Hostan har gett sig så nu tar vi ryggen (sucka)

Shaggy

Trådstartare
Nu när hostan äntligen har gett med sig :) (iallafall igår peppar peppar) och Novan går ute dygnet runt och lever livet glada dagar så har jag börjat fundera på hennes rygg/bakdel igen.
Bakgrund: Novan vilade (långa promenader och lite longering) tre månader i vinter och sattes igång i månadsskiftet januari februari. Vid igångsättningen så var galoppen lite sämre än tidigare men väldigt snart blev den bra. I mars gick hon omkull i ridhuset och sparkade sig över senan på högerfram och blev blockhalt. Som tur var var det ingen skada på senan utan bara en rejäl blodutgjutning och efter ca 1,5-2 veckor sattes hon igång igen. Efter den här vurpan tycker jag att galoppen har varit väldigt dålig. Den är studsig och hon faller på bogarna. Problemet är att det inte syns något (mer än på ryttaren) utan hon verkar helt ren (traven är precis som vanligt). Jag har ända sen jag satte igång henne sagt att det är något i höger bak och jag står på mig där även om alla säger att jag har fel.
I nuläget så går Novan i en "normal" galopp i v.varv och en sämre än normalt galopp i h.varv. Jag detaljstuderade hennes galopp härom dagen och kom fram till att i vänster galopp sätter hon ner h.bak ca 4 cm längre bak än hon gör med v.bak i höger galoppp. Hur det är med det andra bakbenet i galopperna vill jag inte uttala mig om det var svårt att se. Min teori är att hon inte får in högerbak under sig i högergalopp och därför mer eller mindre studsar över det. Samma sak sker i v.galopp men det märks inte lika mycket där eftersom hon inte behöver "ta sig över" benet på lika mycket då.
Sen är det här ju inte logiskt för hon har svårt att få in vänster bak under sig i t.ex. skänkelvikning (kan höger bak ställa till det där??) och hon kör gärna ut högerbog i både höger och vänster varv just nu.
Jag vet inte vad jag ska tro längre beror det på dålig ridning eller är det nåt fel :confused:. Jag kopplar som sagt ihop det med att hon gick omkull men samtidigt är jag liiite överbeskyddande just nu :crazy: ;).

Alla hästar har ju en dålig sida så det behöver ju inte vara något fel. Jag trodde det var något fel på min unghäst för hon hade verkligen en kass högergalopp men efter idog träning är det inte längre någon större skillnad på galoppen. Jag tycker du ska longera (inspänd) eller tömköra henne ett tag dels för att det stärker ryggen och dels för att du själv kan studera hästen.

Kul att hostan gett med sig!

Eftersom din känsla säger att något är fel så skulle jag utreda på klinik - gör en ordentlig hält och ryggutredning. Hittar de inget så kör på. Hittar det något fick du tag i det i tid.

Visst KAN det finnas något man inte hittar (fråga mig...jag tjatade om Vision VB i många år..) men då får man ju helt enkelt bara köra på TILLS man hittar något. Men som det är nu så 'oroar' du dig ju. Och det KAN vara så att hon bara är 'ur form' och stel och osmidig efter vilan, men för din egen sinnesro så skulle jag utreda om det vore min häst. Då VET man liksom att det iaf där och då inte finns något som spökar utan det mest troligt bara är otränad och stel.

Jo att dom har en starkare sida vet jag ju men det här känns som o det är lite skillnad.
Hon har alltså (rent sittmässigt för mig) fått en markant försämrad höger galopp efter att hon gjorde den där rejäla kullerbyttan i ridhuset. Jag har länge tänkt att det har med svag/stark sida ayy göra men eftersom det inte blir bättre utan snarare sämre så stämmer det inte riktigt.

Klinik känns inte riktigt aktuellt nu men däremot att kanske ta hem en equiterapheut (vi pratar om hästen som är skiträdd för att åka transport). Det jag gissar på är att hon kanske har slagit sig sne eller något sådant.
Shaggy är ute och svammlar och har egentligen inget att ta på :p
Varje gång jag får såna här vaga känslor av att nåt är fel så tänker jag på din Vision :crazy:

Försök ignorera Vision när du börjar noja, han är en på miljonen och inte BARA positivt ;)

Inget ont allt om equiatriker, jag anlitar ju en själv frekvent. Men jag skulle ändå vilja ha en vetutredning först eller i direkt samband. Det är så lätt att problem X orsakar följdproblem Y. Equiatrikern märker följdproblem Y och så tror man att det här huvudproblemet och sen kan man traggla länge.

Sen förstår jag till fullo dubierna kring klinik iom lastning etc, men hur 'elakt' det än låter skulle jag nog faktiskt låta henne genomlida transportering för att få en ordentligt klinikutredning avseende rygg och ben. *brutalmatte*

Men du kan ju börja med equiatrikern och om denne inte hittar något som ger snabbt märkbar förbättring så ta kliniken då? Har du tur så räcker det ju, men jag skulle vilja se förbättring snabbt för att stryka klinik om det vore jag (min equiatriker har förresten 'tredagarsregeln'. Om hon beh ngt och jag inte ser minsta förbättring på tre dagar så är det något annat och iväg på klinik åker vi).

Annars kanske ni har någon bra veterinär som kan komma ut på plats? Då får du ju en liten undersökning iaf?

Jag vet att hon är väldigt känslig för att slå sig sne i ryggen. Hon slog sig sne en halv cm en gång (gick omkull då med) och då et drog rätt det så blev hon av med problemen (kunde inte gå i v.galopp). Pga att jag vet hur känslig hon är så känns det dumt att börja med klinik. Det är för 1,5 år sedan hon slog sig sned förra gången.
Vet att jag inte ska jämföra med Vision för han är jurätt speciell, men jag är expert på att oroa mig.

Då tycker jag du ska köra på ett tag till. Man kan inte åka till veterinären för minsta lilla grej, du har ju precis varit där. Min häst är också 7 och hon hade verkligen en bedrövlig galopp, men har riktigt bra galopp nu. Däremot borde du ha en skicklig tränare (men det kanske du redan har). Duktiga tränare brukar också kunna se om det verkar vara ngt fel på hästen.

Nej jag vill inte åka till veterinär det finns egentligen inte så mycket att ta på.
Det jag reagerat på är att först blev galoppen bättre efter igångsättningen men efter vurpan hon gjorde så har den blivit sämre igen. Detta med samma ridning.
Jag har hjälp av instruktör men hon vet inte hur hästens galopp har varit tidigare.

Men ställde du inte av henne i samband med vurpan? Unghästar faller snabbare ur om man ställer av dem så man får börja om igen, medan äldre hästar kan behålla muskelmassan även om de ställs av en längre tid.

Jo hon var avställd i ca 1,5-2 veckor från ridnignen. Jag promenerade med henne i skogen den tiden. Under dom tre månaderna i vintras då hon var avställd med ungefär samma "träning" så byggde hon muskler (hon hade en felaktig sadel innan).
Det kan vara så att hon tappat muskelmassa men det känns ändå fel på nåt sätt. Får fundera lite till. Tack för en ny tankeriktning.

Visst har hästar en sämre sida, men inte alls som vi har, Märker man skillnad (markant skillnad) på sidorna hos en häst är något fel. Något som antingen en skada har orsakat eller en sned ryttare.

Veterinärer tycker jag är halvt värdelösa när det kommer till sånt som att hästar är sneda i kroppen och de är alldeles för benägna att spruta för minsta lilla (i min ögon).

ta ut en equiterapeut eller equiatriker som gör en grundlig koll av din häst så vet du hur det ligger till. Det kostar visserligen, men det är väl värt pengarna!!

Jag ringer Et idag. Igår provoserade jag henne lite och fick en mycket tydlig reaktion på att nåt är snett i ryggen. Fan att jag inte gick på min första känsla :mad: :crazy:. Hoppas att det inte har blivit något annat fel pga detta.

Efter många om och men så har jag nu fått ut et. Hon hittade en liten snedhet i ryggraden för övrigt var hon klockren. Hon la rätt ryggen. När Novan travade några steg på vägen till hagen så bad jag henne skritta och hon bromsade då genom att sätta höger bak in under sig och stannade med bakkärran. Det var det längesedan hon har kunnat göra även om hon försökt. Nu hoppas Shaggy att det var det där lilla lilla som ställde till det.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 002
Senast: sandrafors
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Carolrita
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 804
Hästvård Novan har sedan mars förra året haft problem med sin rygg/bakdel. Problemen uppstod när hon gjorde en rejärl vurpa i ridhuset. Hon...
Svar
9
· Visningar
1 477
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix