Hostar upp gult slem, vad är det?

S

sialina

Min häst hostar upp gult slem, men är fö pigg, feberfri och inget nosflöde...Hon äter som vanligt och är blank och fin. Hon hostar mest vid ridning och i stallet (som är väl ventilerat) och fodret är dammfritt och hon står på samma underlag som alltid. På en människa är det infektion när slemmet är gult, är det samma hos hästen?

Sv: Hostar upp gult slem, vad är det?

Hästen kan reagera på damm och dålig stallmiljö, vilket orsakar irritation i luftvägarna. Prata med en veterinär, kanske behöver dom gå ner och kolla luftvägarna på hästen för att ge slemlösande medicin...

Stallmiljön är fin med mkt god ventilation och mkt lite damm (lite finns ju alltid i ett stall). Så jag tror inte det är problemet. Hon har dessutom stått i samma stall i 7 år nu.

Jag har samma bekymmer... Min ena häst har hostat torrt i en vecka, men nu har det börjat komma gult snot vid enstaka tillfällen , riktigt segt tjockt snor.

Så jag tänkte ge slemlösande och har alltid gett Bisolovon innan, men nu har det tydligen tagits bort från Vet Fass????

Vad kan man ge dem i stället, någon som vet? Och nej, ärligt talat, jag ringer inte ut veterinär för detta, jag vet nämligen att det beror på att förra hölasten var dammig och nu har jag ett nytt lass med fint hö. Hur länge kan man vänta sig att det håller i sig efter åtgärd?

//E

Min hostar ibland och har också gult segt snor... På min tror jag dt kan ha och göra md stallmiljön ska iaf vattna hans hö.. Mn dt värsta är att han står på halm oh dt kan va dt han är känslig mot..

Kvickdrag, får hästen gult rinnande snor då?

Min häst var också pigg när hon började hosta upp gult slem.
Jag körde in till djursjukhuset där de gick ner med ett instrument i luftrören och kollade. Väggarna på luftrören var alldles gula, det var i princip var där satt.
Penicillinkur, Fabrol och så återbesök två veckor senare med ny undersökning. Hon var betydligt bättre men det satt ändå kvar en hel del slem. Istället för cortison valde jag att ge ett naturmedel som heter Ismovit. Det var dyrt, 2000 kr för en åttaveckorskur.
Då hon inte var riktigt bra vid nästa återbesök heller så blev det en ny Ismovitkur.

Samtidigt som vi påbörjade penicillinbehandlingen flyttades hästen till en annan gård där hon gick ute i gräshage dygnet runt, och sedan har hon bott i utebox. Hon visar sällan några symptom numera men jag betraktar henne alltid som hosthäst och hon hanteras därefter.

Immer

Mina har det likadant! :crazy: :cry: .

Jag blir galen, ena dagen hostar de inte alls och andra dagen kan de hosta säkert 6-7 gånger. Ibland hostar de torrt s a s oh andra gånger är det precis som du beskriver gula slemloskor.

Fortfarande fina i pälsen, normal temp, snygga i kroppen osv. Dock har mina fått vila tills vet. kommer ut i morgon. Vågar inte vänta ut det längre :confused: .

Ska dit och kolla dem nu!

Min hostar ibland och har också gult segt snor... På min tror jag dt kan ha och göra md stallmiljön ska iaf vattna hans hö.. Mn dt värsta är att han står på halm oh dt kan va dt han är känslig mot..

Kvickdrag, får hästen gult rinnande snor då?

De hästar jag har haft med kroniska luftvägsproblem har inte haft något slem alls, förutom vid förkylning då det stoppade snabbt. De hostade torrt och hade snarare "andnöd" i bland, två av dessa hade konstaterad kvickdrag och en astma.

//E

*Lånar lite*

Kan dt bara vara en vanlig förkylning lr ha md temperaturskillnader o göra? Eller är dt ngt fel i luftvägarna vad tror ni??

Klart det kan, det misstänker jag på mina, sen då att det har förvärrats av dåligt hö.

Därför blev jag skitlack när inte Bisolovon fanns längre....

//E

sånt hostade min upp när han hade inflammerade lungsäckar... då fick han vara på klinik några dagar så de spolade lungorna på honom...

Be din veterinär att skriva ut Acetyleystein, slemlösande brustabletter. Fick dessa utskrivna när min islänning började hosta.
Han fick 12 tabletter/dag i två veckor och har nu varit "hostfri" några veckor.

Tabletterna löser upp trögt slem, gör det lättflytande och lättare att hosta upp.

Jag löste upp tabletterna i ett (fullt) glas ljummet vatten och gav tillsammans med en liten näve uppblöt betfor, tabletterna var i hallonsmak - Rena godiset! Man kan blanda i hästens vanliga foder, men jag tyckte att tabletterna fick bättre effekt om man inte blandade lösningen med alltför mycket.

Lycka till! /Linda

Be din veterinär att skriva ut Acetyleystein, slemlösande brustabletter. Fick dessa utskrivna när min islänning började hosta.

Jag fick Fabrol utskrivet, det är samma som Acetylcysteintabletterna fast i pulverform. Men det finns kanske inte längre?

Immer

Hästen står på Hippotrim nu och har blivit bättre. Kanske bara en "vanlig" luftvägsinfektion. Men kommer det tillbaka igen ska jag prova att ge slemlösande alt ta henne till klinik så de går ner och kollar henne. Men hon e gammal nu och mår fö bra så jag väntar och ser lite till. Tack för svaren!

Förra gången jag hade en liknande luftvägsinfektion (ett par år sedan) fick jag Hippotrim utskrivet, denna gång är symptomen exakt likadana, men vet tyckte det var bättre med penicillin, menade att det ska ha högre resultatfrekvens. Ska bli intressant att se. Tänkte efter avslutad penicillinkur även ge en dos med slemlösande alger.

min häst har nu fått liknande symptom, varit inne på natten sen fredas pga en annan skada och nu har hon börjat rossla och hosta precis som om där är slem, funderar på att ringa vet imorrn och höra om han vill komma ut och titta på henne och kanske skriva ut ngt slemlösande....hon är dessutom feberfri, står en häst i andra delen av stallet som de just nu ger slemlösande för att han hade slemklumpar i luftrören, hade detta med sig från önnesta...kan det ha smittat?

Så mitt gamla inlägg har kommit upp igen. Min häst är fullt frisk från all hosta och gult slem. Hippotrim kuren hjälpte inte utan fick ventipulmin utskrivet i stället och det hjälpte bra. Hostan och slemmet försvann på ett par dagar. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 920
Senast: Capybara
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 110
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 581
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka