Hosta ef. transportering.

H

Hiwiie

När min ena ponny åkt transport, så hostar hon alltid 2-3 ggr när man sätter igång henne i trav första gången under rid/träningspasset. Och det är alltid i den första igångsättningen. Hon hostar aldrig annars och inte heller under resten av passet.
Vad kan detta bero på?

Sv: Hosta ef. transportering.

Det kanske drar in i transporten på nåt ställe som påverkar henne så att hon står och andas in jättekall luft? Kan tänka mej att jag skulle hosta till några gånger om jag stått och andats riktigt kall luft en stund och sen ska sättas igång.

Jag har faktiskt funderat på det och kollat efter själv. Men nej, det drar inte :S Har fönstren stängda nu på vintern också. :crazy:

Det blir ganska instängt och dammigt i en transport även om det inte ser ut så.
Många hästar hostar ur sej i början av ridpassen utan att vara sjuka. Lite rostiga i halsen bara, det är inget farligt.

Hon hostar ju aldrig annars och bara några gånger.

Så gör min häst på i princip varje ridtur om jag rider direkt på morron(legat ner med nosen i golvet-massor av småpartiklar att andas in), eller om vi rider inomhus(dvs åkt transport dit..)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 307
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar