@OthersideJag tyckte jag läste någonstans att dottern haft covid (eller åtminstone att hon inte var smittsam med covid därav den kanske förhastade slutsatsen att hon haft det). Många får obskyra andningssvårigheter som del av långcovid.
Min andning var/är skitstrulig länge pga covid. Dels slem, dels tömmer sig lungorna inte som de ska (kallas airtrapping) vilket de inte vet om det beror på småkärlssjuka eller infektion eller något annat, dels har luftvägarna blivit kollapsiga så de stänger sig vid utandning eller hosta osv. Det kallas tydligen EDAC (excessive dynamic airway collapse). För airtrappingen finns enligt mina läkare inget tydligt att göra, men jag märker det mindre vid långsam och lätt andning. För kollapsigheten har jag cpap och för slemmet acetylcystein. För mig har inte heller inhalatorer hjälpt men det finns ju mängder olika och jag känner flera som inte haft effekt av de tre-fyra första de provat men sedan hittat något.
De har på gruppnivå också sett försvagad inandningsmuskulatur och effekt av träning av styrka i innandningsmusklerna vilket fysioterapeut kan hjälpa till med och ge manick för. Finns även annan manick som kan användas för att mobilisera slem och träna styrka i utsnfningsmusklerna. Manickerna har hjälpt mig delvis.
Och att röra sig långsamt, och andas långsamt och lätt gör att min andning funkar bättre.
Oklart vad jag vet. 1/8 som haft covid har minst ett symptom i minst ett år efter infektionen. Är det då just andningen så påverkar det vardagen mer än om det är tex luktsinnet.Det låter ju … hopplöst…! Blir man mao aldrig helt återställd…?!?
Både dottern och jag hade covid för drygt ett år sen men väldigt milda symptom. Vi var vaccinerade då (4 sprutor ).
Jag är anmäld till ironman Kalmar i augusti men det känns ju som en utopi om lungorna är skadade för gott….. Och dottern är bara 23!!
Vaccin verkar ge visst skydd mot långcovid men inte fullständigt.
Jag missade att säga i förra inlägget att anledningen att jag skrev de för grejerna är att jag är långt ifrån ensam om den efter covid.
Vissa tillfrisknar men i nuläget lever minst 36 miljoner européer med långcovid och många är från första vågen. Min andning har gått lite upp och ner. Förra sommaren katastrof men då hittade de också edacen (och vätska i lungorna) och cpapen har gjort väldigt stor skillnad för mig.
Det är tyvärr vanligt att inte alls klara pulshöjande aktivitet med långcovid bl.a. för att andningen strular.
Rådet är att inte, som i ”vanlig” återhämtning efter sjukdom, pusha sig utan lyssna på kroppens signaler. Många kan se en specifik ansträngning som utlöst eller påtaglig försämrat deras långcovid (som beskrivs som långvariga eller sena symptom efter covidinfektion).
Vissa av andningssvårigheterna dom uppstår efter covid (tex astma) är vården van att möta. Andra inte lika (tex airtrapping och edac). Såklart ändå verkligen värt att söka vård, men om inte första, andra, tredje läkaren vet råd så ge inte upp utan fortsätt tills du stöter på någon med intresse/kompetens.