hästarna en bra bit bort. Rätt som det är kommer min häst galopperande mot min dotter, vänder upp och sparkar mot henne! Det var väl någon slags hot/markering. Jag blev givetvis vansinnigt rädd, chockad och fly förbannad på min häst. Varför i hela friden gjorde han så? Jag var så arg att jag jagade honom i hagen i säkert 10 minuter.
När sedan dottern hade ridit var det meningen att jag skulle rida men jag var fortfarande så chockad och arg att jag inte ville rida utan jag beslöt mig för att longera honom i snön istället. Då var han precis som vanligt, lugn och sansad, lyssnade kanon på mina röstkommandon och uppförde sig exemplariskt. Jag är helt förvirrad. Nu vågar jag inte ha dottern ens i närheten av honom vilket annars har fungerat så bra. Kan tillägga att hästen är en valack, 6 år och jag har haft honom i 5 år. han är såsom de flesta quartrar ganska tuff i psyket.
Vad tror ni om det hela?
När sedan dottern hade ridit var det meningen att jag skulle rida men jag var fortfarande så chockad och arg att jag inte ville rida utan jag beslöt mig för att longera honom i snön istället. Då var han precis som vanligt, lugn och sansad, lyssnade kanon på mina röstkommandon och uppförde sig exemplariskt. Jag är helt förvirrad. Nu vågar jag inte ha dottern ens i närheten av honom vilket annars har fungerat så bra. Kan tillägga att hästen är en valack, 6 år och jag har haft honom i 5 år. han är såsom de flesta quartrar ganska tuff i psyket.
Vad tror ni om det hela?