Hosthäst - behöver råd ang grovfodret

C

Cathrine

Vår ponny (är 19) fick hosta i samband med infektion och väderomslagen i vintras. :cry: Efter det har han blivit känslig för damm, vilket innebär att alla i stallet numera står på torv.

Nu är det ju dags för att ta hem grovfodret, och frågan är om jag enbart ska satsa på ensilage för att undvika damm så mkt som möjligt? :idea:

Jag har bara honom och två stora halvblod. Jag ger ganska mycket grovfoder, och om jag räknar med en ts på 50% på ensilaget lär det gå åt ca 40 kg ensilage/dygn (6 kg till ponnyn, 17 var till de stora).

Hur små balar bör jag få tag i? Hur ska jag bäst förvara dem - både före och efter de öppnats? :confused:

MVH
Cathrine

Sv: Hosthäst - behöver råd ang grovfodret

Jag använder inte ensilage men har dock hört av våra hö köpare o andra att max 3 dagar för en öppnad bale.När du öppnat en bale så är det inte så mycket att göra åt. Förvaringen innan är väl inte så mycket att orda om kolla bara så inte balarna är sönder i plasten o att de inte innehåller mögel när du öppnat den. Förvaring under tak är väl det vanligaste?

Sv: Hosthäst - behöver råd ang grovfodret

Silage är överlägset till hosthästar, kör på det!

Vintertid håller balarna bättre, dvs. ju kallare det är desto längre kan de användas. Försök se till att öppnade balar inte står direkt på marken (möglar lättare), och de ska gärna stå skyddade mot vädret.

Nuförtiden finns ju även småbalar (ca. 40-100 kg) att köpa, det blir aningen dyrare, men du riskerar inte att behöva kassera något.

Liknande trådar

M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 621
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
F
Foder & Strö jag ger ju så gott som alltid ensilage till min hosthäst, men pga dålig kvalitet vissa dagar (ny bal varje dag) så ger jag ibland hö i...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: sweetie babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama