Hösilagevärden

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare gilboa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 019
G

gilboa

TS 83,2 %
Råprotein 69 g/kg TS
Smb.prot 27 g/kg TS
Energi 7,0 MJ/kg vara
Ca 4,21g/kg TS
P 1,7 g/kg TS
Mg 1,6 g/kg Ts
Detta hösilaget är taget i augusti, och bonden vill ha 2 kr/kg för det.
Är det ett rimligt pris? Vad säger värdena, snälla hjälp mig.....

Sv: Hösilagevärden

Väldigt högt ts, det är snarare inplastat hö... Det är inte så bra ur hållbarhets och hygiensynpunkt.
Samt att det låg väldigt lågt i protein, kvoten är bara 3,8. Beroende på vad du har för häst kan det bli väldigt dyrt att fodra upp proteinet.

Jag hade inte köpt det. Men så har jag en svårfödd häst som kräver mycket mat och hög kvot också...

Jag kan inte alls mycket om värden. Vad menas med kvot, och hur räknar man ut den? :)

Kvoten är Smrp delat med MJ:idea:
I ditt fall: 27/7 vilket blir ca 3,8

Idealet är att ha en kvot på 6, sedan finns det alltid individuella skillnader vad som passar olika hästar.

Jag kan inte alls mycket om värden. Vad menas med kvot, och hur räknar man ut den? :)

Så detta foder kräver en förstärkning, lucern är det som kan användas då. Du skulle behöva 1 kg lucerna per ca 2,5 kg av detta grovfoder för att nå kvoten runt 6. Om du tycker att det är ok prismässigt ska du slå till, tycker du att det blir för dyrt sök ett annat grovfoder med lite bättre kvot. Nu kanske man inte alltid hittar ett sådant grovfoder som har just kvoten 6 eller över, isåfall försök att nå så nära 6 som möjligt för att slippa dyra extra kostnader pga stora kompletteringar.

Om man skulle anta att du vill fodra upp proteinkvoten till strax över 6 med lucern, för ca 5 kr per kilo. Då är kilopriset uppe i :

3 kilo hö +1 kilo lucern( kraffts värden):

105 +(3*27) =186 g smrp
7*3 + 8,5 = 29,5 Mj
Du får då kvot 6,3

2*3 + 1* 5 =11 kr för 4 kg => 2,75 kr per kilo

Inte farligt dyrt i slutändan ändå. Grovfodret skulle få bestå av 3/4 hö och 1/4 lucern. Som alternativ kan man ju ge ts-behovet i hö och sedan lägga till proteinkoncentrat i kraftfodret.

Att silaget är torrt låter jag de andra kommentera, fodrar inte själv med silage.

TS 83,2 %
Råprotein 69 g/kg TS
Smb.prot 27 g/kg TS
Energi 7,0 MJ/kg vara
Ca 4,21g/kg TS
P 1,7 g/kg TS
Mg 1,6 g/kg Ts
Detta hösilaget är taget i augusti, och bonden vill ha 2 kr/kg för det.
Är det ett rimligt pris? Vad säger värdena, snälla hjälp mig.....
Normalt ts för hö ligger mellan 84 och 86% så det här skulle jag kalla plastat hö. Med tanke på ts är det ett okej pris. Att det är rätt så dåliga värden är ju egentligen inte så himla farligt med tanke på att du kan rätta till det med hjälp av lucern. Hygieniska kvalitén måste du nog hålla lite koll på.

Tack alla snälla människor. Nu blev jag lite klokare:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
735
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 562
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 379
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka