abc

Trådstartare
Om en ponny hostar när den travar,
aldrig i skritt eller när den är i hagen eller i stallet.
Det finns inget slem el rosslande.
Kan de vara bronkit?
Kan de få bronkit vid bra stallmiljö och lång daglig utevistelse?
Vad gör veterinären vid undersökning?

Sv: Hosta!!

Vid bronkit brukar det ju vara slemmigt så den frågan vågar jag inte svara på. Vad jag förstått kan de få bronkit vid bra stallmiljö och lång utevistelse. Min pojke fick det iafl. Vet trodde han kunde haft en långvarig infektion som jag inte märkt.

Vid undersökning lyssnar de på lungorna, kollar andningen gör endoskopi = går ner med en kamera i svalget och kollar på slemhinnor och hur slemproduktionen är. Kan även göra BAL-prov, dock vet jag inte exakt vad de kollar då. Men i och med de ska de kunna se om det är bronkit det rör sig om, om jag fattat rätt.

min vallack hostar en gång på morronen när jag tar ut dem...
varför?...inget speciellt damm kallstall med mkt god vrntilation..inget snor..inget rossel..???

i kväll när minnm medryttare var ute och red så hostade han 3 gånger??

vi har börjat vattna höet..för det kan vara av suspekt natur..:angel:
grönmt fint luktar gott..men mkt blommor och sånt..gammal vall skulle jag tro...men jag har bara ca 30 balar kvar sen blir det hösilage,....

nån som vet...

Usch.. Min häst hostade hela våren, trots ett mycket bra stall, men vi tror att det berodde på höet så vi bytte hö, men han fortsatte ändå. Enda tills hästarna släptes på bete, då slutade han helt att hosta.

Nu är hästarna intagna igen och det har gått några veckor (har f ö helt nytt hö som är mycket fräscht, är extra noga nu (var mycket noga tidigare också)) men hörde honom hosta två gånger igår.

Mormor och morfar fick ta bort ett sto pga hosta och jag är jätte-rädd för vad det kan vara.

Veterinären kommer tack och lov ut nästa vecka, hon ska få göra en ordentlig undersökning på honom.

Inte för att detta inlägg hjälpte någon, men kände bara att jag behövde skriva av mig lite. förstår hur ni känner er, det är ett skit och så svårt att få bukt med tycker jag..

Men visst kan väl hästarna hosta ibland för att rensa lungorna. Om de varit stillsamma. Våran ena låter som hon ska dö när man börjar trava igång henne, men det är inget fel på henne.

En friskt häst hostar inte.

Jag kan dock hålla med om att någon enstaka host någon gång inte behöver betyda något, de kna ju precis som vi få in nått som retar. Men återkommer det är det enligt min mening inte normalt.

Smurf: Hur gammal är hästen? Jag fick höra en intressant grej av en mycket kunnig veterinär. Hon sa att bronkithästar oftast börjar få sina problem i unga år, runt 6-8 om de står i någon miljö som inte är tillräckligt bra, eller äter bra foder. Dock märker man oftast inget förrän hästarna är 15-20 år. När det börjar bli äldre klarar inte kroppen "stå emot". Då kan det behövas en ytterst liten grej som gör att det "bryter ut", när det legat och grott i kroppen ett tag.

Hoppas någon fattar. :angel:

Det är ingen sjuk häst i närheten så han har blivit smittad? Går en del influensa.

Jag la för inte så länge sedan in en fråga om ungefär samma sak, jag har ju en häst som hostar till vid (direkt efter) kraftig ansträning, speciellt mellan rötmånaden och vintern, alltså när luften är riktigt fuktig. Vad detta beror på vete katten. Kollad i halsen ett flertal gånger och är frisk. Fick ett svar om någon som haft en häst med polyp i halsen som retade, kunde kanske vara något. Jag ska gå ner i halsen (igen) vid något tillfälle och kolla om det syns något nytt. Just nu är det kallt = ingen hosta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
483
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 113
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 482
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?