Host häst!?...

Z

zazzabella

Jag köpte en häst i maj, så jag har haft den ca 7 månader nu. Förra ägaren sa att denna hästen hade haft problem med hosta i vintras pga att dom hade dammigt och mögligt hö. Vilket förra ägaren sa att hon inte visste om, för att hon hade varit sjuk ett bra tag den vintern och då hade stallägaren tagit hand om hästen. Men iallafall, när jag köpte hästen visade den inga hostsymptomer på veterinärundersökningen och veterinären trodde att det var tillfälligt att den hostade i vintras pga av det dåliga höet. Nu har hästen varit installad ett tag i mitt stall. Jag har sett till att hästen har dammfritt och fin halm som strö och den äter av ett dammfritt, grönt och fräscht hö. Den är ute så mycket som möjligt och på nätterna står den i en box där det är luftigt och mycket frisk luft i ett kallstall. Som väl är visar den inga symptomer på att hosta och verkar "må som fisken i vattnet", men jag är ändå orolig att den ska börja hosta igen *hönsmamma*. Tror ni att det är någon risk att hostan kommer tillbaka eller ska jag sluta med att vara så orolig??? De andra i stallet säger att jag ska sluta att oroa mej, men det kan jag inte. Men jag har haft en foderhäst innan som hade kronisk hosta och det var inte alls kul, därför är jag lite extra orolig. Är det något mer jag kan göra för att undvika att den inte får tillbaka hostan???

Mvh Bella :)

Sv: Host häst!?...

En häst som en gång har hostat är alltid mera känslig för att få hosta igen än vad andra hästar är. Det du kan göra för att minska risken för hosta är bland annat att byta ut bädden i boxen mot torv och helst ge hösilage istället för hö (eller blött hö men det är inte lika bra). För övrigt låter det som om du erbjuder hästen en bra miljö med luftigt kallstall (enda som skulle kunna vara bättre är väl utebox då) och mycket utevistelse. Tror inte att det är så mycket mer du kan göra för din häst.

Jag tycker du har fixat det bra för din host-häst.
Men som någon innan skrev,ensilage är bättre än hö till en host-häst.
Annars kan man bara lägga till såna där enkla saker som att aldrig sopa stallet när hästarna är inne,och vattna om det dammar mkt.

Jag red en host-häst ett tag och henne gav jag vitlök och det mådde hon jättebra av!

Okej, men den har varit installad snart 4 månader och har inte visat något tecken alls på att hosta. Så jag hoppas att den verkligen inte gör det heller. Torv har jag inte möjlighet att använda mej av. Men halmen vi använder är dammfritt. Hösilage är också svårt att få tag på, då alla andra hästar i stallet får hö. Men höet är ju helt dammfritt så. Hästen är ute minst 12 timmar per dygn. Men tack för svaren iallafall!!

Tack. Vi sopar aldrig i stallet när hästarna är inne och för övrigt är det inte direkt dammigt i stallet. Vi städar ofta och håller det rent och fint, så att det inte ska bildas damm. Vitlök ger jag också.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 914
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring