Hosta pga. Halm

Ace

Trådstartare
Hej

Min häst har hostat till och från de två senaste vintrarna. Det är ingenting upprörande, en hosting vid första traven vid ridning, ett par dagar i veckan typ.

Jag tror att jag vet anledningen, nämligen halmen han står på. Den dammar en del, särskilt mot slutet av säsongen. Hästen står i utestall så luften i övrigt är bra.

Varför inte bara byta bort halmen? Hästen mår märkbart bättre både psykiskt och i magen sedan han började stå på halm.

Någon med erfarenhet av liknande? Riskerar det att bli värre? Isåfall får det självklart bli spån, men om det är på den här nivån känns övriga plus med halmen viktigare.

Japp. Vi köpte hem en ponny för några veckor sedan. Hon började hosta i samma veva som vi fick in en ny halmbal i ligghallen, när vi tog bort balen försvann hostan.

Jag har också en känslig häst som står på halm, men han har lite symptom även vid väderombyte, typ fuktig luft, dimma . Halmen är fin men helt dammfri kan den nog aldrig bli. Ni har väl sett hur det ser ut efter en skördetröska.....Jag skakar alltid upp halmen utomhus innan jag strör, och det funkar. Men det jag ville komma till...när han har en period med känsliga luftrör ger jag honom en örtblandning med slemlösande växter. Den är helt otroligt bra.

Skaffa annan leverantör av halm. Den är inte bra, bra halm hostar inte en häst av:)
Tyvärr inte möjligt när jag står som inackorderad. Dessutom tror jag inte att halmen är knasdålig utan mer som andra är inne på, att det alltid blir lite damm i.

Jag ska testa att skaka upp den utanför boxen fram till sommaren så får vi se hur jag gör efter betet.

Byt ströet och ge halm som foder kan hjälpa. Halm blir dock aldrig fri från damm och sporer.
Jag har funderat på den lösningen men pålle tycker egentligen inte om halm utan lägger många timmar på att rota fram de mumsiga stråna runt om i boxen. Vilket väl lär vara anledningen till både hans psykiska välmående och att han drar i sig damm.

Resultatet blir dock att jag inte tror att jag får den positiva effekten av att fodra några kilo om dagen, då kommer han rata det mesta.

Jag har funderat på den lösningen men pålle tycker egentligen inte om halm utan lägger många timmar på att rota fram de mumsiga stråna runt om i boxen. Vilket väl lär vara anledningen till både hans psykiska välmående och att han drar i sig damm.

Resultatet blir dock att jag inte tror att jag får den positiva effekten av att fodra några kilo om dagen, då kommer han rata det mesta.

Det trodde jag med min med. Jag hade fel :)

• Gilla
Reactions: Ace
Jag har en häst som är allergisk mot halm och två gånger har hon pga detta även drabbats av streptokockinfektion dvs ordentlig hosta som krävde antibiotikabehandling för att bli bra. Jag är tvungen att ha henne på torv.

• Gilla
Min började så, eskalerade o fick byta till torv. När vi sedan bytte från hö till hösilage försvann hostan helt. Men så fort man har en dålig bal halm eller hö att fodra med sommartid så kan han reagera så kraftigt att han står och hostar i hagen. Med bra halm och bra hö hostar han INGENTING. Kommer det om så bara en host i första traven så har halmen han ätit inte varit helt ok. Jag trodde det var dömt till att vattna resten av livet tills jag hittade nu producent :)

Jag har också en känslig häst som står på halm, men han har lite symptom även vid väderombyte, typ fuktig luft, dimma . Halmen är fin men helt dammfri kan den nog aldrig bli. Ni har väl sett hur det ser ut efter en skördetröska.....Jag skakar alltid upp halmen utomhus innan jag strör, och det funkar. Men det jag ville komma till...när han har en period med känsliga luftrör ger jag honom en örtblandning med slemlösande växter. Den är helt otroligt bra.
Kan du PM:a mig om örtblandningen?
Min häst är också känslig och det räcker att en halmbal i lösdriften är lite dammig för att hon ska 'hosta igång'.

• Gilla
Min började så, eskalerade o fick byta till torv. När vi sedan bytte från hö till hösilage försvann hostan helt. Men så fort man har en dålig bal halm eller hö att fodra med sommartid så kan han reagera så kraftigt att han står och hostar i hagen. Med bra halm och bra hö hostar han INGENTING. Kommer det om så bara en host i första traven så har halmen han ätit inte varit helt ok. Jag trodde det var dömt till att vattna resten av livet tills jag hittade nu producent :)

Så är det ju att ha copd-häst. Min utvecklade kronisk bronkit efter en vinter i stall med mindre god ventilation. Övriga hästar var kärnfriska, men min var känslig.

Fick byta till spån och silage, fick förklarat för mig av veterinären att det var inte att tänka på att ha halm och torrhö (m e m djurplågeri med tanke på hur känsliga luftrören är). Hästen var m e m symtomfri med bra ventilation och rätt strö och foder. Men det minsta lilla så reagerade han.

Det är jättebra att ha en känslig häst i stallet som signalerar att något är fel innan alla andra blir dåliga. MEN det ska inte vara den egna ;)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 088
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Jag har ett Islandssto på 9 år som jag har ägt i nästan 1,5 år. Hon har under hela den tiden sen jag fick henne vad jag minns...
2
Svar
20
· Visningar
4 454
M
Hästvård Har redan kontaktat veterinär, som haft koll på hästen tidigare när detta varit. Min pålle är under igångsättning och tyvärr så...
2
Svar
27
· Visningar
4 764
Senast: -moa-
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, så jag tänkte försöka söka lite hjälp här på Buke. Min ponny har varit hostig nu en ganska...
Svar
3
· Visningar
1 775
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama