P

ppauline

Jag har ridit min medyttarhäst i några månader nu och har märkt att han hostar i början några gånger när man rider honom. Ungefär 3 gånger sedan avslutar han med att frusta. Detta gör han vanligtvis när man brjar trava första gången. Hästen är 17 år.
De andra hästarna i staller hostar inte. Tydligen är detta något som han har gjort i många år och han verkar inte lida av det. Men tänkte fråga om det är någon som vet något om det???

Sv: Hosta

Den kanske har ngn luftvägssjukdom som tex kronisk bronkit, när mitt förra sto fick luftvägsproblem tyckte vet att jag skulle ut & rida så hon fick använda lungorna.
Men många av dessa hästar ska absolut inte ansträngas.Har inte ägaren undrat vad detta kan vara & gjort ngt åt det?Det kan vara att hästen är känslig mot damm, mögel, för mkt kondens/fukt i stallet osv.

Jag har också undrat det... att hon inte har kollat upp det. Förrut stod han i ett annat stall... jag vet inte om han hostade då med... ska kolla det. De andra hästarna i stallet hostar ju inte så de e konstigt, han kanske e känslig??? Han e pigg annars men det kanske de kan vara ändå??? Det stallet han stod i förrut var på en ridskola, där hade de kunniga ridlärare så om han hostade där borde de ha kollat upp det. Jag ska kolla om han hostade då...
Tack för svaret!!!

Vi hade en häst på ridskolan som alltid hostade ett par-tre gånger när man joggade igång henne. Hon hade kronisk brinkit då hon tidigare bott i en jordkällare (!) innan ridskolan köpte henne.
Är det inte värre än vad du beskriver är det ingen fara, det behöver inte ha ngt att göra med stallemiljön i nuläget utan han kan ha fått problemet pga tidigare stall. Problemen brukar dock bli mkt bättre av så mkt frisk luft som möjligt, vattna höet etc så att luftrören blir så lite irriterade som möjligt.

På din beskrivning låter det som om han har slem i halsen som han i början av ridpasset hostar upp.
Detta är mycket vanligt, speciellt på lite äldre hästar och är helt ofarligt.
Man får givetvis hålla koll på honom så att han inte börjar att hosta mer/oftare osv.
Annars är det inget att oroa sig för.:)
MVH
Annelie

skulle vara högst intressant att veta vad häsen får för foder, vad den står i för slags stall, vad den har för underlag, hur gammal hästen är och bra cirkulation dt är i stallet, hur pigg hästn är hur ofta länge den står inne och lite annat som du tor kan vara rellevant!

Hästen är en valack på 17 år i år. Han får havre, betfor, minerlar och självklart ensilage på dagarna. Den står i ett nybyggt stall (2001), underlaget i boxen består av spån och halm. I stallet står dörren öppen om dagarna när det är plusgrader. När det är minus eller när hästarna står inne har de en fläkt på. Den är också ny och ska tydligen vara bra. Hästen är pigg och mår bra. Han rids 4-5 ggr i veckan och är alltid pigg. Den står inne i stallet med fläkten på mellan ca 22:00 och 07:00.
Tack för svaren!

har märkt på min 3 åring att hon lixom "hostar igång" sej när vi börjar trava, men bara i bland! Hon står på lösdrift så jag börjar fundera om det har med luftfuktigheten att göra. har ju varit fuktigt i princip hela vintern. Kanske det kan ha betydelse? Hon käkar hösilage och blötlagt krafft grund.

På din beskrivning låter det som om han har slem i halsen som han i början av ridpasset hostar upp.
Detta är mycket vanligt, speciellt på lite äldre hästar och är helt ofarligt.
Man får givetvis hålla koll på honom så att han inte börjar att hosta mer/oftare osv.
Annars är det inget att oroa sig för.:)
MVH
Annelie

Jag tror också på det som du skriver :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 143
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka