Hosthäst?!

F

Falk

Har en häst som hostar ett par gånger i början av ridturen tills han e riktigt uppvärmd. Detta gör han alltid då det är torr luft, särskilt vintertid alltså. Skulle ni ställa upp med en sådan häst på tävling? Han har mycket bra kondis och vältränad. Kollad av veterinär förra året och han sa samma sak. Men folk på tävlingsplatsen kanske tror att han är sjuk och smittsam. Tänkte prata med domaren innan, men hur skulle ni ha gjort?

Sv: Hosthäst?!

låter som bronkit, är hästen fräsch i övrigt(dvs, har en god kondition och ej låter konstig i andningen) så ser jag inget hinder. Dock skulle jag råda dig att gå ner med kamera i halsen och se efter så hästen inte behöver medisin.. Går den med slem i halsen länge kan det både bli jobbigt för hästen vid högre ansträngning samt utvecklas till kvickdrag.

Sv: Hosthäst?!

Hej!

Min d-ponny är precis likadan, rids han inte blir han sjuk, han kan även reagera om det är fuktigt klimat eller dammigt inne i stallet och i ridhuset. Föra vintern hostade han upp stora gula slämklumpar, vi kallade ut veterinär och han sa att det berode på att han hade ett litet utvecklad kvickdrag, inget farligt och det skulle inte påverka hästen i ridning samt tävlings samanhang, men det e inte så kul för varken ryttare eller häst.

Nu har inte ponnyn min hostat på nästan 8 månader, så hörde jag att han hostade 1 gång igår och sedan 2 gånger idag, det bästa är att jag vet direkt vad jag ska göra, man går till Apoteket och köper
( Bisolvon) sådan hostmedecin som är till människa fast på tablettform. Han äter 8 st på morgonen och 9 st på kvällen (ut räknat av veterinär) och min häst blir helt hostfri, det funar jätte bra, tycker du borde testa det också, hjälper hästen att bli fri från hostan samt om den får slem eller likande. :D

{B82CFD29-444E-4E34-B94A-33487A4011AA}.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar