Hosta och snor..

Farre_

Trådstartare
Hej! För några månader sen köpte jag en häst, som var lite hostig av sig när man red, men dom sa att det inte var något att bry sig om för så hade han varit i nåt år(ägaren hade haft honom i 10 år).:crazy: När han kom till mig så var han besiktad och i papprena stog det att han inte reagerade när dom klämde på halsen och att det inte var nån allvarlig hosta. Hos mig började han med att gå på sommarbete men reds 4 gånger i veckan och då hostade han bara i bland, och då kom det inte nå snor eller slem. Men nu på höstkanten när han har fåt kommit in på kvällarna så hostar han mer när man rider och då kommer det upp vit snor/slem ur näsan..:( Vet inte vad det kan bero på.. har tänkt på att det kanske är spånet, för hos sin föra ägare var han mest inne, För att det var så mycket knot och mygg:crazy:

jag hoppas att ni kanske har något svar på vad det kan vara..:bow:

(hade lite brottom att skriva. så det blev lite slarvigt, som ni kanske ser:angel:)

Sv: Hosta och snor..

Kan vara spånet, men hästen kan ju också lida av hosta ändå och att det blir lite värre när han blir förkyld (vilket jag gissar på nu). Vi hade en häst som fick lunginflamation som unghäst. Hon hostade hela livet sedan i början av varje ridpass. man fick värma upp långsamt, sedan hostade hon kanske två gånger och sedan var det bra. Det kan ju vara bra att kolla upp det, men prova med att byta till torvströ först och se om hästen blir bättre. Det går utmärkt att leva med en hosthäst annars så bli inte alltför skrämd bara.

Min häst fick liknande hosta i våras. Hostade vid igångsättning, och det kom upp tjockt vitt slem. Jag gav penicillin, eftersom vet. trodde att det kunde vara en infektion. Det hjälpte inte alls. Under sommaren har hostan blivit bättre då hästen gått på bete. Han går fortfarande ute, och hostar inte längre. För två veckor sedan var vi iväg, och hästen stod uppstallad i en vecka. Hostan kom som ett brev på posten. Hostade vid varje ridpass, vitt slem ur näsan. Nu är han hemma, och går ute dygnet runt igen, och hostan är helt borta.

Så mitt enda råd är: testa att ha hästen på lösdrift, för min är det det enda alternativet just nu.

sådär har min ena pålle oxå haft det förra höst/vintern så fort han var installad.

och det har börjat nu igen, och jag misstänker spånet och ska därför byta till torv och se om det blir bättre.

låter som din häst är känslig för damm.
se över din stallmiljö och fodret du ger din häst.
har haft samma problem för ett par år sedan men är idag av med problemet.

efter att jag hade veterinären ute så fick han slemlösande medicin för att få hjälp att få ut allt slem och snor.
bytte ut mitt hö mot hösilage,spån går bra att stå på men inte halm.
se till att mocka ,sopa mm när hästen är ute,så att dammet hinner lägga sej innan du tar in hästen.om du fodrar med kross så kan man slå i en liten skvätt vatten och röra om så att du binder dammet.

har ett litet stall för mina två hästar så detta gäller idag för båda hästarna även om inte den andra är känslig ,kan inte ge hö till den friska hästen för då får den andra besvär såklart.
vet inte hur du har din häst uppstallad,kan ju vara svårt om man är många och en del fodrar med annat.

det är bra att gå ute i hagen så många timmar som möjligt,mina är ute 12-14 timmar varje dag i alla väder men står inne på nätterna nu på höst och vinter.
motion är viktigt för att lungorna ska få arbeta,min går 1-2 timmar /dag 5 dagar i veckan blandat ridning och körning,ibland ganska hårt ibland mindre hårt.

om du fodrar med hö och inte kan byta det så kan man vattna höet (dvs iprincip dränka höet)jag tog ikeakassar och stack ett antal hål o botten med kniv el skruvmejsel,mätte upp givorna ipåsarnatill båda hästarna och hällde på hinkar med vatten i påsarna som fick rinna igenom höet det gick åt minst 20 liter vatten /portion.ta inte slagen för det får inte samma effekt.
fick göra på detta sätt i någon månad innan jag fick mitt hö utbytt.
funkade bra men blev ganka jobbigt med allt vatten man fick hinka,var ju viktigt att även den andra hästen fick blött oxå så att inte han dammade med sitt hö i stallet.

hoppas att detta kan hjälpa din häst lycka till

Vår gamla travare gjorde så när han reds under vinterhalvåret för några år sedan. Kort därefter fick han kvickdrag. Han är nu pensionerad från ridningen men har inte några besvär av hostan/andningen. Det gäller bara att se till så att han får så bra miljö som möjligt. Men det kanske finns andra anledningar till att din häst hostar och snorar.

bäst tycker jag är att låta veterinären gå ner med kamera om det är återkommande/ihållande hosta, då ser dom ju hur det ser ut i lungor och luftstrupe och kan sätta in rätt beh. är det tex. bronkit, så ju tidigare du kan sätta in "rätt" åtgärder ju mer bromsar du sjukdomen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 603
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 832
Hästvård Min 6-åring hade för 2 månader sedan en EVH-4 infektion, och stod isolerad i 2 månader. När hon fick det hade jag ändats haft henne i 1...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 476
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.