Hosta efter A2 vaccinering?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ibroberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 721
I

ibroberg

Är ny här på bukefalos, men har märkt att det är många som är trevliga och försöker hjälpa varandra så jag tänkte varför inte fråga om lite hjälp här? :)

Nyligen har jag fått hem en häst, Yasmin heter hon. Hon kom till mig den 30 Juni, och då insåg vi också att vi bara hade 8 dagar på oss att vaccinera henne. Men i alla fall, så den 7 Juli vaccinerades hon mot influensan. Och därpå så började hon med att hosta, det va typ vissa pass 1 host och visssa ingen "host" alls. Men sen har det bara blivit värre och värre och nu kan man inte anstränga henne utan att hon börjar hosta.

Jag undrar om det kan bero på vaccinationen? Att vi var för snabba med att rida efter?

Hon har haft temp. mellan 37,3 och 37,9 C vilket är hennes normala vad jag har för mig. Lätt rinnsnuva men aldrig varit "färgad" eller tjock. Inga svullna ögon eller något, bara hostig.

Någon som har en fjång om vad det kan vara? :confused: Givetvist ska vi kolla upp veterinär, vi åker till solvalla på tisdag.

Skulle vara supersnällt om jag fick lite hjälp!

Sv: Hosta efter A2 vaccinering?

Visst kan man få en reaktion efter vaccination, i synnerhet om hästen av någon anledning har ett nedsatt immunförsvar redan innan. Jag skulle ändå tro att det kan ha mer med miljöbytet att göra, att hon reagerar på stallmiljön (luft, hö, strö etc).

Ta reda på med tidigare ägare om hästen är känslig mot något.

Sv: Hosta efter A2 vaccinering?

Tack så mycket! Det skulle nog kunna va som du säger. På Solvalla kliniken sa dem att det var någon slags reaktion på något (allergi etc.) så jag skulle bara rida på som vanligt om det inte blev värre. Man sant! Det har redan blivit betydligt bättre! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?

Hästrelaterat

Tillbaka