Hotande häst!

Fillifjonkan

Trådstartare
Nu är jag i ett chockat upplösningstillstånd! Idag skulle jag och min 4 åriga dotter hämta in våra hästar ( en quarter och en shettis). Shettisen stod långt bort i hagen och dottern ville inte gå så långt. Nä då bestämde vi att hon skulle stanna utanför och vänta (annars går vi in tillsammans och jag hjälper henne med shettisen). Jag är på väg mot hästarna då en nyare bekantskap stannar bilen för att prata. Hon i bilen påpekade att min dotter var på väg mot mig i hagen (jag stod med ryggen vänd mot dottern) och jag regareade inte mer på det för dels brukar hon vara med med i hagen och dels var hästarna en bra bit bort. Rätt som det är kommer min häst galopperande mot min dotter, vänder upp och sparkar mot henne! :eek: Det var väl någon slags hot/markering. Jag blev givetvis vansinnigt rädd, chockad och fly förbannad på min häst. Varför i hela friden gjorde han så? Jag var så arg att jag jagade honom i hagen i säkert 10 minuter.

När sedan dottern hade ridit var det meningen att jag skulle rida men jag var fortfarande så chockad och arg att jag inte ville rida utan jag beslöt mig för att longera honom i snön istället. Då var han precis som vanligt, lugn och sansad, lyssnade kanon på mina röstkommandon och uppförde sig exemplariskt. Jag är helt förvirrad. Nu vågar jag inte ha dottern ens i närheten av honom vilket annars har fungerat så bra. Kan tillägga att hästen är en valack, 6 år och jag har haft honom i 5 år. han är såsom de flesta quartrar ganska tuff i psyket.

Vad tror ni om det hela?

Sv: Hotande häst!

Vet inte vad det beror på men min unghäst (två år) högg efter min dotter (fyra år)plötsligt en dag, han har aldrig varit sur innan, men han är ju inte så gammal så han kanske testade vart i rang han låg, eller nåt.

Fillifjonkan skrev:

Den ser sig som högre i rang än dottern. Du gör rätt som bevakar dem eftersom det uppenbarligen är så. Det har ignet med att hsäten är ranghög eller "tuff" att göra, snarare tvärtom.
Vår minst B-ponny attackerade (andras) barn på samma sätt, liksom höns och katter:angel: Det var vad hon vågade ge sig på. Hon var mycket låg i rang. Hon gjorde en liknande attack som din gjorde, mot en katt:eek: i vår trädgård och dottern som var 1 år då råkade stå i närheten, bara tur att hon inte blev träffad.:eek: Men det va rinte riktat mot dottern utan katten.
Hon jagade grannarnas barn om de följde med in i hagen.

Våra barn gjorde hon det inte med men det kunde bero på att de hela tiden hade oss med i hanteringen coh fick stöd att redan som mycekt små sätta henne på plats. Dem ansåg hon sig inte stå över.

Din dotter behöver alltså (för att det ska vara tryggt mellan dem) sätta hästen på plats. Det är inte så lätt när barnet är 4 år. Men det går. Det beror lite på hur kunnig du är själv så att du veta vad du gör.
(Man kan jämföra med hundar som ibland kan anse sig stå över ett eller flera av barnen i en familj, vilket är farligt förstås.)

Jag tycker mig ha märkt att mina stora hästar (fullblod) förstod på något sätt att det var mycket viktigt för mej att de var snälla mot barnen. De bar barnen som om de varit av glas och lät sig borstas och "hunsas" med av barnen och jag tror det bla berodde på att de insett hur dålig stämning det skulle ha blivit mellan oss :devil: om de givit sig på barnen. Dessutom känner kloka, självsäkra hästar ofta av när någon är svagare och är inte ojyssta. Men mitt sto som absolut inte var en särskilt självsäker häst var ändå mycket fin med barnen.

När sånt händer som du beskriver är det inte kul. Kanske kan du under säkra förhållanden låta dottern (med dej bakom ryggen förstås) få hästen att flytta sig, osv. för att få den att repsektera henne. Snarare vatr med och hantera mer än mindre, fast självjklart under säkra former.

Senast ändrad av en moderator:

Ja har haft hästar som hotat barn oxå. En varningssignal tycker ja är att dom inte gillar "mindre" djur. En av dem som hotat barn var en D-ponny som ja hade, han gick me en av unghingstarna han bestämde öv. Han försökte stampa på katter o hundar. Vilket han fick skäll för så han gav upp det till en viss grad. Han hotade en (9) åring som gick nära mig men igenom hans hage. Det var inget anfall, bara bakåtstrukna öron o gick hotfullt mot henne. Inget barn fick gå in till han själv sedan. Annars var han hur gullig som hälst mot människor öv 155cm!
Ja har haft andra med samma betende. Sedan har ja haft dem som älskar barn! Så min teori är gillar de inte smådjur, andra djur ska man se upp. Så handlar det nog om rang o kroppsspråk. Vad som ses som ett hot eller inte.
Håll koll på hästen med barn i närheten, men var inte orolig för att hästen blivigt knäpp! Hästar läser sin omgivning på ett för oss mysteriskt sätt ibland.

brukar inte hästar vara snälla med barn?tänkte just små barn.Jag har ingen erfarenhet av detta.Vet någon? Men detta var ju läskigt att den gjorde så.

Tess82 skrev:
brukar inte hästar vara snälla med barn?tänkte just små barn.Jag har ingen erfarenhet av detta.Vet någon? Men detta var ju läskigt att den gjorde så.

Jo, hästbarn.

Annars kan det var lite olika. Men som jag skrev tidigare, många starka kloka hästar tar hänsyn till dem som är svagare öht, och där ingår ju barn.

(Dvs kastar inte av osäkra nybörjare, går undan för gamla farfar när han fodrar för han är stapplig och tål inte att knuffas på osv)

Hästar brukar snarast vara beskyddande mot barn enligt min erfarenhet.

Nedan skrivet med all reservation för att man inte sett med egna ögon!

I det här fallet kan jag se 2 tänkbara anledningar bland flera.

Hästen busade och gjorde ett "överskottsutfall". Svårt att förklara. ;) Men det sker hästar emellan lite då och då.

Hästen har någon anledning att visa ovilja mot barnet. Kan vara svartsjuka, tidigare felhantering från barnets sida eller annat.

Tror inte på rangfråga.

LIA

Det är så svårt att peka på att det beror på just det!!! När man inte känner hästen...
När jag köpte min Shagyaarab när hon var två,( 8 år) så hotade hon nästan alla och allra helst barn, som gick in i hagen till henne, men varför hon gjorde så var att hon visste inte hur hon skulle bete sig pga osäkerhet....inte så hög rang idag heller, men en otroligt snäll häst...;)

Fillifjonkan skrev:
När sedan dottern hade ridit var det meningen att jag skulle rida men jag var fortfarande så chockad och arg att jag inte ville rida utan jag beslöt mig för att longera honom i snön istället. Då var han precis som vanligt, lugn och sansad, lyssnade kanon på mina röstkommandon och uppförde sig exemplariskt. Jag är helt förvirrad.QUOTE]

varför är du förvirrad? att han uppför sig "som vanligt" i en annan situation och mot dig är väl fullständigt normalt - varför skulle det ha ngt med det att göra, att han gick på din dotter är ju en helt annan situation som inte relaterar.

jag håller inte med om att hästar generellt är snälla mot barn. många är det , särskilt ston - andra gör som din häst - dvs de känner på sig att det är en "ung" häst (läs barn!) och passar på att markera att det är de som bestämmer. en hingst i vilt tillstånd kör omedelbart bort, eller rent av skadar, fölungar som inte är "hans".

Hästen är alltså ganska testig och försöker med alla medel klättra på rangstegen när han kan. Testar alla ganska mycket. Men precis som du skriver är han egentligen ranglåg och blir ofta slagpåse för andra hästar. Nu har vi precis köpt en shettis som är ändå lägre i rang och min häste ger sig på honom varje morgon när jag släpper ut dem. han gör dock inget medans jag leder dem. Du har nog rätt i att pållen visade min dotter att han bestämmer. Det är precis som om att han nu har fått mersmak när han kan hunsa shettisen.

Det känns dock osäkert att jag låter dottern vara med min häst trots att jag själv är med nu när hon är så liten. Det skulle nog behövas men jag är så vansinnigt rädd att hon ska komma till skada.

Ja det stämmer det du säger. Ibland har min häst reagerat negativt på hundar. Någon gång har han försökt attackera min hund (då var hästen ca 2 år och ganska mopsig i övrigt) och det har även hänt några mindre incidenter med hundar (han är inte rädd för dem).

Min dotter har inte hanterat hästen eftersom hon är så liten. Däremot så har hon varit med och borstat och hjälpt till att leda honom och dessutom ridit mycket på honom. Han har aldrig visat några sådana tendenser till henne innan utan stått snällt osv.

Ang svartsjuka så vet jag inte. Dottern är ju aldrig ensam med honom utan givetvis i sällskap med mig. Däremot så köpte vi en shettis för 1 vecka sedan och givetvis så är jag och dottern mycket med shettisen just nu. Har dock svårt att tro att han kan vara avundsjuk. Kan hästar verkligen ha den typen av känsla?

Nä det är klart att det är två olika sitautioner. Men det kändes som om han på något vis inte skulle vara sig själv efter en sådan handling. Dumt kanske,men jag kände det så.

Det är helt uppenbart tycker jag att det är en rangfråga. Det var ju i hagen också som sagt. Jag skulle inte låta mitt barn gå in själv då längre, men att hon skulle gå med mig. När hon blir stor nog att visa att det är hon som bestämmer så kan hon ju gå själv igen. Skulle aldrig någonsin gissa på att en häst skulle känna svartsjuka eller att dottern skulle ha behandlat den hästen illa så att den skulle ge igen, det är ju hästar hallå....
Hästen gillar väl kanske inte barn så mycket heller, det är ju inge ovanligt. Sen låg i rang och allt, uppenbart. Men jag förstår att du blev chockad, och jag hade också blivit oxtokig! Det är ju helt oacceptabelt. Hoppas det gick bra med dottern och att hon vågar sig ut igen!

Fillifjonkan skrev:
Min dotter har inte hanterat hästen eftersom hon är så liten. Däremot så har hon varit med och borstat och hjälpt till att leda honom och dessutom ridit mycket på honom. Han har aldrig visat några sådana tendenser till henne innan utan stått snällt osv.

Ang svartsjuka så vet jag inte. Dottern är ju aldrig ensam med honom utan givetvis i sällskap med mig. Däremot så köpte vi en shettis för 1 vecka sedan och givetvis så är jag och dottern mycket med shettisen just nu. Har dock svårt att tro att han kan vara avundsjuk. Kan hästar verkligen ha den typen av känsla?

Nej inte som vi människor. Det är romantiska drömmar att hästar generellt skulle vara snälla mot barn. Precis som andra djur är de oftast överseende mot egna artens ungar. Men inte alls generellt mot barn av alla "sorter". Tror definitivt inte på att ett barn på 4 år skulle ha kunnat "felhantera" så att hästen skulle vara aggressiv mot henne.
Du har fått en del bra råd redan, tex att inte låta din dotter vara mindre med hästen än tidigare men att det ska vara under sträng uppsikt. Inte gå in ensam i hagen eller boxen. Det är helt klart som flera skrivit en häst som är låg i rang och vill "sätta sig på" dem som är svagare, dvs dem den vågar ge sig på.
Kanske händer det inte igen, men du kan ju inte lita på det och måste ha mer uppsikt.
Sen är ju hästen samma häst med dej, för den finns ingen koppling på det sättet, du är ledare, med barnet är det något helt annat för hästen.
Om du läser mer om det här med hästar och rang och flockbeteendet så är det lättare att förstå hästen och hantera det på rätt sätt.

Senast ändrad av en moderator:

ops skrev:
Ja har haft hästar som hotat barn oxå. En varningssignal tycker ja är att dom inte gillar "mindre" djur. En av dem som hotat barn var en D-ponny som ja hade, han gick me en av unghingstarna han bestämde öv. Han försökte stampa på katter o hundar.
Så min teori är gillar de inte smådjur, andra djur ska man se upp.

Det där opponerar jag mig mot.
Jag har i min ägo en häst som avskyr smådjur (hundar, höns, får, getter, katter etc) och gärna både biter, sparkar och "hoppar" på dessa, men hon formligen avgudar barn och är gudomligt snäll, tålmodig och försiktig med barn i sin närhet.

Min B-ponny tycker inte om mindre barn, efter att en tjej i stallet hade med sig sina mindre barn och dom vägrade lämna honom i fred när han stod i boxen.

Är det bara de två i hagen eller har de någon som står över dem? Hur mycket "ger han sig på" ponnyn? Driver iväg honom från höet en ggr, sparkar efter honom, biter efter honom?

Är det bara de två och han måste ta i mycket varje morgon så är ju frågan om Shettisen inte har tänkt ta över om den är motvillig att flytta på sig. Det skulle kanske vara bra om ni fick in någon till häst som kan ta över vakt ansvaret i flocken för din häst verkar inte vara någon trygg ledar häst. De som är bra behöver inte hävda sig så mycket...Det verkar ju inte vara någon harmonisk flock...

(Jag har själv en "bråkig" sak som mår bäst om det finns andra som kan ta över ansvarsrollen och hon får spana efter faror och dra repor)

Då du är med ihagen så kan du ju passa så att det inte sker igen.

Det är romantiska drömmar att hästar generellt skulle vara snälla mot barn. Precis som andra djur är de oftast överseende mot egna artens ungar. Men inte alls generellt mot barn av alla "sorter". Tror definitivt inte på att ett barn på 4 år skulle ha kunnat "felhantera" så att hästen skulle vara aggressiv mot henne.
Jag kan relatera 2 tillfällen då barn har särbehandlats positivt av hästar. Så en romantisk dröm är det inte!
Om du inte tror på att att en 4-åring kan "felhantera" tillräckligt, så har du en del kvar att lära om barn. :smirk:

Det är intressant att så många nämner rangfråga i försöken att förklara det som hänt. Min uppfattning är, att hade det rört sig om det så hade hästen gått till väga på ett annat sätt.

Jag nämnde möjligheten av svartsjuka i sammanhanget, vilket några menar inte är möjligt. Varför inte, om vi anpassar ordet till hästvärlden? Har ni aldrig varit med om att en häst "svartsjukt" vaktar på en annan häst- eller människa? Jag har en hemma!
I trådfallet undrar jag om det inte kan vara en markering av ogillande att matte har sällskap med sig? Även ranglåga hästar kan markera med sparkar från säkert håll mot högre när dom protesterar mot något/någon.

Men som jag skrev, så måste åtminstone jag med egna ögon se häst och barn för att våga ha en bestämd uppfattning.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
2 012
Senast: em-pirre
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka