peperoni2

Trådstartare
Hej!

Min häst har börjat hosta lite till och från nu... Ibland när man står still i stallet och ibland vid ridning... INte alltid och inte med något speciellt mönster. Hon är inte hängig över huvud taget, förutom hostan är hon precis lika pigg som vanligt... Ingen snuva heller...

Vad kan det vara??? INgen av de andra tre hästarna hostar... De går ute mellan 8.30 - 20.00 varje dag...

Är det troligtvis något helt ofarligt eller borde man oroa sig??

/Linda

Sv: Hosta...

Kan bero på det fuktiga vädret som varit. Jag skulle nog ta det lite lugnt tills jag såg om hostan gick över.
Min häst har haft hosta och fått slemlösande (inte heller "sjuk" utan han hostade och blev andfådd vid ridning) och nu är han OK. Han fick ta det lugnt, ville dock inte ställa av honom helt eller bara skritta eftersom han blir så pigg och rastlös då. Hans hostbesvär kom efter att det varit fuktigt väder ett tag så jag tror att det berodde på det.

M.

Har en ungponny som också hostar flera gånger om dagen. I dag inbillade jag mig att han var snorig, men nu i kväll var han inte det...Hörde i dag att den andra ungponnyn också hostade, fast bara en gång så det kan sökert bara bero på att han behövde det. Ingen av min tre hästar är sjuka det minsta. Jag avvektar med veterinär tills jag ser att det blir sämre för dem. Även hästar kan vara förkylda utan att man behöver ringa veterinär.

Se över stallmiljön och fodret, blötlägg allt som kan tänkas damma, och testa med vitlökspulver.
En frisk häst hostar inte, så enkelt är det.
Och är den inte snorig/hängig annars så kan du nog vara ganska säker på att det är något i stallet!

Hur ser stallmiljön ut?
Hur länge har hästen hostat då och då?
Hörs det något när hästen andas ut, antingen i stallgången eller vid hårdare ridning?

Be den/dem som fodrar att noga lyssna efter om din häst hostar något, kolla varje dag när du är där om hostan kvarstår eller fortsätter. Ge det någon vecka, inte för lång tid, sedan skulle jag ta ut en veterinär som har ENDOSKOP (dvs utrustning för att kunna via slang å kamera titta i luftvägar och lungor om nåt är irriterad eller det finns slem någonstans. I min mening är det meningslöst att ta ut en veterinär som bara lyssnar på luftvägarna, för det kan finnas slem i lungorna utan att det går att höra.

Hoppas det inte är så farligt!
Mvh Veronica vars häst verkar ha blivit dammallergiker (har en egen tråd här) :(

Svarar till alla här...

Stallet är ett litet stall med 3 boxar. Ventilationen är ganska bra, om man kommer dit på morgonen luktar det aningen amoniak, men det vädras ut helt och hållet under dagen. Hästarna går ute 8.30 till 20.00 i stort sett varje dag, vissa dagar lite kortare och vissa dagar lite längre...

Höet är inte dammigt... Det ligger färdigt i boxarna när hästarna släpps in på kvällen... Inget hö hanteras i satllet när hästarna är inne, på morgonen får de hö i hagen...

Det hörs inget på hennes andning, varken vid ridning eller i stallet... Hostan ökar inte om hon blir andfådd...

Hon har hostat till och från ca 1,5 - 2 veckor... En eller ett par hostningar under tiden man hanterar och rider henne... En enda gång har hon hostat vid utsläppet på morgonen... Ingen av de andra två hostar...

Ska nog testa vitlökspulver... Hur mycket ska man ge ungefär???

/Linda

Ska nog testa vitlökspulver... Hur mycket ska man ge ungefär???´

Foderjäst funkar också bra mot hosta, det gav vi till min foderhäst när hon hade tillfällig hosta... :)

_Ishästen_ skrev:
Ska nog testa vitlökspulver... Hur mycket ska man ge ungefär???´

Jag köpte vitlökspulver till min polle iad det stod att man skulle ge 2 matskedar om dagen fungerar annars också med vitlöksklyftor då kan man nog ta två sånna om dagen.

Min polle har oxå hostar i några dagar nu + lite lite snor (ej gult, men lite tjockare än vanligt)

Lite hängig å så ska ringa till vet imorgon...

Enligt miljökontrollanter så är gränsvärdet redan högt överskridet på ammoniak om vi människor kan lukta det.. så du har alltså ingen bra ventilation, eller en FÖR bra ventilation.
vid +5 stannar ammoniaken vid golvet, men över det eller med luft som cirkulerar i stallet så sprids ammoniaken uppåt till hästarna och människorna.

Jag skulle se över stallmiljön absolut!
/jenny

Det är 5-7 grader i stallet nu på vinetrn... Vi har nu efter att hon har börjat hosta, börjat ha mer öppet för att det ska ventilera ut bättre... Problemet är dock att om vi har för mycket öppet när det är kallt fryser vattnet i stallet.. och det fungerar ju inte riktigt det heller... stallet är gammalt så det är svårt att fixa någon annan form av ventilation än luckor och fönster... vi har en ventilationstrumma också...

Vad kan man göra för att förbättra ventilationen???

/Linda

Har ni vattenkoppar?

Det är ju ändå bättre att ha hinkar till hästarna så om ni tömmer alla rör på vatten kan ni låte det bli ner mot -5 istället. Klippta hästar får väl ha ett fleecetäcke på :)

Jag står oxå i ett väääldigt gammalt stall och oroar mig för samma sak som du, eftersom när det blir -15 eller värre så stänger vi dörren på halvglänt och då blir det både kondens o ammoniak i stallet. Kan inte bli värre. Egentligen skulle man bara slå ut taket helt och ha upp mot nocken, men jag äger inte stallet så det blir nog inget med det.

Vi har ett pannrum där vattenhinkarna står tills hästarna kommer in, ni har kanske inte det?
Varför inte låta din häst stå ute, kanske med någon annan med pälsen kvar ? I förra stallet så stod 2 hästar ute för att den ena hostade i perioder pga damm från spån och hö.
Inte lätt med gamla stall..
/jenny

Tyvärr har vi bara tre hästar i stallet och en kan inte stå ute dygnet runt pga att hon är 28 år gammal och inte håller värmen som hon ska längre...

Problemet med vattnet är att även den enda vattenkran vi har möjlighet att använda sitter ju också i stallet där det i så fall blir frost... Och utan den vill vi inte vara... Annars skulle hinkar nog fungera...

Nu har hennes hosta minskat igen, hon hostade ingenting på hela tiden jag hanterade henne varken i måndags, igår eller idag... Det var antagligen bara något tillfärlligt... Men om det kommer tillbaka ska jag kolla upp det...

/Linda

Jättebra!

Har du nån aning om vad det kan vara? De hostar ju inte utan anledning.
Har det varit plusgrader innan hon började hosta? Då kan ammoniaken vandra uppåt, och sen när hon börjar hosta kan det ha försvunnit pga minusgrader.

/Jenny, som oxå hade en hosthäst i 3 dagar, och nu inget. Skyller på stallet och en regnig stormig dag för en vecka sedan.

Är ju faktisikt så att hästar kan hosta om de har mask också och detta var väl en unghäst eller? Jag vet att vetrinären sa att unghästars hosta kan i bland bero på sppolmask.

Unghäst... Nja... Hon är 9 år... Men vädret kan det nog vara... Det går ju milt sagt upp och ner i temp... Just nu är det minusgrader och snöstorm...

Jag har pratat med en del andra om hennes hosta... Bland annat sa de att det har varit väldigt mycket luftföroreningar i vinter som kan irritera slemhinnorna... (bor i närheten av en flygplats och inte långt från Göteborg...)

en berättade om en häst som hade hostat till och från i ett par år utan att de hade hittat någon riktig orsak... Till slut hittade de ett höstrå som satt så illa i luftstrupen att de fick operera bort det... Hon som berättade detta tyckte att om det inte har gått över på ett par månader skulle jag kontakta vet... Det kan ju vara luften, eller vädret eller skräp...

Vissa dagar hostar hon inte alls, andra dagar ett par hostningar under hantering och ridning... Vi får väl avvakta och se...

/Linda

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 315
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst har hostat vid tre tillfällen nu. Det har varit under ridning en bit in i passet. Hon har då varit superspänd i början av...
Svar
9
· Visningar
1 052
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka