sture

Trådstartare
Jag har tidigare skrivit att min häst enligt vet hade missljud på lungorna och andades för fort. Hon började heller aldrig fälla (vilket hon gör nu, och det ordentligt! :)) Jag fick av vet örter, Rosenlunds specialörter vilket jag gett henne, hon har även blivit släppt på bete.

Men, hostningarna när jag red bara fortsatte och har blivit värre under den senaste veckan. Igår var en annan vet ute och gjorde Endoskopi. Hon tyckte att det såg bra ut, lite slem fanns det som hon tog prov på. Lungorna lät bra och andningen var bra, 12 andetag/minut. Hon tog även blodprov och det fick jag svar på igår kväll och det var bra. Vet trodde det kunde vara en luftvägsinfektion. Men, borde inte det synas på blodprovet? :confused: Jag får svar på slemprovet senare i veckan.

Vad kan det vara om det inte är en infektion? Kan hon vara allergisk mot gräs??:confused: :crazy: Jag bytte stall i februari och i det nya stallet finns det gräshagar, i det gamla bara grushagar, men hon har gått på bete även tidigare somrar.

Jag har uteslutit damm eftersom hostandet har fortsatt även sedan hon går ute dygnet runt. Halm och hö som hon har fått är bra, dammar minimalt och inget halm och hö hanteras inne i stallet. Det sopas inte när hästarna är inne och dörrarna är alltid öppna. Hästarna är ute 12 timmar om dygnet när det inte är betestid.

I söndags hostade hon mellan 7-10 gånger på 45 minuters ridning. Förra tisdagen var det bara 2 gånger.

Jag har haft henne i 2 år och hon har aldrig hostat förr, vad sjutton kan det vara om det inte är en infektion? :confused: :crazy:

Heléne

Det är inte alltid en lindrig infektion ses på blodprovet, om det rör sig om virus kan man dessutom ha färre vita blodkroppar än normalt och då kan det vara svårtolkat.

Förmodligen rör det sig om sk sommar-COPD (eller om det kanske är omdöpt till RAO det med?), mao "sommarkvickdrag". vissa hästar får detta under sommarmånaderna och man tror att det rör sig om någon form av pollenallergi. Förutom gängse behandling med slemlösande och bronkvidgande (eventuellt kortison efter att ha uteslutit infektion) så bör hästen byta miljö, eller iallafall hage, eftersom allergenerna i de allra flesta fall finns där. Om många örter står i blom eller frö kan man också slå hagen eller springa över den med gräsklipparen.

Lite uppdatering om hostan.

Jag fick besked på slem-provet i fredags och det visade inga bakterier. Så Vet trodde också det var en allergi och ordinerade kortison.

I söndags flyttade jag raskt tillbaka till mitt gamla stall där hon aldrig har hostat. Men, de ska gå över till hösilage här och Allie är inte vaccinerad så det måste hon bli och då kan hon inte äta kortison samtidigt, moment 22. :crazy: Det måste gå en månad mellan kortison och vaccination så Vet. tyckte att vi skulle vänta med kortisonet och se om hon slutar hosta av sig själv.

Jag ger henne Rosenlunds specialörter, äppelcidervinäger, vitlök och honung.

Har du något förslag på vad jag kan ge henne som inte ställer till det med vaccinationen? När tror du att jag kan märka någon skillnad?

:bow:

Heléne

Har goda erfarenheter av Rosenlundörterna, har du den sorten som är för långvariga luftvägsproblem ?
Det krävdes dock mer än en kur innan det verkade. Behandlade hästen efter 4 ventipulminkurer som hade tveksam effekt.
Osäkert om man ska ge vitlök när man ger örterna ?

Tack, vad glad jag blev att jag fick svar! :)

Jag har den sortens örter som kallas Blå No 1. Varför tror du inte man ska ge vitlök samtidigt? :confused: Jag ger henne vitlöksgranulat (Hippo 100%) hela året om.

Skönt att höra att någon haft god erfarenhet av örterna! :)

Heléne

Hej igen !
Nu har jag läst innehållsförteckningen och konstaterat att örterna inte innehåller vitlök, så då kan man säkert komplettera med detta.
På min burk står inte något nummer, men "luftvejer 3-8" ??
Vet att det finns en sort för långvariga problem och en för akuta.
Hoppas pållen blir frisk. För min häst tog det nästan ett år innan hon blev helt frisk.

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 883
Senast: Capybara
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 109
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 896
Senast: Fruentimber
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka