S

silverblom

Hur går det för er och eran höskörd i år?
Är ju jobbigt när det regnar varje dag..:crazy::mad:

Sv: Höskörd

SKIT!

Men får hoppas att min order om köp av hösilage går igenom.(Det verkar lite trögt här....de vet inte riktigt om de fått in till alla kontrakt ännu)

Följ trådarna på Foder så ser du...;)

Sömnbrist är för övrigt ett bra ord för att beskriva läget, och då är jag "bara konsumenten" och har inget ansvar för att höet kommer in.:crazy:

Har foder forumet försvunnit ellervart ligger det?

Vi började ta in höt idag och fortsätter hela helgen, om det nu inte blir regn förstås:devil:
Höt är inte alls sådär grönt och fint som det var förra sommaren. Och värdena kommer inte vara nåt att hurra för med all säkerhet:(
Vi kommer att få in flera ton extra pga att det växt alldeles för länge, normalt brukar höt vara inne till midsommar.

Vi kommer att ta hösilage på 2:a skörden, och det brukar alltid bli bra värden på det iaf. Får hoppas på det även i år. Annars blir det ingen billig vinter med skapligt svårfött fullblod som dessutom är dräktig! Ser framför mig hur hundralapparna far i väg på lusern och proteinrikt kraftfoder:crazy:

Vårt kommer idag :bump:

Det skulle enligt hö-mannen vara okej men lite grovt bara. Och så petig som han brukar vara så lär det vara kanon ändå.

Förra året så ville han nästan inte köra hem det höet han hade tagit till oss för det var så blekt. Men när han kom så var det precis lika grönt och fint som vanligt. Han är rätt rolig, men väldigt mån om våra hästar :love:

Han vill ha det perfekta höet, perfekta värden, spätt gräs och jättegrönt. Men sånt hö blir alldeles för bra för våra hästar så vi får säja till honom att ge oss det sämsta höet. Då får vi ändå hö som nästan har för höga värden ändå. :rofl:

Vi har börjat att köra in höet idag, ska rundbala imorgon. Ett riktigt skit hö blev det, blekt och grått, inge grön i alls, kom regn 2 dagar på det:( Det kommer att vara urusla värden i det, om de hittar nå värden alls vill säga;)Men vi slog för ensilage idag och som ska plastas imorgon, tur att man har det iallafall under vintern.
Plastar 40 st och behåller 20 själv, har 2 hästar så det räcker bra under vintern. Skit sommar!

Vi har fått in så vi klarar oss men har två fält kvar. De ser fortfarande gröna och fina ut så hoppas på bra väder till nästa vecka nu.

Ska skicka in analysen på måndag så får vi se hur värdena ser ut i år.

Vi fick äntligen in vårat igår, hösilage. Blev jättebra trots vädret, behövde bara ligga ett dygn och torka och vi hade tur som prickade in en av dom få dagarna med sol ;)

Har väl fått in ca 2-3 ton vanligt hö av god kvalitét samt har 52 balar proteinrikt hösilage á ca 600 kg (ts= ca 55-60%)...lite väl mycket med tanke på att jag, i vinter, endast kommer ha två årsföl och en lättfödd tre/fyraåring...:angel:

Nu är allt hö och hösilage klart!
Hösilaget blir nog kanon, ska fodra med det så fort det blir minus grader. Höet blev nog ok ialla fall, lite blekt men helt dugligt. Ska bli spännande och se om det finns nå näring kvar idet.
Men mkt blev det, fick 73 storbalar! på lite mindre än 3 ha.
Behöver bara ca 20 balar själv.

Nu är 70 ton hö inne:). Första lassen var inte så jätteroliga färgmässigt, blekt och tråkigt hö, men mestadelen av höt är ändå grönt och fint, luktar jättefräscht!
Nu är det bara hösilaget kvar som ska slås men det dröjer ett tag till (andra skörden).

Hur gör du med hösilaget med bara tre hästar? Håller sig balen tills den är uppäten? Jag står nämligen i samma situation: Bara tre hästar - kanske till och med bara två - och här verklar det inte bli nåt vanligt hö alls i år - regn, regn, regn och blöta gärden...Så jag har funderat på hur jag ska lösa det om jag måste köpa hösilage....

frågan var inte till mig men..............
Man köper småbalar hösillage om man har få hästar, och får vackert betala ett högre pris för att få frächt foder till sina hästar. Annars tar man en stor risk anser jag.

Jag har bara 2 st stora hästar och ger hösilage till dem under vintern,
Börjar ej att ge innan jag ser att det håller sig på minussidan, den håller sig tills den är slut.

Vi slår idag, hoppas att det nu blir uppehåll några dagar, annars lär det inte ens gå att köpa i dessa trakter, för det verkar som de flesta chanshar nu :o hoppas hoppas :o

kl
vårt hö regnade bort:( fick inte in något. Har dock rullat runt 20 balar hösilage. Har två hästar och det brukar hålla sig tills den är uppäten. tar runt 1,5 vecka för dem att äta en bale.

Just nu får de fjolårshö... som vattnas för att de ska kunna äta det:( Ingen bra lösning alls... men tyvärr allt som finns att tillgå just nu.

Hej. Ringde min höbonde idag för att fråga hur det låg till. Behöver inget ännu för hästen går fortfarande och äter gräs dygnet runt.

Han hade fått in jätte mycket i Juni innan "monsunregnen" började. Han räknar också med att få in ännu mer om det bara håller i sig nu ett tag med solen. :)

Så för min del är det lugnt! :bow: Nu hoppas jag bara på att halm-skörden i år ska bli finare än förra året. Jag fodrar nämligen med halm också i hagen på vintern.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka