Hostande häst - halm eller spån?

K

Klister

Ja, vad är bäst för en häst att stå på?

så kallat dammfritt spån, eller fin halm?

Jag vet att torv eller papper anses vara det absolut bästa, men det känns inte som att det är dammigt i stallet. Så därför undrar jag vad som är bäst när hästen stoppar ner näsan i underlaget.

Sv: Hostande häst - halm eller spån?

jag tror att halm dammar mer än det ser ut som. iallafall havrehalm. Men vattnar man så funkar både halm och spån lika bra tror jag :)

Klister skrev:
Ja, vad är bäst för en häst att stå på?

så kallat dammfritt spån, eller fin halm?

Jag vet att torv eller papper anses vara det absolut bästa, men det känns inte som att det är dammigt i stallet. Så därför undrar jag vad som är bäst när hästen stoppar ner näsan i underlaget.

Det bästa för hosthästar är ju att gå ute.
Pröva det!

/Åsa

När min häst hade hosta rekommendereade de endast torv, men än så länge har han inte hostat denna vintern och han ra stått på han på spån och lite halm...

jippie, vad bra med Buke. Nu har du fått ett svar av alla, så det är bara att välja :rofl:

Min veterinär sa att min hosthäst först och främst skulle gå ute.
Annars skulle men helst ha torv, halm går också.
Men han sa absolut inget spån...

Vet inte om du blev klokare av det! :smirk:

Jo jag vet att det är bäst och ha dem ute, men en tävlingshäst som går större klasser har man inte ute dygnet runt.. han är ute från morgon till kväll.
Veterinärens kommentar om stallet när han sa att ute box är väldigt bra var "men det här är ju nästan som en utebox".
Det är boxar i en gammal lada som är minst sagt luftig, det är öppet upp till nocken och "ytterväggen" är brädvägg med små springor mellan varje bräda. Han har dessutom ett fönster i sin box som brukar vara öppet när det är plusgrader och inte blåser för mycket.
Och så farlig hosta är det inte, han hostar inte ens varje dag och är pigg o fräsch. Jag tror hostan kommer från att han har varit förkyld och sen har den helt enkelt inte släppt :mad: (alltså han blev känsligare av förkylningen och blev retad i slemhinnorna som inte vill sluta att reta sig ;) )

Jag har inte möjlighet att ha något annat än halm eller spån. När jag läser svaren här så känns det som min magkänsla säger rätt.
Att han får fortsätta att stå på halmbädd, det känns som att den dammar mindre än vanligt spån.
Halmen är jättefin och inte dammig alls vad jag kan märka, men spån är :eek: trots att den säljs som dammfri :smirk:

Det var då underligt.:D

Min veterinär ordinerade torv- eller spånbädd men absolut inte halm till min hosthäst.

Immer

min hosthäst står på "dammfri" spån... de funkar jättebra... endast något host ibland.. och då e han en häst som kan få riktigt otäck hosta om han inte har det rent och fint...

Du skriver att det är små springor mellan varje bräda...Det kan inte vara så att det blir dragit i boxen? Hästar är ju väldigt känsliga för drag. Torv upplever jag som väldigt dammigt, snyt näsan efter du mockat några torvboxar så får du se..:eek: :eek: Sen att allt blir torvfärgat efter ett tag kan ju spela mindre roll...:crazy: . En BRA halm tycker jag dammar mindre än vad spån gör i många fall, tror att partiklarna i spånet är mindre än de i halmen vilket gör att man tycker spån är mindre dammigt. Men å andra sidan så är det kanske lättare att "vattna ner" de små partiklarna.. Spekulerar lite här nu..rätta mig om jag har fel!

Veterinären vi brukar ha ute rekommenderar spån framför halm. Har starkt för mig att SLU gör det också...

Jag bara väntade på att någon skulle reagera på springorna ;)
Det är inte dragit i stallet. springorna är såpass små att det får vara ljust ute och mörkt inne (alt tvärtom) om man ska se dem. Och ställer man sig på höet i ena ändan av ladan och glor genom hela ladan så ser man landskapskonturen mellan brädorna.
Varför det inte drar har jag ingen förklaring på, men inte ens när gudrun var så drog det i stallet. :)
Det är väldigt bra luft i stallet, tom så veterinären kommenterade det. Därför fattar vi inte riktigt varför hästen har börjat hosta.

Ni som säger att spån är bättre än halm, kan ni förklara varför?

Jag hostar av "dammfritt" spån när jag lägger in en ny bal, man jag kan utan problem ruska ut 5 halmbalar i stallet. :cool:
Å andra sidan har han aldrig stått på halm innan denna vintern och han har aldrig hostat förut.
Tredje invändningen lyder att halm är det som är mest hygienisk.. vad som nu menas med det.

Min veterinär sa att det kvittade vad min häst stod på rör dom andra omkring i halmen/spånet så kommer eventuellt damm till honom också. Jag har två boxar där jag blåvägrar att ha något annat än halmbädd i..

hmm, ja det har du rätt i. Jag kanske ska klargöra att jag tänker på kutterspån?

Min veterinär sa också att halm är det dammigaste. Har torv med lite spån i till min hosthäst.

Min vetrinär sa samma sak, absolut inte halm till host häst!
Men man måste köpa spån som är "dammsuget" inte direkt från en såg.

Halm är INTE att rekommendera till hosthäst, det är det allra sämsta. Näst sämst är spån, bäst är torv eller tidningspapper. Och allra bäst är utebox. :idea:

SPÅN. Halm innehåller massor av omkringdansande små partiklar.
Se själv när du skakar upp ett fack halm i solsken, då ser man allt som yr omkring.
Sedan vi bytte från vanlig halm till spån hos min systers häst har det bidragit till att han blivit mycket bättre.
Det är ändå jättefin och ren halm vi använder.

Veterinären rekommenderade spån.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 679
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 764
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets