Sv: Hosta
Oj, det var en gammal tråd detta! Har ju glömt att uppdatera.
Jag hade ute en vet. (kort efter sista inlägget i tråden), som gick ner i luftrören och konstaterade kronisk bronkit. Pålle fick Ventipulmin, Fabrol och Hippotrim i några omgångar (ville inte ge kortison med tanke på fångrisken och vet. tyckte inte det behövdes heller).
Vi gick helt över till hösilage (köpte Horsehage, som nån här tipsade om) och bara torv i boxen. Det krävdes flera behandlingar med medicin innan det gav sig, men när det väl gjorde det funkade det bra. Jag satte igång henne väldigt försiktigt och nu 2 år senare rids hon som vanligt och funkar hur bra som helst.
En gång började hon hosta en gång vid varje ridpass igen (var dumt väder) så då fick hon medicin i en omgång och det blev bra.
Flyttade henne och nu står hon ute på lösdrift dygnet runt och äter hösilage och mår jättebra. Det enda som tyder på att hon har sin hosta är att det kan rinna lite ur näsan ibland och att hon frustar lite när man börjar trava vid varje ridpass. Jag försöker motionera henne mycket, för det mår hon bättre av och så får hon Breathe-Free i förebyggande syfte varje dag. Det har gjort att hon inte ens hostar en gång när hon sätts igång efter en veckas vila. Hon klarar av att äta hö också om hon får gå ute 24/7, om det skulle behövas.
Världens kondition har hon också, så den är defenitivt inte nedsatt.
Försöker gå enligt principen:
1.
Miljö. Se till att hästen står i en bra miljö (ute helst dygnet runt, äta hösilage, om inne torv i boxen och bra ventilation osv) och får mycket motion, se till att konditionen hålls på topp.
2.
Veterinär. Om hon börjar hosta regelbundet, alltså mer en nån gång ibland bara, så får vet. skriva ut medicin.
3.
Alternativa medel OM vet. tycker det är okej. Hon får Breathe-Free (örter) i förebyggande syfte, då jag märkt att det funkar otroligt bra. Är väldigt skeptisk till alternativa "läkemedel", men detta funkar jättebra så det ska vi fortsätta med. Innan kunde hon hosta till nån gång ibland. Kanske nån gång varannan/var tredje vecka. Gav då en timjan/anis-kur vilket vet. tyckte var okej och det hjälpte. Men sen jag började med Breathe-Free hostar hon i princip aldrig. Kanske en 4-5 hostningar per år bara. Det är om hon vilat länge och vädret är jättefuktigt eller det är jättedammigt.
Så jag tycker det funkar bra nu. Hon fungerar som (ta i trä) vilken häst som helst, bara man är noga med miljön runt henne.
Hoppas det blir bra med din häst! Jag var jätteorolig när min blev sjuk och trodde aldrig hon skulle bli bra och att hon skulle få gå som promenadhäst resten av livet och en massa annat, men inget av det stämde. Så det kan sluta bra även om det är lite pyssel
.
För övrigt har jag aldrig fattat vad skillnaden mellan kronisk bronkit och dammallergi är... Nån kanske kan förklara? Nånstans läste jag att kronisk bronkit alltid innebär en nedsättning av hästens kondition mm. Men om det är så, så borde ju min häst vara dammallergisk istället? Eller är det samma sak?