hösillage istället för hö

S

Spatt

Håller på o bantar hästen enl råd av vetr. hon får 4 kg hö hur mycke ska man ge om man byter till hösillage istället

Sv: hösillage istället för hö

Hej ! När du ska räkna ut din grovfodergiva så utgår du från torrsubstansen(ts) i fodret dvs allt som inte är vatten. Hö har ts på ca 85 % och ensilage kan ligga mellan 30-50 %. En häst har ett grundbehov på 1kg ts / 100 kg häst. Detta betyder alltså att om du har en häst som väger 200 kg så behöver den för att täcka underhållsbehovet ca 2 kg hö och ca dubbelt så mycket ensilage( beroende lite av ts halten). Hoppas detta inte blev för invecklat :D

2 kg ts menar du väl?

Spatt - Vad väger din häst på ett ungefär?

Ett bud till, har för mig att det är 1,2 kg ts/100kg häst.

Minimi är 1 kg ts per 100 kg häst, dvs ca 1,2 kg hö. Var kanske det du tänkte på.

My misstake :o , Självklart menar jag 1 kg ts eller motsvarande ca 1,2 kg hö. Ensilaget blir fortfarande ungefär dubbelt så mycket, beroende på ts.

vad menar ni med ts hästen väger ca 530kg

TS= Torrsubstans, dvs allt som inte är vatten i frodret. Hö har en högre halt ts än silage, då hö innehåller mindre vatten.

4 kg hö är på tok för lite!!! Din häst behöver MINST 5,3 kg ts, vilket motsvarar ca 6,5 kg hö. Är det det enda hästen får?

Jag har en nordis som var ganska kraftigt överviktig när han kom till mig i februari. Han hade då fri tillgång på hösilage hos sin förra ägare. Jag gav honom då endast det han behövde enligt uträknad foderstat och motionerade honom mkt och nu är han jättefin i hullet. Man skall ju absolut inte ge dom svältkost om dom skall banta. Mitt råd är att räkna ut vad hästen behöver i underhållsbehov + arbete och ge den mängden + mkt motion, så tror jag att hästen kommer att gå ner ändå. Nu är det ju svårt för mig att säga så här på rak arm när jag inte har sett hästen, men att ge bara ge 4 kg hö känns nästan som djurplågeri. Minst runt 7 kg skulle nog pållen behöva bara för att täcka underhållsbehovet.

hon får 4kg hö 3 nävar fibergi bas 1dl mineraler ca 1kg morötter sen står hon på halm så hon äter även halm

Men, det är ju bättre att ge mer hö än att basera stor del av foderstaten på halm, då blir ju hästen bara bukig. Det är ju energin i fodret som gör hästen rund om magen och halm innehåller ju bara energi, inget protein. Även om hästen är rund så mäste den ju ha protein, annars tappar den alla muskler och kan heller inte bygga några. Med den foderstaten du har idag riskerar du att få en häst som får en väldigt tunn överlinje och bukig mage. Antar att det inte är det du vill...

4 kg!! helt galet lite för en stor häst! dom andra som svarat har ju gett bra råd om kg hö/hösilage. men snälla, öka på grovfoder nu! motionera mera!

*lånar knapp*
Kan oxå lägga mig i debatten. Har hört att 2% av sin kroppsvikt i grovfoder ska hästen ha...

Mitt råd e öka hö't annars får du en otroligt grinig häst. Vår nordis blev det när vi bantade honom. då fick han 8 kg hö om dagen och vart helt odräglig. Nu får han 10-12 kg hö om dagen e fin i hullet (mycke motion) och trevlig i humöret...

höet är väldigt näringsrikt sen väger hon ca 530 hon ska inte väga mer än ca450 sa vetr. hon är arab/andaluser 154 i manke

Det spelar ingen roll om fodret är näringsrikt. Ts-halten blir inte högre för det. Även om hon egentligen borde väga 450 kg så är ändå 4 kg på tok för lite.

man ska inte alltid lita på veterinärer.. det verkar väldigt lite... hör med en annan veterinär för ett andra uttlåtande.. du behöver ju bara ringa å fråga.. heldre det än att du svälter din häst!

Spatt skrev:
höet är väldigt näringsrikt sen väger hon ca 530 hon ska inte väga mer än ca450 sa vetr. hon är arab/andaluser 154 i manke

Det spelar ingen roll att det är NÄRINGSRIKT - den ska ha i sig en viss mängd grovfoder för att må bra i magen och psyket (tuggbehov). Även om den beräknade vikten är 450kg så är MINIMI mängd hö 5,5kg/dag. HELST MER!! 6-7kg skulle vara mer rimligt.

Tänk på att hästar är gjorda för att tugga 16timmar/dygn...

Jag kan hålla med om att 4kg är lite för lite, men hästen står ju på halm, så tuggbehovet tillgodoses ju!
Jag hade gett ca 7-8kg hösilage, ta bort halmbädden, ställa på spån eller torv, och ge halm som tugg till natten. Normalt hade jag givit 12-13kg hösilage på ett 65% TS haltigt hösilage. Är hösilaget mkt torrt eller mkt blött? Ju blötare, desto mer måste du fordra med. Jag räknar min. 1.5kg/100kg kroppsvikt.
Hur gammal är hästen, inte så gammal va?! 4-5 år?
Polarens häst fick sträng diet, tills vi alla insåg att det var inte bara fetma, utan han är helt enkelt grov och började (4år) sätta sig till rätta. Han stod då på 4kg hö/dag. Fast det fanns visserligen tugg i gräshagen hela dagarna... Idag står han på en normal foderstat och rids ordentligt. Så försök motionera så mkt det går och ta bort halmen i boxen...
Goooood luck!
/cj

Spatt skrev:

Vad innehåller höt då? Eftersom det är så näringsrikt.

Hon fick 6kg hö 1½ fodermått fibergi bas o 2dl uppblött betfor. Höt är inte analyserat men hästarna går upp i vikt av det. Ska kanske tilllägga att hon rids endast i skog o mark dvs promenadridning sen står hon som sagt på halm som ibland är som en blandning av hö/halm

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 268
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka