Hosthäst!

M

mavil

Hej!
Jo de är så att jag har en hosthäst. och undrar om någon vet några tips och trix man kan använda sig av för att göra det bästa för sin häst. Kanske örter eller vad vet jag?
Jag vet redan att det ska vara bra miljö i stallet osv. ( :

MVH Mavil

Sv: Hosthäst!

Min häst har hosta, men inte så allvarlig (det är han som har sommarproblem i en annan tråd här).

För honom har vi gjort följande;
* Torvbädd istället för spån
* Hösilage eller ensilage istället för hö
* Alltid blött kraftfoder
* Äter all mat på golvet, även kraften, för att slem och sånt i luftvägarna ska få chansen att rinna ut bättre.
* I perioder där hostan är som värst får han Acetylcystein
* I perioder med lindrig hosta får han örter (Breathe free från D&H)
* Han är ute så mycket det bara går
* Rider alltid fram på längre tygel i trav så han får chansen att "hosta av sig" om han behöver innan vi kortar tygeln
* Håller lite extra koll att han är varm på vintern (och sommaren), för om han blir förkyld så blir det hosta direkt.

Hmm.. det är nog det jag har gjort sådär på rak arm.. sen som du säger, stallmiljön är det viktigaste, att inte sopa när han är där etc.
Har fungerat bra för oss, hostan har hållits i schack fram till nu.

Sv: Hosthäst!

Tack så mycket för dina tips. :) ska kolla det där med örter och så :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Stålvilja
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
657
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke