Hosthäst som aldrig blir bra...

Sv: Hosthäst som aldrig blir bra...

Det var det nog, ngåot konstigt namn var det iallafall.
De på apoteket här skrattade och frågade om jag gått upp i vikt när jag skulle ha så många tabletter.räknade ut att jag gett Kingen 300 tabletter av det under fyra veckor, så det var ju några stycken:eek:

Det är väldigt svårt med hosthästar, för de hostar ju av olika anledningar. Min hosthäst fick åka till ATG och ta slemprover, så kom de fram till att han inte tålde möggelsporerna i hö/halm. Så nu får han äta hösilage och stå på spån/torv och har slutat hosta slem. Ibland kan han hosta lite om det är jätte dammigt på volten tex, men har inte hört honom hosta på flera månader *peppapeppa*. Viktigast med hosthästar är att ha bra kvalite på foder och sen hålla stallet damfritt. Gärna lång utevistelse! Lycka till!

Pigalle skrev:
du menar väl COPD=chronic obstructive pulmonary disease

fast på svenska kan man ju säga cold hi hi tänkte inte på det :D

Hehe, ja jag menade COPD! Vart lite fel.. :D

Jag skull kontakta veterinär omgående! Helst åka till klinik.
Förmodligen skriver dom ut mediciner och ordinerar vila tills hostan är över.
Vanliga mediciner är Ventoline (ps. det heter så -alla andra har skrivit fel :D ), pulmicort och acetylcystin.

Gör miljöombyte, lösdrift eller utebox. Torvströ, vattna gärna bädden. Hösilage, men det ger du ju redan.
När det gäller kraftfoder, så ger bara sånt som inte dammar, typ pellets, fibergi eller betforblandad mat.

Prova örter som mynta, lakrits och liknande. Färdiga örtblandningar finns också.

Jag skulle lägga tävlandet på hyllan tills han är helt bra.
Han kan utveckla bronkit och risken är större om han ansträngs vid hosta.
Jag tror karensen är 14 dagar på de flesta av såna här mediciner.
Möjligen kan det vara tre månader på kortison, men jag vet faktiskt inte.
Hur som helst skulle jag prioritera medicinerna framför tävlandet eftersom det KAN finnas risk för en livslång sjukdom hos hästen.

På ventipulmin är det 14 dagars karens - minst! Det var det innan iallafall, möjligt att det är ändrat till mer.. Din veterinär lär veta allt sånt! Det finns ju olika slemlösande produkter på marknaden som inte har någon karens som du kanske kan använda i förebyggande syfte när du fått reda på vad det är för fel på din pålle. Lycka till iallafall!

Ventoline är ett människopreparat. Det enda bronkvidgande preparat som finns registrerat på häst heter, som de andra mkt riktigt har skrivit, Ventipulmin!
Både bronkvidgande o de flesta kortisonpreparat har 14 dagars tävlingskarens.
PL

Att han inte bara hostar lite utan även blir fort trött låter allvarligt. Det är då knappast fråga om att hitta en medicin för att fortsätta tävla!
Fixa miljön (se andra hosttråden) låt vet kolla halsen o lägg tävlandet på hyllan tills hästen är ok utan mediciner.
PL

Jag skulle ta hästen till vet direkt...
Min häst hostade bara en gång under ett ridpass, men sen några dagar senare fick jag höra att han hade hostat jättemkt i hagen. Så nästa dag tog jag honom till vet som konstaterade att han hade bronkit. Han fick Hippotrim 10 dagar och fick inte ridas på 2 veckor (ingen ansträngning alls, så han fick egentligen inte gå i sin vanliga hage utan skulle helst stå i en konvalescenthage dygnet runt utomhus men han fick stå inne på natten pga att det inte fanns nån annan häst som kunde vara ute med honom.) och sedan var han bra igen. Men han måste stå på spån, vara ute så länge som möjligt och om han nånsin börjar hosta ska jag tillbaka till vet.
Har man otur kan han få kronisk bronkit om man inte sköter det rätt, och det hoppas jag verkligen inte att han får.

Att han blir trött och inte orkar är väldigt allvarligt!! För det tyder på att han är trång i luftrören!! Anstränger du honom då så är risken enormt stor för att han ska utveckla bronkit! Däremot så bör du inte ställa av honom helt utan motionera honom lätt, lätt för att hjälpa till att få upp slemmet. Det är nämligen väldigt segt och de har svårt att hosta upp det så därför hjälper det att röra lite försiktigt på dem för att hjälpa till.
Lägg örat mot hans näsborrar och lyssna hur han låter. Lyssna även på halsen. Håll koll varje dag.

Vid det här akuta stadiet så behöver han ha både luftrörsvidgande (Ventipulmin) och slemlösande (Bisolvon tycker jag fungerar bäst).
Ha honom innne så absolut korta stunder du kan. Helst utebox. Se till att det är väl ventilerat i stallet. Sopa aldrig någonsin när han står inne.
Köp rejäla vintertäcken så att du kan ha honom ute hela dagarna i vinter oavsett väder. Låt honom inte stå inne i stallet när de börjar bomma igen dörrarna för att det börjar bli kallt.

Låt honom bara stå på spån. Vid riktigt svåra fall så kan det behövas pappersbädd.
Ge enbart ensilage. Det fungerar inte att blöta höet.
Ge allt kraftfoder blött med varmt honungsvatten. (2 matskedar till 1 ½ l. varmt vatten)

Jag hade förut en hosthäst som blev lite sämre för vart år. Tillslut var han tvungen att stå på en underhållsdos av Bisolvon varje dag för att klara sig.
Då byggde vi utestall till honom. Efter det hördes det inte en hostning!! Han var helt frisk i flera år efter! Och då hade han haft problem under säkert 6-7 års tid! (som alltså blev värre med tiden) Efter att han hamnade i utestall så kunde han tom stå på halm och äta hö utan några som helst problem!! Och det var underbart att få ha en frisk häst igen!!
Så visst det kostade en del att bygga uteboxor men å andra sidan så sparade vi enormt mkt pengar på att slippa alla vet. räkningar och alla mediciner (Bisolvonen gick på ungefär 500 spänn i mån) samt den största förtjänsten att hästen slapp lida!

Så det kan jag verkligen varmt rekommendera!

Men det viktigaste nu är som sagt att få bort det akuta stadiet.
-Luftrörsvidgande -slemlösande -samt mkt lätt, lätt motion -och enbart utevistelse.
Leta även upp information om bronkit och läs på.

peter_lundin skrev:
Ventoline är ett människopreparat. Det enda bronkvidgande preparat som finns registrerat på häst heter, som de andra mkt riktigt har skrivit, Ventipulmin!
Både bronkvidgande o de flesta kortisonpreparat har 14 dagars tävlingskarens.
PL

Ups, jag har visst blandat ihop det med humanmedicinen. :o
Man ska inte vara tvärsäker.... :D

Diabicol bal bla bla: Va konstigt att du inte skulle anstränga hästen när han fick medicin! Då min häst behandlades sa vår vetrinär att han ABSOLUT INTE fick stå. Han var tvungen att ridas för att få upp slemmet. Annars lägger det sig i lungorna och kan orsaka infektioner. Min häst har redan fått diagnosen COPD pga av att han antagligen aldrig kommer tåla mögelsporer/damm helt och hållet. Vi har gjort endoskiopi på honom och såg då att slemmet orsakade irritation. Vet lyssnade även på lungorna och konstaterade att det inte var ngt konstigt ljud där.

Nu när jag red honom igår(måndag) var han som vanligt igen :) :banana: !! Hosta ingenting när jag red, var ganska het och blev inte trött (ok lite trött blev han men det berodde mest på att han nu har dålig sommarkondis och en liten knubbig mage :D ) Så nu hoppas jag innerligt att han är likadan idag!!! Flyttade ut honom i utestall igår så det kommer väl också att göra sitt. Tack för all goda råd (även om vi redan "förbrukat" dem) :bow:

Nå, jag litar på min vet. Han jobbar på djursjukhuset och jag känner ingen som har sagt nåt dåligt om honom. Dessutom är min häst helt frisk nu och ahr inte utvecklat kronisk bronkit eller fått ett återfall, så det funkade uppenbarligen ändå.

ang "diskutionen" mellan dig och hysterisk_panda.
Jag fick medicin till min på kliniken och blev strängt tillsagt att ingen som helst ansträning, möjligtvis skritt på planunderlag.
Sen när vi får samma medicin men av en annan vet skulle det motioneras som vanligt för att få upp slemmet, så jag tror inte att något dera är fel, slemmet kommer nog upp ändå.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 352
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård okej, nu kör vi händelseförloppet lite kort. allt började väldigt plötsligt i torsdags då jag skulle tömköra miin halvblodsvalack (19...
Svar
6
· Visningar
1 125
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama