Ireland

Trådstartare
Min häst har börjat hosta. Inte torrhosta utan som om han har något i halsen och vill kräkas nästan :crazy: . han har fått dammigt hö i ca 1 månad, men det är nu utbytt. Jag vattnade höet rejält (även nu med et bra höet) och vattnade allt foder (får bara lucern hack). Kan de få hosta av dammigt hö fast att man vattnat det? Han börjar hosta när jag ska börja trava me honom. Han har även varit lite hängig o slö. En annan häst i stallet har höallergi och ägaren till den säger att hennes häst också blir lite slö när hon är som värst men att veterinären sagt åt henne att hästen mår bra av att röra på sig.
Vad ska jag göra och vad kan det bero på? Hatar när ens bebis inte mår bra.. :cry:
 
Sv: Hosta

Min häst är sk hosthäst och har som mest ont av hosta när det är väderomslag fuktigt/minusgrader ute.
Jag var på klinik med honom och kollade upp det ordentligt. De sa att jag skulle byta till torv (stog på spån då) och rida så mycket som möjligt så han fick upp konditionen och därmed lungkapaciteten.
Han hade "rosslig" hosta, så de sa att det bara va bra att han fick upp det, så det inte samlades i lungorna.
Jag tycker du ska åka o kolla upp med veterinär.
Och om du ska blöta höet räcker det inte bara att duscha av det, utan lägg höet i ikea-påsar, knyt ihop dom o fyll med vatten. Låt de sen stå minst en halvtimme så det blir ordentligt genomblött.

Sen finns det naturläkemedel, örter och sånt spm man kan ge. Jag har aldrig provat, men på en del funkar det tydligen. Min får vitlök som tydligen ska vara bra för luftvägar.

Det va mina tips o idéer! :)

Hoppas din häst blir bättre!
 
Sv: Hosta

Tack så mycket för ditt svar!
Jag har höet i ikeapåsar, men detta höet dammar inte alls så jag bara sköljer och sen får det stå 10 min sen häller jag av det mesta av vattnet.
Är det inte lite tidigt att åka till vet? Det kan ju vara så att det går över nu när jag bytt hö.. Men iofs så e de bättre o åka in för tidigt än försent..
Idag var jag ute o tömkörde och han var pigg o glad, men så fort vi travade/joggade så hostade han upp grälklumpar.. Men jag antar att sålänge han inter har feber så är det nog bra att han rör på sig.
 
Sv: Hosta

en månad på dammigt hö kan göra stor skada!! hästen får i sig mögel och dampartiklar än om höet är blött. min häst han inte äta hö än om det är av toppkvalitet, ett par dagar på hö så hostar hon (om det inte är nyskördat hö på hösten då han hon äta hö någon månad drygt) Visst kan man vattna hö, för att på så sätt binda de dåliga particklarna, dock bör man inte ha höet i blöt mer än max 10-15 min pga att de dåliga mickroorganismerna förökas i en hejdlös takt i blöt miljö, och det är inte heller bra för hosthästar.. vill man försämra för dessa dåliga mickroorganismers tillväxt så kan man blöta höet i saltvatten, då försurar man miljön och dom kan inte föröka sig i samma takt.
har man en häst som reagerat med hosta(slem i halsen) bör hästen skull övergå till hösilage, åtminstonde tills hästen är helt symptomfri och har en hyfsad kondition. har dom en bra kondition klarar deras imun mer.
skulle jag vara du skulle jag genast ta kontakt med en veterinär för en halskoll, bronkit måste behandlas fort, går det för långt kan du få problem! att han är hängig och slö skulle jag ta som en varningssignal!


talar utav egen erfarenhet då jag själv har en hosthäst.
 
Sv: Hosta

Säger precis som Fantasi, dammigt hö kan göra enorm skada. Kan skapa inflammationer och därmed trånga luftvägar. Lucernhack fick min unge man problem med. Eftersom han har ganska trånga luftvägar hostade han och verkade irriterad. Ger nu istället välblött lucernpellets. Skulle också kontrollera med veterinär. Vitlök funkar också bra på hosthästar, enligt min erfarenhet.
 
Sv: Hosta

Ta din häst till veterinären, den kanske har någon form av infektion i kroppen. Bara för att en annan häst i stallet har allergi så betyder itte det att din också har det. En häst kan ha infektion i kroppen utan att den visar någon temp. Slö och hängig är tecken nog tycker jag.
 
Sv: Hosta

Min halvfoderhäst fick hosta nu i vintras, han fick vääldigt dåligt hö så vi antar att det är det. Sen bytte vi stall och då fick han hö av toppkvalité, hostan blev bättre men ej helt bra.
Sen började vi med ensilage, och nu är han bra igen, änsålänge iaf och jag tror att han kommer fortsätta vara bra sålänge han får ensilage :)
Misstänker att han helt enkelt blivit hökänslig.
Men åk till veterinären, det ska man göra så tidigt man kan med hosthästar, annars kan det bli kroniskt.
 
Sv: Hosta

Veterinären var här i morse. Lungor mm lät bra och hästen får nu hippotrim och cortison. Dessutom har jag köpt vitlök och beställt Carageen från Alg-Börje. Hoppas på att det ska bli bättre!! Han ser så ynklig ut när han hostar och tittar på mig som "kom o hjälp mig matte"
 
Sv: Hosta

Jag har hört av många att vitlök sänker imunförsvaret (många tycker ju självklart att det är jättebra också) men jag skulle inte våga testa det. :crazy:
Men alger låter bra, har själv inte testat eftersom att "min" pålle blev bra relativt snabbt efter att han fick ensilage.
Äter din fortfarande hö?

Lycka till med pållen :)
 
Sv: Hosta

jasså? Jag har hört tvärtom och att det är bra för hostan. men har också hört att de får blodbrist av det. Men ska testa 2 veckor eller något så får vi se.
Han får fortfarande hö eftersom det höet han får nu e bra så veterinären sa att det inte behövdes bytas. Jag skulle vattna det innan fodring. Har hört att betfor inte ska vara bra för hosthästar, stämmer det? Han får dessutom lucern hackat strå, som jag nu även blöter, men är det farligt? Har nämligen hört det om lucern också.. Jaja man hör så mycket! ;)
 
Sv: Hosta

Har också häst med dammallergi som han fick av dåligt mögligt hö då han var utlånad. Detta var fem år sedan han drabbades. Äter nu HorseHage (ensilage) och kraft blandat med fiberG (melasset binder dammet från kraften jätte bra trots att allt foder är torrt!) och är nu sedan länge helt symptomfri. Han kan dock hosta en enstaka gång i början av ett ridpass ibland. Betfor har han aldrig haft problem med. Försök att minimera dammet så mycket som möjligt speciellt i början, det ger resultat!

Som sagt ovan: blöt aldrig hö en längre tid då redan befintliga mögelsporer bara frodas!! Lucern vet jag inget om...

Misstänker man dammkänslighet edyl är mitt tips att åka direkt till klinik då en distriktsveterinär "friskförklarade" honom och det var tur att man var påstridig och åkte iväg då man känner att något var galet. (Eller ringa hem en bättre veterinär) Har gått ner med kamera ned till lungorna två gånger och svar direkt bägge gångerna hur det stod till.

Nu verkar det som pållen har fått pollenallergi... Skakar och kastar med huvudet konstant och kliar ögon och näsa. Har fått antihistamin utskrivet med måttlig effekt än så länge. Suck. Alltid är det nåt fel på krakarna =) Någon som vet något om pollenallergi?
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 731
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp