Hostig häst. hjälp!

_Runaway_

Trådstartare
Min valack hostar en del. han började i vintras (kommer inte ihåg exakt när bara för det). Fick Ventipulmin utskrivet av veterinär, och det funkade direkt. Han fick inte Ventipulmin konstant, utan i perioder när det behövdes. Nu har han börjat igen. Vet inte om det beror på att det är varmt eller nåt?? Är ju inte så torrt ute. Han hostar mest när man rider, och då börjar trava eller galoppera. Eller när han typ reser sig upp. Allmänt när han anstränger sig.

Hostan är inte slemhosta. Mer torr. Ibland är det slem också men inte så ofta.
Tycker ni man ska ta ut veterinär eller åka till klinik för att göra någon utredning? Fortsätta med Ventipulmin utan att veta varför?? Ska ändå in till Solvalla eller annan klinik i sommar för röntgen så då kan man ju kolla upp det, men kanske behövs tidigare?

Sv: Hostig häst. hjälp!

Jo då, det finns nog många som kan svara på detta.
Jag har en hosthäst som också började hosta massor på vintern för 5 år sedan. Jag hade vet ute hur många ggr som helst. Han fick samma medecin som du skrev och penicellin osv. Han gick så långt att han började snora och blöda näsblod. Hans allmäntillstånd var jättedåligt. Men han hade ingen feber utan var dålig.
Veterinären konstaterade senare att han var jättedammallergisk. Låter man inte honom stå på bättre ställe så blev han bara sjukare och sjukare.
Som tur va hade jag några boxar även i logen där det var högt i tak. Så inget damm stannade vid taket som i stallet. Han kan stå där på halm t o m. Men jag bytte över till hösilage.
En häst som är dammallergisk ska stå i ett luftigt stall, helst utan något som dammar i boxen, tex inte halm. Få hösilage. Jag prövade att blöta det torra höet men det fungerade inte alls bra.
Blöt upp all mat som han får i krubban.
Inte rida på ridbanan om det dammar för mycket gäller ju även i ridhus om du har det. Min börjde hosta direkt när jag red i ridhus.
Ha utevistelse så länge som möjligt. Vi övergick till 12 timmar per dag vintertid i stället för 8 timmar. Sedan få gå ute så mycket som möjligt även sommartid.
Så gjorde jag och han var extremt dålig och det fungerade bra.
Lycka till med din hosthäst. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 414
Senast: Ray
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 799
Senast: a1agnlju
·
A
Hästvård Vår älskade lilla ponny har fått problem med hosta denna vintern:( Hon hade det även förra vintern men då var det bara litegrann. Trodde...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 835
Senast: annakarinlarsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar