Hosthäst och kyla

Lipica

Trådstartare
Ni som har bronkithästar, har ni märkt någon påverkan på era hästar av kylan? Behandlar ni dem annorlunda än friska hästar?

Har läst trådarna om forksning kring kyla och temperaturgräns för ridning, men de förutsätter hela tiden att hästen är helt frisk...

Sv: Hosthäst och kyla

Kan inte säga att jag har någon bronkit häst eftersom jag inte är helt säker på vad det är.
Men jag har en gammal shettis som jag fått och som alltid hostat, vet har konstaterat ja,ja han har förmodligen kronisk hosta. Inget att göra åt. Jag hör ofta homom hosta i hagen men inte nu när det är kallt.
Vi har även en dammkänslig isis som alltid får höet blött, men nu när vattnen frusit i stallet och vi inte vattnar höet har hon ändå inte hostat.

Om man tänker till sig själv och krupp på barn har man ju lättare att andas i kall frisk luft.

Min mår mycket bättre i det här vädret. Vi har snö och mellan minus 8 och minus 15, dvs väldigt torr luft. Går dessutom ute dygnet runt och om natten blir det ju ännu kallare.
Måste normalt ridas regelbundet för att inte bli hostig, men nu funkar det bra med en liten vintervila (läs ett par veckor).

Jag har ett sto som lider av bronkit. Hon klarar vinterna mycket bättre än vår och höst. Luften blir fuktigare på höst/vår och med det så hostar hon mera då. Denna vinter har jag inte hört henne hosta en gång, fast hon äter torrhö :)

Jag behandlar henne som en helt normal häst, fast på våren och hösten kan man märka ibland att hon inte orkar lika mycket och då får man lyssna på hästen och ta det lite lugnare :) Tänk som om du skulle ha astma :)

Svarar alla

Ok, då vet jag. Har märkt att min har hostat mer senaste veckan och tyckte det verkade märkligt, men då är det bara ett sammanträffande att det är kallt!

Tack för svaren.

Har inte heller någpn hosthäst,men en bror med astma och han blir sämre när det är kallt och han drar i sig en massa kall luft.Han säger att han har fått öka sin medicinering senaste 2 veckorna.

Min häst har kronisk bronkit. Det är svårt att säga när det är lättare/svårare för henne att andas, då det är svårt att veta vad hostan egentligen beror på.
De senaste två veckorna när det varit -15 till -25 så har hon hostat mera än normalt, hon har dock varit lika pigg som vanligt. Men hostar hon mycket (vad jag tycker är mycket för att vara hon), så brukar jag ta det lite lugnare den dagen. Man får vara väldigt flexibel och inte bli besviken om ridturen inte blir som man tänkt sig..:)
Men som sagt så vet jag inte om det är kylan det beror på(hoppas) eller om det är pga dålig luft i stallet/dåligt hö (mest troligt :().

Man får vara väldigt flexibel och inte bli besviken om ridturen inte blir som man tänkt sig..:)

Det håller jag verkligen med om!

*kl*

Idag är det bara -5 och inte ett host på hela passet (tömkörde och tog i ganska rejält). Så kanske är det kylan ändå?
Blir att börja skriva hostdagbok igen!

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 456
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V