M

MaLu

Min pålla har hållt på och hosta vid framridningen ett bra tag nu, nästan hela vintern. I början var det bara ett par ggr varje ridpass men nu har det blivit ngt mer. Hon hostar bara precis i början när man travar fram och aldrig annars.

Veterinär har varit och lyssnat på henne och kunde inte höra ngt ljud från andningen alls. (delvis kanske på att hon hade väldigt mycket mag-ljud) Hon fick slemlösande medicin, kommer inte ihåg vad den hette just nu, i ca 1 vecka men jag tycker inte att det har blivit någon skillnad alls.

Vad kan det vara? Och hur orolig ska man bli? Hur undersöker man "host-problem" vidare om jag nu skulle kontakta vet. igen?

Hon är för övrigt pigg och glad som vanligt och blir inte mer ansträngd än vanligt efter ett ridpass.

/Malu

Sv: Hosta...

Skulle råda dig att ta in hästen på station och gå ner med kamera i halsen då det låter som bronkit, långt ifrån alla hästar blir hjälpt av slemlösande utan behöver kortison för att bli av med eländet, eller symptomen av det..

min häst hostade precis som din häst, hon hade jättemycket slem och behövde tre medisineringar varav två kortisonkurer för att bli symptomfri. Hon är kollad i halsen flertalet gånger, skulle inte lita på att enbart lyssna på andningen. Möjligtvis behöver din häst inte ha nå mycke men det kan ändå finnas slem där som hon inte får upp.
Sen så tar det ett tag innan medisinen visar resultat, många gånger kan hästen börja hosta mer pga insatt medisin jus därför att slemmet börjar lossna, men efter en till två veckor bör det lägga sig.

Jag tycker också du borde åka in och kolla.

Jag var inne med min pojke för 1,5 vecka sen. Inte pga av hostning men akuta "andingsproblem" och veterinären misstänkte bronkit. Dom gick ner med en kamera i halsen och konstaterade att det fanns slem där. Tog även prover (BAL och blodprover). Svaren tydde på ökad mängd neutofiler (Stavas? :angel: ) som komme vid bronkit tydligen... Han har nu fått kortison (som han slutade med igår) och fabrol (slemlösande). Fick även luftrörsvidgande men fick biverkningar av det så jag fick sluta.
Min pojke har inte visat några som helst symptom och är svårt att veta om kortisonet hjälpt.

Hur som helst det jag skulle komma till ( :angel: ;) ) är... att du borde åka in så dom får kolla med kamera i halsen. Bronkit brukar börja med hosta. Det är ju inte säkert att det är något sånt, men kolla för säkerhetsskull tycker jag.

Min häst har väldigt känsliga luftrör. Om hon hamnar i den minsta lilla dåliga miljö så börjar hon hosta. Detta gör att jag är extremt petig med allt som rör henne. Just nu har hostan hållit sig på i princip noll nivå trots vila (skryta ;))
Det du bör fundera över är vad i hästens omgivning som kan orsaka hostan. Äter den hö? Är det dammigt i stallet? Sopas det när hästen är inne? Hur är luften i stallet, fuktigt, ammoniak, dålig luft i allmänhet? Är hästen inne mycket? osv. Om men inte får ordning på stallmiljön så kan man stoppa i hästen i princip hur mycket mediciner som helst utan att det hjälper. Det kanske kan vara ide att fundera på lösdrift alternativt kallstall/utebox.
Du bör även som många har föreslagit åka in med din häst till klinik och göra en endoskopi. Det underlättar mycket att veta hur hästen ser ut i luftrören.
När du gjort dessa två saker så finns det ett antal örter som har bra effekt på hosta. Dessa örter har gett oerhört bra resultat på min lilla tjej.

Tack för svaren allihop! :bow: Ska kontakta vet. igen.

Ush, jag hoppas att det inte är ngt allvarligt. Hon känns ju inte det minsta sjuk.

Stallmiljön där hon står nu är väldigt bra, hon står på spån och det är väldigt högt i tak=bra luft. Men tyvärr så var det inte så bra i förra stallet, dammigt och fuktigt... :(

Det är alltid obehagligt med hosta som man inte vet vad det är, men det behöver inte alls vara något farligt.. Min gamla ponny gjorde likadant och dte var bara som hon "harklade sig" när hon började trava, sen blev det aldrig mer. Att det blir så på vintern kan vara att när de står inne kan de typ få damm i halsen av halm/spån, som sen kommer upp när de anstränger sig.. Är det inte mer så är det nog ingen fara, men är man inte säker så kolla upp det.

Jo, så har jag ju tänkt innan också. Att det nog inte är så farligt, eftersom hon aldrig hostar annar och så... Och så är hon ju inte trött eller något sånt som sagt.

Men nu har det ju blivit lite mer hosta och det känns nästan som att hon skulle vilja hosta upp ngt men det kommer alldrig nått. Får väl kontakta vet igen men det känns också lite konstigt eftersom förra medicin-kuren inte gjorde någon skillnad. Dags att åka iväg till klinik och kolla luftvägarna då kanske men det får man nog vänta med ett tag, vill inte köra transport i det här väglaget.

Tack för era svar. :bow:

/Malu

Inte för att jag vill skrämma upp dig eller något... Men kanske borde du kolla upp din häst rätt snart på klinik ändå...

Min pojk har som sagt fått bronkit utan minsta symptom, men första symptom ska ju vara hosta. Dom behöver inte bli "hängiga" om jag fattat rätt. Min häst är otroligt pigg och har alltid vart hela tiden... :cool:

Men som andra också skrivit så behöver det inte vara något heller! :)

Hoppas allt går bra och att det bara är "tillfälligt". :)

Lycka till!

kan rekommendera carrageen, som är en slemlösande alg. jag har jättebra erfarenheter av det! i början kan det vara otäckt eftersom slemmet brukar lossna vilket gör att de hostar ännu mer. men ge inte upp utan fortsätt kuren för då är du på rätt väg!

Jo, jag får väl göra det. Ska kontakta distriktsveterinären som var ute sist igen så får vi se vad han säger.

Det kan ju faktiskt vara skönt att åka in och kolla även om det inte skulle vara ngt så vet man ju det säkert också.

Tack för dina svar! :bow:

Malu

Vart kan man få tag i det då?

Tycker att det känns lite konstigt att ge hästen ngt som man inte vet riktigt vad det är och som inte är testat som medicin, det kan ju ha andra effekter än vad man tror...

Malu

Min tjej hostar också enbart vid ingång sättning. Detta kan vara helt okej men det behöver inte vara det. Novan hostade så illa så hon fick stanna för att klara av det.
Carrageen är slemlösande precis som någon längre upp sa tyvärr är det ganska kladdigt att hålla på med och det är inte sådär överdrivet smakligt för hästen. Förutom att ha en massa bra egenskaper innehåller det även mycket jod. Jod är viktigt i lagom mängder men risken är att man överdoserar jodet om man ger en längre kur med carrageen. Min häst fick denna alg förut men jag tröttnade på kladdet och ger idag en blandning av lakritsrot, anis, timjan och vitlök. Denna blandning har gett ett mycket bättre resultat för mig dessutom är den smakligare för hästen :). Vill du ha receptet så säg till.
Om du bestämmer dig för att börja behandla hästen nu innan du varit med den på klinik så ska du vara medveten om att slemmet kanske försvinner och det inte syns något vid undersökning. Jag skulle personligen rekomendera att undersöka den först. Nu vet jag ju inte hur du bor men det går faktiskt rätt bra att köra transport i sådant här väder bara man tar det försiktigt. Jag åkte för ca 1 månad sedan utan några problem.

Min häst har haft problem med hosta på vintrarna, speciellt vid väderomslag.

Men sedan vi började med hösilage har det gått över helt och hållet på bara några dagar. Så det är väl värt att testa. Att byta från halm till spån gjorde däremot ingen skillnad alls.

Min häst hade oxå liknande sytom, gjorde allt jag kunde för att han skulle bli bra. Men han fortsatte ändå och blev helt enkelt allergisk till slut. Han ville ej gå in i stallet och hade panik på morgonen, trots att det var bra luftkonditionering, inget dammigt hö, inge dammig bädd osv. Jag bestämde mig då för att prova lösdrift och märkte snabbt att han verkligen mådde prima av det. Han har aldrig varit så pigg och glad som nu.

Jag lider med dej...man oroar sej fast sen tänker man att det nog inte är så farligt eftersom hästen bara hostar precis i början vid ridning.
Mitt hbl-sto gjorde precis likadant. Host host...sen gick det över. Blev sämre vid ridning i ridhus, efter transport och vid fuktigt väder.
Tog ut vet. Lyssnade på lungor, fick bisolvon (slemlösande) och vila. Tog ut vet igen när det ej gick över. Mer bisolvon. Blev bättre när det var kallt ute. Kom tillbaka på senvintern. Åkte till ATG o kollade med endoskop. Visade sej att hon hade bronkit pga dammallergi. Fick kortison fick äte 2 kurer å sen fick hon gå ut på bete å då var hon iaf bra till installning på hösten. Fick ringa vet å fick kortison igen. Stod på liten dos kortison hela vintern. Bytte spån mot halm, vattnar höt blötlägger kraften osv.

Hon blir bättre när hon går ute så förra våren gick dom ute dygnet runt från mars till mitten på okt. Tog bara in när det var busväder.Nu är hon dräktig och kan inte äta kortison pga fostret. Har provat med örter. Hon får nå hostpellets som jag köpt på Lantmännen. Funkar minst lika bra som kortison. Kostnaden är samma runt 4-500/mån, men skadar inte fostret o stoets slemhinnor. Har hört om andra med hosthästar som ger anis o sesamfrön. I övrigt tycker jag din häst ska gå ute så mkt som möjligt o om möjligt strö med torv lr halm.

Carrielaine skrev:
Kostnaden är samma runt 4-500/mån,

400-500 kr/månad :eek: min kur kostar nog det på 2,5-3 månader, möjligen ännu mindre.

För övrigt håller jag med det ska kollas även om hostningarna bara är i början av ridpasset. Det är bättre att stämma i bäcken än i ån. Det kan även vara en luftrörsinfektion som inte syns på annat sätt. Jag vet ett sådant fall och den hästen är idag helt bra från sin hosta :banana:.

Hon går ute ca 12 h/dag nu. Men innan jag bytte stall så var det mycket sämre, ibland bara 4 h.. Jag är rädd att hon kan ha utvecklat hostan där..

Hösilaget vi har nu är ngt torrare så det kanske inte är bra, får vattna det.

Menar du att halm skulle vara bättre än spån? Halm som vi hade innan tycker jag dammade mer än vad spån gör.

Har bestämt mig för att det får bli klinik iaf men ska prata med distriktsveterinär först.

Malu

Spån ska vara bättre än halm. Är det bronkit kan dom vara känsliga mot dammet i hö och halm (även om man inte tycker det dammar så mycket). Bäst ska vara torv eller tidningspapper. Min pojk står på spån och veterinären tyckte han kunde fortsätta göra det.

Är nog bra att kolla på klinik som sagt, men hör först du med din distrikt, är ju alltid bra att prata med några styckna. ;)

MaLu skrev:
Min pålla har hållt på och hosta vid framridningen ett bra tag nu, nästan hela vintern. I början var det bara ett par ggr varje ridpass men nu har det blivit ngt mer. Hon hostar bara precis i början när man travar fram och aldrig annars.

Veterinär har varit och lyssnat på henne och kunde inte höra ngt ljud från andningen alls. (delvis kanske på att hon hade väldigt mycket mag-ljud) Hon fick slemlösande medicin, kommer inte ihåg vad den hette just nu, i ca 1 vecka men jag tycker inte att det har blivit någon skillnad alls.

Vad kan det vara? Och hur orolig ska man bli? Hur undersöker man "host-problem" vidare om jag nu skulle kontakta vet. igen?

Hon är för övrigt pigg och glad som vanligt och blir inte mer ansträngd än vanligt efter ett ridpass.

/Malu

Kan det ha varit Fabrol du fick som slemlösande? det var det jag fick till min häst när han hade hosta....

Jo, det känner jag igen... Har ju glömt att kolla i flera dagar nu. Har förpackningen kvar i stallet.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Småbarn Min två åring har dragits med hosta en längre tid. I början hostade hon enbart direkt på morgonen när hon vaknade, och då hostade hon...
Svar
5
· Visningar
887
Senast: Fille
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar