G

Glorfindel

Mitt tvååriga sto (hon som även skadat sin has) har ibland hosta och även vit snuva, speciellt när hon kommer in i stallet. Hon bukandas också ibland. Veterinären lyssnade på lungorna men det var helt ok. Hon hostar som om hon har satt något i halsen. Efter penicillinkuren har det avtagit men är fortfarande påtagligt.
Vad kan det vara? Något råd? :confused:

Sv: Hosta

Vad knepigt att inte vet hittat något. Det jag kom och tänka på var ventilationen i stallet kan det vara något sånt, höet är det dammigt, ströet hur ser det ut. För får man bort allt "damm" så under lättar det ju för henne. Det är inte någon allergi av något slag då.....Det är svårt sånt här.
Lycka till

Hej! Tack för tips och svar! :)
Det där med damm i ströet och stallet kan det kanske vara.. Efter att veterinären konstaterat bukandning trots att lungorna var ok så frågade jag varför hon bukandades och om det kunde ha någon koppling till hostan. Han svarade lite svävande och sade att en möjlig orsak var damm och att jag skulle se upp så att hon inte fick kvickdrag! (Gjorde mig jätte rädd!! :cry: )Men han sade inget om att vi hade på tok för dammigt i stallet som är kombinerat stall (på ena sidan) och lösdrift (på andra sidan) för våra kor, men halmen har ju inte varit så bra, trots att jag försökt att sortera bort det värsta. (Hon står inte på box, men var i box några dagar precis när hon kommit som är ca två veckor sedan) Snuvan kommenterade han inte. Jag frågade också efter allergi och om det kunde ha något att göra med snuvan, via telefonen en vecka senare, och då sade han att det skulle vara värre hosta för allergi. Jag vet inte riktigt om han inte visste eller om han verkligen menade det, för visst kan man ha en lättare form av allergi? Snuvan tycker jag också är lite mystisk för hon är verkligen besvärad av det och det hänger ner liksom strängar av snor efter hon varit ca två timmar i stallet och någon gång utomhus och då frustar jätte mycket för att få bort allt och försöker slicka sig om mulen och i näsborrarna. Så något är ju inte riktigt som det ska i stallet... Men samtidigt har Ingen av våra fyra andra hästar det ju, men de är ju från sju och uppåt och hon är bara två. Så någon smitta verkar det ju inte vara. Är uppriktigt sagt förvirrad! :confused: :confused: :confused:

Som du beskriver det så liknar det de problem som vår ponny hade förra vintern. Ingen uppenbar förkylning och inte heller någon uppenbar allergi, men ändå besvär som inte ville ge sig. När vi inte fick bukt på det blev vi tipsade om att ge honom en örtblandning för luftrörsproblem. "Hippo Hackaway", som finns att beställa på nätet.
Han var så gott som problemfri efter en veckas behandlig och efter ytterligare två var han helt bra. Örterna hjälpte till att rensa ur luftrören och dämpade irritationen. Nu har vi minimerat risken för damm i stallet. Bl.a så står han på torv, får blöt havre och han kommer att få "Silicea" under de perioder han behöver stå inne mer. "Silcea" är ett homepoatiskt preparat som bla, hjälper till med utrensning av skit i kroppen.

Det var väldigt intressant! Vad för nätbutik köpte du örtblandningen av?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 021
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 718
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 814
Senast: Capybara
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka