Host frågor.

J

JennyTuff

Hej.

Har kollat runt lite och hittar inte det jag vill ha svar på.

Min nya pålle (haft henne tre veckor) har fått sån otäck hosta. Det börja med att hon hosta ganska "slemmigt" = "blöt" host o slem ur näsa och mun. Nu har det gått över i torrhosta. Jag har tempat i tre dagar hon har ingen feber (37,5).

Jag har hört mig för o dom flesta tror att det bara e en förkylning o skrattar åt mig som e så orolig. Men jag har aldrig haft en förkyld häst under mina 15år som hästägare (peppar peppar) . Så självklart tror jag det värsta aka KVARKA!

Men kan det bero på miljöombytet el nått annat. Kom med synpunkter.

Ska ringa vet i morgon tänkte jag men ville kolla innan om ngn vart med om samma sak.
 
Sv: Host frågor.

Kan hästen vara dammallergisk?

Den tanken har slagit mig med. Vi använder halm i stallet o jag upplever den som rätt dammig ibland, har själv astma o blir ofta "trång" i luftrören.

Jag ska byta stall men det kommer ta en månad. Vad kan man om det nu är dammallergi göra sålänge?
 
Sv: Host frågor.

Hej
Fick samma problem med min häst när han kom in från betet.
Jag började blöta höt o sen sopar vi inte i stallet när hästarna står inne,
+ att han även får betfor morgon o kväll för att slippa äta torr mat överhuvudatget. Han har blivit mycke bättre på kort tid.
Hoppas det löser sig för dig o din häst.
Kram :)
 
Sv: Host frågor.

Om man har en dammallergisk häst så måste hästen få vara ute så länge som möjligt. Ge helst hösilage, blöt upp all mat som den får i krubban. Helst ha dörrar uppe även på vintern om det går. Ha högt i tak i stallet med bra ventilation.

Själv hade jag en dammallergisk häst och han fick stå i logen som har högt i tak. Jag har 4 boxar står även där. Vi tog upp en dörr ifall han behövde få gå ut. Men den dörren behövde vi aldrig. Han stod på halm och jag övergick till hösilage och blötte all mat. Han fick utevistelse på minst 12 timmar vintertid. Efter 3 vintrar kan han nu stå även inne i stallet fast dörrarna är öppna så länge det går. Vi stänger bara om det blir över -4 grader.

Man får aldrig som föregående skrev sopa när någon är i stallet. Hellre lite skit på golvet än i lungorna. Lycka till med din häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 808
Senast: Capybara
·
Kropp & Själ Den 24/12 vaknade jag och mådde inte alls bra. Hade haft en vecka med lite halsont och snor i näsan, som en vanlig förkylning. Sen...
Svar
16
· Visningar
1 314
Senast: malumbub
·
Hästvård Mitt sto var i somras på betäckning. Där fick hon en lättare förkylning med hosta, snor och lite feber ett par dagar. Kollad av vet som...
Svar
0
· Visningar
924
Senast: Novalisa
·
Kropp & Själ Jag har under en längre tid haft problem med lungorna så fort jag blir något så när förkyld. Bara jag blir lite täppt i näsan så ballar...
Svar
8
· Visningar
1 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp