FarmensElit

Trådstartare
Hej!
Jag har precis köpt en ny ponny, han kom för en vecka sedan. När han kom hit så fick han byta foder från hösilage till vanligt hö. Och han hade tidigare fått havre,kraftfoder och betfor. Nu får han bara havre, ska börja ge han kraftfoder nu snart. Idag så hosta han till typ 3 gånger på raken, han hostade även 2 gånger då jag var ute och körde han idag. Vad kan det bero på? Innan han kom hit så gjordes en besiktning och det var inga problem i halsen. En hostprovokation gjordes och det var ingen reaktion där.

Sv: Hosta

Först så är havre ett kraftfoder så du ger honom det redan.
Att han hostar kan bero på att fodret och/eller stöet är dammigt. Kan vara annat i det nya stallet som är dammigt också. Men det kan också bero på att han blivit förkyld eller satt i halsen.
Så frågan blir hur ditt hö, havre och stö istallet ser ut. Är det dammigt? Hur ser det ut i hagen och stallet? Kan vara dålig luft i stallet och det kan vara torrt och dammigt i hagen. Så undersök hur omgivningen ser.

haha oj jag tänkte fel, vet att havre är ett krafft foder men jag tänkte på märket som heter krafft och då blev det tokigt XD
Jo jag ska ta och kika, tycker inte att det verkar vara så dammigt i stallet men ska granska lite nogrannare. Men tror inte att det kan bero på dammigt foder, men ska väl kika där oxå för säkerhetens skull. Tack för era svar :)

Fortsätter han att hosta så kan du ju blöta hö + kraftfoder och se om det hjälper :)
Hoppas att det inte är någon fara :)

Har du bytt strö? Min tjej reagerade när hon bytte från halm till spån t.ex.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 340
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 030
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 085
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka