Sv: Hosta

Gör min 4-åring också. Står på spån och äter blött hö. Tog blodprov på henne som visade på infektion så hon får antibiotika nu. Tycker absolut du bör göra samma sak. Det kostar inte så mkt.

precis som bl.a. veronican skriver så kan en banal episod skapa ett kroniskt problem.

Min häst råkade ut för akut bronkit i samband med en längre transport. Även om den läkte ut fint m. hjälp av behandling så har hästen dragit på sig en överkänslighet mot damm och halm, som kan blossa upp lite då och då. Brukar ha en kort episod när hon börjar hosta varje höst och vår (pga vädret!), men sätter man in behandling direkt så försvinner den helt på några dagar.

Skulle tagit tag i problemet direkt istället för att "vänta ut det", för att minska risken att det faktiskt blir värre. Det kan hjälpa med så lite som att ge en klunk Bromhexin/Bisolvon (slemlösande medicin, receptfritt på apoteket) i maten i några dagar för att råda bot på problemet.

Viktigast är väl att se över stallmiljön för att förhindra ytterligare besvär så väl det går, såsom att hålla stallet dammfritt när hästen står inne, se till att stallet är välventilerat (ha något fönster öppet för att få ut fukten även på vintern) och ha hästen ute så länge som möjligt på dagarna, om lösdrift inte finns att tillgå.

Min häst har gått från att hosta så fort hon fick lukta på en halmbal och få ett skov av att stå instängd i ett stall några dagar, till att kunna äta både ovattnat hö och halm ute på lösdriften utan besvär, så håller man efter det i tid, så kan man undvika problemet.

Så slemlösande (fabrol är vanligast) har funkat jättebra på min.

Fick fabrol utskrivet till min gamla igår. Frågade vet. om eventuella biverkningar. Fick inget konkret svar, mer att nja, kan förekomma diaree men det är i väldigt få fall...

Hittar ingen info alls om Fabrol i FASS 2006, har kollar på nätet oxå å hittar ingenting där heller. Kollat apotekets hemsida men ingenting.
Är det nån som vet, du som har erfarenhet av det (verkar det som iaf) vet du om ev. biverkningar??

Ska hämta Fabrol i eftermiddag men vill veta NU vad det är. Dessutom verkar det ju lite knäppt att man inte kan hitta info nånstans om det...

Tacksam för alla svar:bump:

Till trådskaparen: Förlåt att jag la mig i här men jag har sökt som en tok på Fabrol på nätet utan resultat å så hittat jag en träff på Buke...var bara tvungen...

Hittar ingen info alls om Fabrol i FASS 2006,

Konstigt? Om man får Fabrol utskrivet på recept så måste det ju egentligen finnas med i fass? Kanske veterinären inte hängt med att man tagit bort just den produkten från apoteket, och ersatt den med någonting annat (samma substans, men annat namn?)

Hursomhelst, sökte lite på nätet, och Fabrol innehåller den aktiva substansen Acetylcystein, ett mycket effektivt slemlösande läkemedel som används till både människor och djur vid bronkit.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19920221000079&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Har använt det preparatet förr till min bronkithäst, med mycket bra resultat. Brukar inte ge så mycket biverkningar på häst.

Fabrol är inte godkänt av någonting och finns därför inte i fass. För att en vet ska få skriva ut detta måste han/hon söka tillstånd för det.

Eller Godkänt är det väl, men något i den stilen är det som gör att det inte finns i fass och som sagt, alla vet får inte skriva ut det.

Som sagt finns det även andra mediciner som innehåller acetyscystein men det vanligaste de skriver ut är fabrol. Jag fick även epuimucin tror jag, då inte min vet hade tillstånd för Fabrol.

Oj, vad luddigt. :o

Angående biverkningar vet jag inte... hm, synd att jag inte är hemma och kan kolla förpackningen (om jag har någon kvar). Tror dock inte du behöver vara orolig. Men tänk på att din häst kan bli ännu sämre ett tag (hosta/slemma mer) när processen sätts igång. Dock går det över efter ett tag.

Lycka till!:bump:

Tack för alla svar :) !
Jag funderar på det där med höet...
Just nu har vi bara några balar kvar av det gamla och nytt har kommit in. Det nya ser väldigt fint ut. Men det gamla har dammat lite (därför jag blött det) och sen luktar det på ett speciellt sätt. Om ni tänker er att det luktar lite svampaktigt - champinjoner kanske? Jag har flera gånger i olika stall sett hö som luktar så och frågat hur många som helst och alla säger att det inte är något problem och det ska lukta så. Men jag tycker att hö ska lukta gräs/sommar liksom. Vad tror ni? Ska jag sluta med det gamla och byta till det nya så fort det går (invänjningsperiod)?
Finns det nånstans man kan skicka in höet och få svar på om det är mögel eller ej? Det här höet har vi haft sedan i somras. Just nu är jag jätteförkyld så jag lär inte känna nån mögellukt själv :D .

Det är svårt att ta in senare då vi bara är två som har våra två hästar i den hagen just nu och det är vi som har insläpp. Så vi tar in när vi kommer från jobbet. Ingen har möjlighet att åka fler gånger tyvärr. Men som sagt de har kommit in tidigare än vanligt den senaste tiden, så det kanske blir bättre när de kommer in som vanligt igen...

Slemlösande ska jag fråga vet. om! Ska ringa imorrn. Han sa att jag skulle vänta en vecka till, men det är ju lika bra att fråga om allt det ni har tipsat om, slemlösande, höet m.m.

HEJ. skulle inte rekomendera att blöta höet. det hjälper absolut inte. mögelsporerna finns ju ändå kvar.vore jag du så skulle jag absolut inte fodra m detta hö. Har du provat m avmaskning. jag hade en shettis som hostade i somras pga parasiter,d var springmask el spolmask som irriterade luftrören.hästen frustade upp vitt snor. 2 dagar efter avmaskning försvann d för gott

Svarar er båda samtidigt!

Vet att det är en licensmedicin, vilket gör att alla inte får skriva ut den och alla apotek får inte ha den hemma heller. Men jag trodde att den skulle finnas med i FASS iaf. Uppenbarligen gjorde den inte det. :idea:

Har också kollat på andra läkemedel med Acetylcystein å har inte sett några biverkningar där som är värda å nämna men jag vill veta innan.
Verkar kanske konstigt men hästen är 24 år, fick ventipulmin förra vinter och det hjälpte inte. Dessutom mådde hon väldigt dåligt av den...blev nere, deprimerad och väldigt lös i magen. Vill inte utsätta henne för mer än vad som känns bra & därför vill jag ha stenkoll på biverkningarna innan. Skitjobbigt men hon har ju haft ett bra liv å jag vill itne att hon ska sluta som försökskanin för en massa mediciner som hon inte mår bra av iaf.

Hoppas att detta hjälper nu & att jag slipper ställa henne på cortison, vilket vet föreslagit (tagit blodprov oxå för att säkerställa att ingen infektion finns) men jag är tveksam...

Skönt att det inte verkar vara några biverkningar på Fabrol iaf å 1000 tack för era svar!!:bow: :bow:

MIn häst fick också biverkningar av ventepulmin. Jag trodde han skulle dö. :crazy: Men med fabrol hände som sagt ingeting. Fick förästen biverkning av Cortison också (infektioner) så han är väl lite känslig. Men som sagt gick allt kanon med fabrol! :)
Så jag tror du kan vara lugn. :bump:

I mitt förra stall står en häst som har hosta och har haft det i många år. Han är nu 24 år. Det är ett litet stall med bara fyra hästar. Varje vinter fick hästen äta medicin mot hostan. Men den här vintern har ägaren bytt det vanliga höt till horsehage, som ju inte dammar någonting. Han står på dammfritt spån blandat med torv, han är ute ganksa mycket varje dag och stallet sopas aldrig när hästarna är inne. Den här vintern är den första på flera år som hästen inte har behövt medicin. Han har hostat till ibland men inte mycket. Så ägaren tror mest att det beror på höt. Vanligt hö är jättesvårt att lagra och hon var ändå jättepetig med vad hon gav honom. Nosade på balarna som en blodhund.

Svar till alla:

Vet inte om jag skrivit det i tidigare inlägg, men vet. har kollat på henne nu och han tror att dammkänsligheten kan bero på att vi bytte stall tidigare i somras och en del annat. Hon får nu ventipulmin (nån skrev om biverkningar - visar det sig direkt eller? Hon har fått det sen igår kväll) och idag la jag torv ovanpå spånet. Dessutom är hon klar med höavvänjningen nu så hon får bara av det nya fina. Hade velat byta direkt, men det går ju inte...
Ang. det med svamplukten; veronican, du reagerade precis som alla jag berättat det för (hittat sånt hö i massa olika stall). MEN sen när de sett det har alla sagt att nej, det är inget fel på det höet, det luktar inte alls svamp, bara lite annorlunda kanske... Kanske är det bara jag som känner konstiga lukter som inte finns? Nån annan som varit med om det? Nu får hon det iaf inte längre tack och lov och hostan har blivit bättre :) ! Idag hörde jag henne inte ens hosta! Så jag hoppas att höet hjälper. Om det inte är medicinen som verkat så fort...
Fast en sak är konstig: hon gillar inte det nya höet lika bra som det gamla :crazy: .

Hon får nu ventipulmin (nån skrev om biverkningar - visar det sig direkt eller? Hon har fått det sen igår kväll)

Jag märkte det på ca 1 vecka på min. Hon blev nedstämd, nästan deprimerad, och fick ganska rejäl diareé. Veterinären sa visserligen att det är ovanligt med diareé men va riktigt observant. Hoppas att ni slipper tråkiga biverkningar å att hästen blir bättre av ventipulminet!!:idea: Lycka till!

Nån som haft problem med att få i hästarna Fabrol??
Min har alltid ätit all medicin men med Fabrol är det tvärnit. Blandade det i maten men nope, inte ens rört maten första natten. Nu ger jag henne det i spruta i munnen blandat med äppeljuice (smakar lite bättre). Å de första dagarna har det gått bra, men hon vet redan nu vad som gäller å blir stökigare för varje dag att ge sprutan. Nån som har annat tips på hur man kan göra??

Svar till alla:

Hon får nu ventipulmin (nån skrev om biverkningar - visar det sig direkt eller? Hon har fått det sen igår kväll) .

På min häst kom biverkningar efter 2 dagar, han skakade, hade hjärtklappning, åt ine, svettades som bara den. Allt i omgångarar. Kunde hålla på 20 min för att sedan bli normal 5-10 min sen satte det igång igen. Vet hade inte sagt något om biverkningar och även om jag ändå läst på pappret var jag inte direkt beredd på det. Det vr riktigt obehagligt. :crazy:

Men du borde märkt det nu.

Jag delade ett äpple i två delar och gröpte ut de, la i pulvret och sen på med "locket". Ta många äpplen i början. Men sen hände nått skumt, min häst som hatar allt vad förändring i maten heter, särskilt medicin började gilla fabrol. :eek: jag kunde sen blanda med lite betfor men han kunde i princip lika gärna äta det som det var.
Och den luktar så ju så äckligt så jag förstår inte hur han kunde gilla det. :angel:

När jag sedan fick ett annat slemlösande som luktar vaniljsocker vägrar han. Då är det till och med svårt med äpplet.

Men testa det, har funkat bra för mig.

Hostan har varit bättre ett tag, men idag hostade hon mer igen när jag red och väl tillbaka inne i stallet såg jag att det kom gulvitt (väldigt svagt gulfärgat, nästan helt vitt) slem ur ena näsborren. Det var inte jätte"fast" eller vad man säger, men inte som vatten heller...
Vet. sa att jag skulle ringa om det blir nåt sånt, så jag ska göra det imorrn - alldeles för sent nu och hon är ju pigg. Han menade att då kan det hända att det är nån infektion istället för dammallergi.
Någon med erfarenheter av det? Finns det nån möjlighet att det kan vara en infektion som går bort med medicin och så är allt bra? Hade varit så mycket enklare!
Hur är det med motion? Vet. sa att hon ska röra sig (har vilat, så långsam igångsättning), så idag har vi provat att trava och tölta lite lätt. Kan det bero på ökad ansträngning hon hostar mer?
Usch vad krångligt allt är :( . Är så svårt att hitta nån som kan hjälpa till om vet. måste komma ut imorrn också - har svårt att komma ifrån jobbet...

hade vet uppe idag pga samma problem som dig ang din pålle. Min har haft torr hosta den senaste tiden inte varje dag utan ett par grr i veckan har hon hostat till ibland. Blev orolig att de kunde va bronkit mm. Men veterinären lyssnade på henne och konstaterade att hon har blivit allergisk mot damm. Tipsade mig då att börja ge Hösilage istället för hö och blanda torv med spån som hon kan stå på. Hon går på lösdrift vilket är bra. Jag skall ge henne kortison spruta likaså, en har hon fått idag och den andra skall hon få på onsdag. Skulle hon börja hosta igen så skall hon få tabletter som man kan krossa och lägga i fodret.

Oj, det var en gammal tråd detta! Har ju glömt att uppdatera.

Jag hade ute en vet. (kort efter sista inlägget i tråden), som gick ner i luftrören och konstaterade kronisk bronkit. Pålle fick Ventipulmin, Fabrol och Hippotrim i några omgångar (ville inte ge kortison med tanke på fångrisken och vet. tyckte inte det behövdes heller).
Vi gick helt över till hösilage (köpte Horsehage, som nån här tipsade om) och bara torv i boxen. Det krävdes flera behandlingar med medicin innan det gav sig, men när det väl gjorde det funkade det bra. Jag satte igång henne väldigt försiktigt och nu 2 år senare rids hon som vanligt och funkar hur bra som helst.
En gång började hon hosta en gång vid varje ridpass igen (var dumt väder) så då fick hon medicin i en omgång och det blev bra.
Flyttade henne och nu står hon ute på lösdrift dygnet runt och äter hösilage och mår jättebra. Det enda som tyder på att hon har sin hosta är att det kan rinna lite ur näsan ibland och att hon frustar lite när man börjar trava vid varje ridpass. Jag försöker motionera henne mycket, för det mår hon bättre av och så får hon Breathe-Free i förebyggande syfte varje dag. Det har gjort att hon inte ens hostar en gång när hon sätts igång efter en veckas vila. Hon klarar av att äta hö också om hon får gå ute 24/7, om det skulle behövas.
Världens kondition har hon också, så den är defenitivt inte nedsatt.

Försöker gå enligt principen:
1. Miljö. Se till att hästen står i en bra miljö (ute helst dygnet runt, äta hösilage, om inne torv i boxen och bra ventilation osv) och får mycket motion, se till att konditionen hålls på topp.
2. Veterinär. Om hon börjar hosta regelbundet, alltså mer en nån gång ibland bara, så får vet. skriva ut medicin.
3. Alternativa medel OM vet. tycker det är okej. Hon får Breathe-Free (örter) i förebyggande syfte, då jag märkt att det funkar otroligt bra. Är väldigt skeptisk till alternativa "läkemedel", men detta funkar jättebra så det ska vi fortsätta med. Innan kunde hon hosta till nån gång ibland. Kanske nån gång varannan/var tredje vecka. Gav då en timjan/anis-kur vilket vet. tyckte var okej och det hjälpte. Men sen jag började med Breathe-Free hostar hon i princip aldrig. Kanske en 4-5 hostningar per år bara. Det är om hon vilat länge och vädret är jättefuktigt eller det är jättedammigt.

Så jag tycker det funkar bra nu. Hon fungerar som (ta i trä) vilken häst som helst, bara man är noga med miljön runt henne.

Hoppas det blir bra med din häst! Jag var jätteorolig när min blev sjuk och trodde aldrig hon skulle bli bra och att hon skulle få gå som promenadhäst resten av livet och en massa annat, men inget av det stämde. Så det kan sluta bra även om det är lite pyssel:laugh:.

För övrigt har jag aldrig fattat vad skillnaden mellan kronisk bronkit och dammallergi är... Nån kanske kan förklara? Nånstans läste jag att kronisk bronkit alltid innebär en nedsättning av hästens kondition mm. Men om det är så, så borde ju min häst vara dammallergisk istället? Eller är det samma sak?

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Murray
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
893
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur