Hosthäst som aldrig blir bra...

H

hysterisk_panda

Jag blir galen! Vad ska man göra för att de ska sluta hosta!!! Nu hostar min pålle tre-fyra ggr varje gång jag börjar trava honom.. Men sen inget mer! Men han har det jättejobbigt när man rider och han blir fort trött! Fast i övrig är han inte allmänpåverkad (pigg och glad å vill arbeta men det tar emot för honom)
Nån som har nått tips på åtgärder eller medeciner (som man får tävla på) som fungerar? Snälla hjälp mig jag klarar inte av att höra honom även om han bara hostar lite... :cry:

Sv: Hosthäst som aldrig blir bra...

ta ut en veterinär han eller hon kan ge dig svar på dina frågor om mediciner och åtgärder, sen finns det väl väldigt få elelr inga mediciner som du kan tävla på, men vad är viktigast att hästen mår bra eller att du kan tävla?:)inget illa menat men tänk på det.

Jag kommer ihåg när min gamla sköthäst hostade som mest och då flyttade dom ut han i utebox, då hostade han mkt mindre! Det är nog för att det är lite fuktigare ute, men du kanske inte har möjlighet till det? vad vet jag :smirk:

lycka till iaf!

Stå på torv, silage och utebox plus lång utevistelse, helst lösdrift brukar ta bort den mesta hostan. Sen finns det ju mediciner också, ventipulin tror jag den heter.

/Jane

hmm, sådär är min häst också. han hostar några gånger precis när man travar igång honom, sedan är det bra. han har inte gjort det länge, kankse tre dagar i rad nu, men det känns ändå inte bra. det kan väl inte vara normalt? :confused: Får väl se hur det utvecklar sig, men det är konstigt att det börjar nu, den tiden han går ute dygnet runt och mår väldigt gott i övrigt...

Min medryttarhäst hostade mkt ett tag oxå och har nu fått problem med luftrören. Hon får nu medicin som vidgar dem. Vet dock inte vad den heter... Men hon var även allergisk mot damm och småpartiklar. Det kan inte vara någont sånnt?

var detta till mig? isåfall vet jag inte om det kan vara luftrören. Hur utlöses det isåfall? Kan det bara "dyka upp"? Jag kan inte komma på ngt han varit i kontakt med som varit speciellt dammigt, förutom höet då, som även om det är jättefint ju aldrig är helt dammfritt. Men nu äter han ju inte ens det. Det konstiga är att det dyker upp nu tycker jag, när han varken är i kontakt med halm eller hö. det kankse är förkylning...

Precis så var det med min Best!
Jag åkte in till Djursjukhuset med henne och man konstaterade att hon hade akut luftvägsinflammation. Hon behandlades med penicillin och Fabrol (slemlösande) i tio dagar, därefter fick hon en åttaveckors Ismovit-kur. Samtidigt flyttade jag henne till ett nytt ställe där hon får gå ute i gräshage hela dygnet.
Vi var på återbesök på Djursjukhuset i förra veckan. Hon var betydligt bättre, men ännu inte helt bra, så det blev ytterligare en Ismovit-kur.

Vänta inte för länge med att kontakta veterinär!

Immer

På min sköthäst dock det upp nu i sommar oxå, hon är inte heller i kontakt med så mkt hö och halm såhär års och går ute dygnet runt. Men hon drabbades av det i allafall och nu har det visst helt plötsligt övergått till Cold (kronisk obstruktiv lungsjukdom) :crazy:

Jag känner "hysterisk panda" (står i samma stall) och jag måste bara säga att dom har haft ute veterinär 2 eller 3 gånger (minns inte riktigt) och hästen i fråga har ätit både ventipulmin och fabriol(eller vad det heter)

Och självklart bryr ryttaren sig mer om hästens välbefinnande än sin egen tävlingskarriär :smirk:

Jag ska på prov fltta ut honom i utetall och silage äter han redan. Vetrinären har varit ute två gånger och kollat. En gång i våras och en gång nu i sommar. I sommar var det för att han fick en förkylning som behövde behandlas. Vid båda besöken gjordes endoskopi och den andra gången var han mycket bättre än den första även fast han varit förskyld ( :) ) Dvs det fanns mindre slem i luftvägarna och i lungorna. Då behandlade vi honom och han svarade direkt på behandlingen och blev hostfri ända tills för en vecka sen då medicinen var slut och då börjas det igen med tre-fyra host vid varje ridtur, fort svettig och röd i ögonen. :cry:

Till Jane_Done: Det är väl tävlingskarens på ventipulmin. Iaf var det de på ventipulminpulvret då min häst åt det...

Min häst hostade 2-4 gånger när man började trava honom om man inte hade värmt upp ordentligt (minst 30 minuter med olika skrittmoment).

Han liksom "hostar ur sig" när han började trava. Men det låter ju hemskt. Jag gav honom färsk vitlök också men jag vet inte om det hjälpte riktigt...

Ta ut en veterinär om det verkar som att hästen mår dåligt av det eller om du är orolig.

När min häst började hosta så gav jag lång tygel och saktade av till skritt så han fick hosta klart. sen var det inga problem. Kanske beror på hur stallet ser ut?
Min häst hostade när han stod inne väldigt mycket (stod på ridskola) och när han var 4-5 år och stod i ett stall med lågt tak, alla hade spån i sina boxar och det var alltid lite dammigt sådär somd et kan vara i stall även om man sopar.

Nu är han ju utlånad och jag vet inte om han hostar längre.. tror inte det..

Prova att ge din häst lakritsrot. Vet flera som provat med mkt bra reslutat. Tar dock tre veckor innan det börjar verka...

Hade samma probelm med en i stallet men köpte då något med honung, c vitaminer mm i samma som tillverkar chevinal ( stavas?) hjälpte väldigt fort vad jag har förståt så är detta om dem är irriterade eller så men funka på denna häst i allafall

jag skulle ge den clear breather en hink och sedan air way för underhåll....går att tävla på...vill du ha mer info så PM:a mig....

okej, förstod aldrig att ni haft ut vet.
det jag gett min häst är Ventipullmin, några slemlösande brustabletter som egentligen är för människa(de tror jag inte det är någon tävling karens på) och sen har han fått kortison, sen är det ju de vanliga sakerna, med blöt foder, byta strö, osv.
Det bästa vi gjorde var att vi åkte in till kliniken och de gick ner med en kamera i lungorna så fick vi verkligen se hur det såg ut.
Lycka till och hoppas hästen blir frisk.

Menar du Acetylcystein? Hämtade ut samma med till mig och min förra häst, de på apoteket skrattade....

Min förra häst hade lindrig bronkit, han hostade oftast på mornarna vid utsläpp och precis vid igånsättning av trav. Han fick sputolusin (stavning??) och blev ngt bättre. ibland hostade han upp slem. Dock blev han MKT bättre när han gick på lösdrift! Då fick han även fri tillgång på oblött hö. När han stod på stall blötte jag alltid höet.

Sandraaa skrev:
På min sköthäst dock det upp nu i sommar oxå, hon är inte heller i kontakt med så mkt hö och halm såhär års och går ute dygnet runt. Men hon drabbades av det i allafall och nu har det visst helt plötsligt övergått till Cold (kronisk obstruktiv lungsjukdom) :crazy:

du menar väl COPD=chronic obstructive pulmonary disease

fast på svenska kan man ju säga cold hi hi tänkte inte på det :D

Min lilla ponny hostade väldigt mycket ett tag...men endast vid trav.. Vi ringde veterinären och hon sa att han kunde ha fått en allergisk reaktion. Pga att hans immunförsvar är väldigt dåligt nu pga sommarexemen. Sen så hade vi också, (vet att man absolut inte ska ha det i ett stall) andfåglar. Vet. sa att han absolut inte fick gå in i stallet utan han får nu vara ute dygnet runt. Om han inte slutade hosta så skulle hon komma ut och titta på honom, men han har inte hostat någe mer sen dess ;)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 352
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård okej, nu kör vi händelseförloppet lite kort. allt började väldigt plötsligt i torsdags då jag skulle tömköra miin halvblodsvalack (19...
Svar
6
· Visningar
1 125
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama