Hosthäst igen...

fettso

Trådstartare
Vad ska jag göra??Oskar har ju fått två omgångar med medicin som ej hjälpt,han hostar fortfarande.
Han blev nog lite bättre i början av "kurerna" men sedan har dett gått tillbaka till utgångsläget.
Han har fått en omgång Ventipulmin av distriktsvet utan ngn undersökning han endast lyssnade lite på honom.

Efter det åkte jag med honom till djursjukhuset(halland)fick ngn slags AT-läkare bland veterinärer(ung tjej)som var tvungen att ha en andra åsikt på allt hon såg.
Hon sa att han hade slem i luftrören men inte så mkt som en hosthäst brukar ha,jag frågade då henne om det inte kunde bero på att han precis gått på ventipulmin 2 veckor.
Men neeej hon såg inget samband:confused:fast jag tyckte det var uppenbart.
Hon hittade också ett "hål" i luftrören som hon kikade närmare på, hålet ledde ingenstans utan var som en inbuktning, båda veterinärerna sa att "det har vi aldrig sett förut" men "det är nog inget farligt,det har han nog inte ont av".:eek:
Han fick 2 veckors kur med slemlösande.(Blev ej bättre)

Jag är ingen veterinär men jag kan tänka mig att mkt slem och skit fastnar i det hålet!!
Hans hosta blir iaf inte bättre,men inte sämre heller.
Han hostar inte när han rids, endast i hagen.
Han andas ansträngt när han får jobba ibland.
Funderar på att ringa Helsingborg istället är trött på Slöinge:(

Han blev ju dålig i Mars(April), inget foderbyte var inblandat.
Ströet i lösdriften var samma hela vintern.
Han blev inte bättre när dom gick ute dygnet runt, han har insektsproblem....

Sv: Hosthäst igen...

Hur ser miljön i övrigt ut? Vad äter hästen, hur står den? Ute hela dygnet? Någon skillnad ute/inne?

Bättre/sämre när det är kraftig pollen? Har varit med om pollenallergisk häst som fått plaströr inopererat i strupen. Han fick kraftig hosta och andnöd, vilken från början var hanterbar men blev värre.

Har själv haft COPD-häst, det är ett meck!

Hur ser miljön i övrigt ut? Vad äter hästen, hur står den? Ute hela dygnet? Någon skillnad ute/inne?

Bättre/sämre när det är kraftig pollen? Har varit med om pollenallergisk häst som fått plaströr inopererat i strupen. Han fick kraftig hosta och andnöd, vilken från början var hanterbar men blev värre.

Har själv haft COPD-häst, det är ett meck!

Köpte honom i Juli förra året,hade honom ute tom Augusti.
Han stod sedan på stall(från September-Januari då vi flyttade till eget stall) från ca 18.00 på kvällen till 07.00 .
På kutterspån,under den här perioden hade han INGEN hosta.
Han åt hö den här perioden som blev mögligt så jag fick köpa hösilage akut.
Fortfarande ingen hosta!
Sedan flyttade vi till egen gård,där hästarna gått på lösdrift, tjockt med torv och sedan halm ovanpå,ingen hosta nu heller.
Han har ätit samma kraftfoder hela tiden.

I Februari tog hösilaget slut och jag köpte hö från en annan bonde.
Hostan började i Mars någongång tror jag.
Han har inget näsflöde och ingen temp.

Dom gick sedan ut på bete (dygnet runt) i mitten av April men hostan blev inte bättre.
Pga insekterna fick dom gå tillbaka på lösdrift igen i Maj hostan var fortfarande densamma.

Då kan vi alltså dra slutsatsen att det är senaste omgången hö som varit dåligt.

Har du kvar hö att skicka på hygienanalys? Det hade ju varit intressant att veta exakt vad som gjort honom dålig. Det finns ju aggresiva mögelsvampar som i princip inte går att göra något åt om de kommer ner i lungorna...

Vi slängde alla 80:eek: balarna,men han blev ju som sagt dålig först i Mars och det höet slängde vi i December....

eller så är hästen allergisk mot pollen, och inte hö....

eftersom den ej hostade av bevisligt mögligt hö men hostade efter att ha ätit okej hö...

Men det är detta höet jag har liggandes hemma nu och det är inte mögligt, inte dammigt heller??
Dessutom har han ju inte ätit hö ALLS sedan mitten på April när dom gick ut på bete och hostan har han ändå kvar!??

Har inte läst vad de andra skrivit, men svarar ändå.
Min herre började hosta någon gång i mars förra året och slutade aldrig, det var fruktansvärt jobbigt. Fick, precis som du, två omgångar medicin, och det hjälpte precis i början, men inte sen.
Det fortsatte ända tills jag gick över från vanligt hö, till hösillage. Då slutade det direkt i princip, och har varit borta sedan dess, trots ett byte till ett mindre stall, med betydligt sämre luft :bump::bump:

Min står också på spån, och det har fungerat bra. Försöker undvika att sopa (eller att andra gör det), eller lägga in spån i boxen när han är inne, om i fall att, men vet ju aldrig :angel:

Lycka till, hoppas du blir av med det, det är förj*vla jobbigt..

Hästen kan bygga upp en intolerans, det började med det mögliga höet och utlöstes när du bytte tillbaka. Allt hö innehåller dammpartiklar i olika utsträckning.

Troligen har du gett din häst hosta genom torrhöet, när det sedan är utvecklat är det svårt att få bukt med och går nästan aldrig genom att man tar bort det som utlöst tillståndet.

Det kan ju ha utvecklats till COPD.

Jag hade en foderhäst han hostade jätte mycket när han först kom till mig sen började jag använda alovera juice och det funkade på honom han slutade hosta efter några månader det kan man testa..vara ute mycket han stog ute från 7-21 mån.fre lör och sön från 8-21 åt hösilage stog på fint halm.ståg i boxen närmast dörrarna sen mycket vädring...det hjälpte för honom...

Dom går ju som sagt på lösdrift så bättre vädring kan dom inte få.
Är medlem hos ForeverLiving och dom har fått Aloe Vera i 2 månaders tid men detta har ej heller hjälpt,fast det är ju bra mot mkt annat!!:)

Jag tycker att du ska ta hästen till någon annan veterinär.. Ett slemlösande preparat som hjälper min häst när han har hosta är Fabrol.
Min häst har varit JÄTTEdålig i kronisk bronkit,mycket för att han stod i ett "dåligt" stall..
Han får gå på en lång kur med kortison.. En av biverkningarna på det är Fång,så jag var livrädd att han skulle få det,men man ska ge hästen så låg dos som möjligt..
Till min häst började vi med 4 tabletter i några dagar,för att sen succesivt trappa ner,så i slutet fick han en 1/2 tablett var 4:e dag.och blev helt symptomfri!!!! :)
Prata med din veterinär,vad det finns för olika behandlingsmetoder..

Det var fabrol Oskar gick på andra omgången för att vet sa att han INTE skulle få fång:confused:(dom hade ngt annat starkare som kunde ge fång)

Han blev iaf inte bra på detta, det var pulverform(påsar)

När man ger Kortison är det större risk för fång, tror inte det är någon större fara med fabrol..

Jag har gett min häst det mesta i medicinväg, konstaterat COPD av vet, och tillslut med ett astma-anfall, som höll på att bli det sista..

När det inte fanns något kvar att göra, än att egentligen avliva honom, hörde jag om algerna carrageen. Värt att prova, så jag fick tag på en tjej som sålde det på sin gård. Var faktiskt där nyårskvällen 2001, min sista utväg..:crazy:

Idag är han en sprallig kille i sina bästa dagar!

Förrutom algerna fick han även utebox, torv, musli och hösilge.
Sopning och ryktning inne var förbjudet.
Då och då, typ våren när han fällde pälsen har jag fått sätta in en kur igen, men ser det ganska snabbt att de blir lite flåsigare, och vips så är han bättre dagen efter..

Algerna rensar igenom systemt och "tömmer" ut allt slem..

Googla så finner du massor av mer info!

Jag har oxå en hosthäst från och till... enligt vet har han kronisk bronkit, men jag tycker det är lite luddigt..:crazy då jag tror att min hästs hosta kommer från en krånglig mage! Har fått det bekräftat någorlunda från en homeopat, har verkligen provat allt då man mår så dåligt när dom hostar:( har oxå fått ventipulmin och slemlösande brustabletter ( kommer inte ihåg vad dom heter , Asestein nåt) men det hjälpte bara för stunden, där kom mina misstankar om magproblemen... ger idag min häst biroca ursonne och grön alger i den dagliga fodergivan. En kur hostpellets från hälsa och helhet i Kungsbacka när det är som värst övergångar mellan höst/vinter. Måste säga att det har funkat kanonbra! Faktiskt på rekomendation från vet... jag hävdar fortfarande att min häst hosta kommer från magen, då han e symptom fri på sommaren när dom går på gräs och äter hela dagarna och magen får jobba.. magsyran står ju och läcker på en häst hela tiden och måste underhållas... jag tror att jag har hittat lösningen med min häst:bow:

Jag har inte hört att de ska kunna få fång av Fabrol,däremot av kortison...

Liknande trådar

Hästvård Mitt 8-åriga sto har det senaste året haft problem med hosta. Hon har behandlats med antibiotika och slemlösande två gånger. Blev bättre...
Svar
10
· Visningar
1 481
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 402
Senast: MaRomer
·
Hästvård Skrev om mitt problem i en äldre tråd, men den hade försvunnit så långt i listan att jag tog med friheten att skapa en ny. Min häst...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 786
Senast: Nafayette
·
Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 721
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt