Hosta vid installning?

silverblom

Trådstartare
Om en häst börjar hosta dagen etter den stått inne för första gången i nya stallet, vad tror ni det beror på? Och vad hade ni gjort?

Hästen har stått inne i ca en vecka med lite värre hosta för varje dag, första dan enbart ca 3 hostningar men nu många fler. Stallet är ett "varmstall" och ventilationen sådär... Stallet är nytt och hästen har inte stått där tidigare.

Det fodras också med torrhö och hästen står på spån.

Jag hade flyttat illa kvickt om ventilationen är dålig. Hosthäst med allt vad det innebär är inte roligt!
Ju längre det går desto svårare att bli symptomfri.

Om en häst börjar hosta dagen etter den stått inne för första gången i nya stallet, vad tror ni det beror på? Och vad hade ni gjort?

Hästen har stått inne i ca en vecka med lite värre hosta för varje dag, första dan enbart ca 3 hostningar men nu många fler. Stallet är ett "varmstall" och ventilationen sådär... Stallet är nytt och hästen har inte stått där tidigare.

För dålig ventilation/stallmiljö - solklart. Hästen riskerar att utveckla kronisk bronkit (har själv den tråkiga erfarenheten). Flytta ut hästen direkt, byt stall.

Ställ hästen i utebox med torvströ och hösilage, alternativt ställ den på utedrift.

• Gilla
Reactions: ptr

Om hästen hostar mer och mer för varje dag så hade jag flyttat den ASAP!
Du bör åtminstone vattna spånet, inte ge den hö, blöta allt kraftfoder och kolla miljön runt omkring.
Det finns många tips och trix för att hålla en hosthäst symptomfri men har det väl gått överstyr så kan det bli både dyrt och tidskrävande samt att hästen utvecklar en ännu större känslighet.
Som flera sagt, en riktigt sjuk hosthäst (allergiker)är ett helvete (ja bara en hosthäst överlag). Jag vet för jag har en själv...

Jag hade sett mig om efter annat stall.
Känner man redan nu att ventilationen är "sådär" är det INGET mot hur det kommer vara nov-mars när folk stänger allt möjligt "för att hästarna ska slippa frysa".

Jag hade börjat med att kolla tempen på hästen och ev näsföde för att utesluta infektion. Om hästen är frisk i det hänseendet hade jag flyttat den den.
Om det hade varit svårt att hitta annan stallplats hade jag bett att få ha den vi dörren och eller fönster och att det sedan hölls öppet.

• Gilla
Reactions: Ace
TS : om det är varmstall och det även i människonäsa känns att luften är dålig så tyvärr - hade aldrig riskerat att stå kvar där.
Tyvärr händer det att varmstall är felbyggda gällande ventilation och om då de som håller stallet dessutom inte förstår vikten av bra luft och ventilation , utan väljer att inte åtminstånde då hålla fönster och dörrar öppna även vintertid så blir stallmiljön en seriös livsfara för hästarna .

För att inte tala om problemen det innebär innan livsfara för hästarna , ekonomiskt och problematiskt innan livsfaran är konstaterat konkret.

Senast ändrad:
Du bör åtminstone vattna spånet, inte ge den hö, blöta allt kraftfoder och kolla miljön runt omkring.
Hjälper sisådär när grannens spån dammar och likaså grannens hö. Tyvärr är det också många som fodrar med mögligt hö eftersom de inte känner lukten. Har hört folk påpeka vilket fint hö det är från viss leverantör och jag håller på att bli golvad av mögelstanken från det.

Hjälper sisådär när grannens spån dammar och likaså grannens hö. Tyvärr är det också många som fodrar med mögligt hö eftersom de inte känner lukten. Har hört folk påpeka vilket fint hö det är från viss leverantör och jag håller på att bli golvad av mögelstanken från det.
Jag tyckte nog att 'miljön omkring' innefattade grannarna... ;)

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 131
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka