Sv: Hostande häst - halm eller spån?
Jo jag vet att det är bäst och ha dem ute, men en tävlingshäst som går större klasser har man inte ute dygnet runt.. han är ute från morgon till kväll.
Veterinärens kommentar om stallet när han sa att ute box är väldigt bra var "men det här är ju nästan som en utebox".
Det är boxar i en gammal lada som är minst sagt luftig, det är öppet upp till nocken och "ytterväggen" är brädvägg med små springor mellan varje bräda. Han har dessutom ett fönster i sin box som brukar vara öppet när det är plusgrader och inte blåser för mycket.
Och så farlig hosta är det inte, han hostar inte ens varje dag och är pigg o fräsch. Jag tror hostan kommer från att han har varit förkyld och sen har den helt enkelt inte släppt
(alltså han blev känsligare av förkylningen och blev retad i slemhinnorna som inte vill sluta att reta sig
)
Jag har inte möjlighet att ha något annat än halm eller spån. När jag läser svaren här så känns det som min magkänsla säger rätt.
Att han får fortsätta att stå på halmbädd, det känns som att den dammar mindre än vanligt spån.
Halmen är jättefin och inte dammig alls vad jag kan märka, men spån är
trots att den säljs som dammfri :smirk: