hosta pga vädret?

suberdoo

Trådstartare
min häst har nyligen varit inne i skara för konisk hosta..
han har varit bra i några veckor nu, utan att ha hostat något, men nu har han hostat några ggr.
jag pratade med stallägaren där jag har honom om detta och hon sa att det mycket väl kan bero på väderskillnaderna, och att jag inte skulle oroa mig... men det är ju svårt...
kan tillägga att de tre andra hästarna i stallet hostar också, men jag är orolig för att deras hosta också kan bero på dammallergi...

så nu undrar jag om ni har problem med hosta pga av väderväxlingarna, och när hostar era hästar isåfall..

Sv: hosta pga vädret?

Jag hade en hosthäst förut. För hans del kunde det bli stor skillnad beroende på vädret. Bäst mådde han när det var lagom varmt -inte för torrt, inte för fuktigt. När det var kall och rå luft blev han oftast trång i luftrören och mer hostig. Var det för fuktigt och kvalmigt och bara ett par plusgrader så blev han också extra hostig.

Är det för kallt så brukar ju mga också bomma igen stallarna med resultatet att det blir sämre luft och att fukten dryper på väggarna. Inte bra.

Fick du ngn medicin till honom när du var iväg? Äter han fortfarande av den eller är den slut? Om han inte gör det så skulle jag kontakta vet igen och berätta att han börjat hosta lite och att du funderar på om han behöver mer medicin.

Men viktigast av allt är ju att hålla den dagliga miljön så bra som möjligt för honom. Gärna papper/fuktat spån i boxen, ensilage och mkt utevistelse. Absolut bäst är ju ute-box. Min hosthäst blev helt bra (efter mga års hostande) när han fick utebox! (trots att han var klassad som kronisk)

min "hosthästs" hosta beror dels på väder, dels på stalluften och dels på vad han får att äta.
Är d fuktigt ute får han hosta... medans om vädret är "tort" så hostar han i princip ingenting..
Har också märkt att han hostar mer lr mindre beroende på vilket stall han står i. Där han står nu har han i princip ingen hosta alls medans i d stallet han stod när ja hämtade honom så hade han hemsk hosta.
Hostan beror också på om han får bra foder lr inte... märker direkt på honom om fodret e minsta lilla dammigt.

Hoppas detta hjälper dig lite! ;)

Även min häst hostar när vädret slår om. Han har lite taskiga luftrör, vilka bli sämre när vädret svajjar, men också om höet är för dammigt. Nu äter han hösilage och det funkar jättebra!

tack för svaren!
han står i ett jättefint stall med bra ventilation, både enligt oss och veterinären. han står på spån och får hösilage, då vi misstänker att det är just det gamla höet som gjorde han hostig.

min plan är att såsmåningom flytta ut på landet själv och skaffa en utbox till honom, och en liten kamrat så klart (antagligen en shettis), men detta lär tyvärr dröja ett tag, tills jag har hittat rätt ställe tillräckligt nära stan och har inkomst osv så jag kan klara det..

han fick med sig fabrol och kortison, vilket han har kakat upp nu, han började hosta igen de sista dagarna när han åt den. det som gör mig lite orolig är det att han inte hostade alls den sista tiden i skara och han har börjat nu igen.. men jag kanske överreagerar lite.. vad vet jag?

:angel: Nä, inte pga av väderförändringar. Så vidare de inte ha bronkit...Det är ju konstigt att alla hostar, kan va en förskylning med hosta, (hes hosta med snor som är lite gulaktigt) kan då behöva pencillin och den smitta......
En häst som står i ett kallt och fuktigt stall, utan täcke...kanske är bädden för blöt? kan oxå få hosta, dammigt hö, släpper man ut en svettig häst i kylan, utan täcke kan den oxå bli förskylda.....
Jaa, det kan bero på mycket....:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?