Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

E

Egonson

Vi har småbalar hösilage, 35 kg, ompackade från storbalar mkt fin kvalitet hygieniskt, omkr 72% TS.

Vi brukar alltid ha ett nät fyllt till den ena hästen när han åker transport, han vill ha ngt att äta på, och han har bronkit = torrt hö går inte att ge inne i transporten (blir dålig luft).
Men, öppnar vi en bal och tar kanske två-tre skivor (omkring 6 kg) av den, så blir resten av balen liggande och förstörs eftersom det är cirka 1-2 veckor mellan varje transporttur, och våra hästar får inte något extra hösilage nu när de går på bete.. De andra bägge äter alltså inget av det.
Kan man göra något så att hösilaget som blivit över håller sig längre? Kan man torka det på något sätt?
Eller är det då bättre att köpa ett par höbalar och vattna igenom det han ska äta?
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Med den lilla åtgången så köp hö och vattna, eller ge lucernhack i släpet, slå/plocka gräs och lägg i etc.

Annars, jag ger också alltid hösilage under transport, och mina får en liten tuss när de står inne på dagen under värsta insektsplågan sommartid. Det handlar dock om max 5 kg/dag som går, och 40 kg:s balar.

Jag har provat diverse sätt att öka hållbarheten. Torkning var i princip omöjligt (kan berott på att jag är amatör, men), jag provade strö ut och vända, jag provade hässja etc. Och inledningsvis verkade det bra, men det rök om det efter en dag likförbaskat. Kanske om man sprider det över superstort område så det bara blir ett tunt lager, kanske..

Men, jag FRYSER helt sonika hösilaget nu, och problemet är löst. I frysen håller det sig en vecka (säkert längre med, men jag slängder det som är kvar efter en vecka, törs inte chansa). Så, jag har ställt in en stor frysbox i stallet, som om man packar rätt precis rymmer en bal, minus 'dagens' ranson och morgondagens ranson. Så har man alltid fräscht hösilage, och slipper kasta.

Men, tar du 5 kg per vecka så får du ju kasta massor även om du fryser tyvärr =/
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Det finns ingen anledning att slänga efter en vecka, om du har minus 18 el kallare sker ingen mikribiologisk aktivitet.
PL
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Vad smart!!

Själv har jag däremot alltid haft relativt torrt hösilage och då är det inga problem att torka upp det och på så vis förlänga hållbarheten, men din metod är ju otroligt mkt säkrare!

:bow: :bow:
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Hm.. Ja. Svårt det där. Verkar inte funka med torkning för vår del heller, vi provade men det torkar inte ordentligt..
Nu får vi slänga en halv bal för den har inte blivit uppäten sen hästarna gick ut på bete för 1 vecka sedan. Tråkigt med tanke på pengarna men så är det. Hellre 70 kr i sjön än en sjuk häst om man säger så.
En bal kvar nu oöppnad, fast vi köper nog inte mer silage i sommar utan det får bli ett par höbalar som vi har i reserv i så fall.
Grannen har ju hö så vi kan säkert få köpa några balar.
Lusern är ju också en idé. Fast det går ju inte i hönät (brukar använda sådant i bomullsrep), och hur man ska hänga upp en Ikea-kasse i vårt släp har jag inte lyckats klura ut än :p

Vi har ju ingen frys i stallet och någon frysbox vet jag inte om vi får plats med. Men det kan ju vara bra att veta till senare, har inte ens tänkt tanken att man kan frysa ner hösilage :bow:
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Jag hänger IKEA-kassen som så att jag har två karbinhakar som löper på edet 'långa' handtaget på ena sidan. De sätter jag i de två bindringarna ovanför fönstret. Sen sitter en karbinhake i det lilla handtaget på andra sidan, och ett i det långa. Det lilla hantaget sätts i mittersta bindringen på bommen, det långa i ena sidobindringen på bommen. Färdigt, ett budgethösegel som tas loss på under en minut =) Kan ta bild om du vill imorgon?

Om man inte har bindringar på bommen är det ju ganska lätt att köra en modell där man drar ett band runt bommen bara och spänner fast t ex.
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

peter_lundin skrev:
Det finns ingen anledning att slänga efter en vecka, om du har minus 18 el kallare sker ingen mikribiologisk aktivitet.
PL

Gäller det även om jag springer där och tar hösilagegivor med jämna mellanrum? Och om vi säger att frysen är lite otät?

Hur länge kan jag spara det då i så fall? Vore ju himla bra att inte behöva kasta ett dugg!
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Hm, ja en bild vore bra :) Jag har iofs bara en ring ovanför fönstret, men man kanske kan använda den ringen som finns och den lilla ringen på sidoväggen.

Ja detta får jag luska vidare på.
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Álin skrev:
Vi har småbalar hösilage, 35 kg, ompackade från storbalar mkt fin kvalitet hygieniskt, omkr 72% TS.

Vi brukar alltid ha ett nät fyllt till den ena hästen när han åker transport, han vill ha ngt att äta på, och han har bronkit = torrt hö går inte att ge inne i transporten (blir dålig luft).
Men, öppnar vi en bal och tar kanske två-tre skivor (omkring 6 kg) av den, så blir resten av balen liggande och förstörs eftersom det är cirka 1-2 veckor mellan varje transporttur, och våra hästar får inte något extra hösilage nu när de går på bete.. De andra bägge äter alltså inget av det.
Kan man göra något så att hösilaget som blivit över håller sig längre? Kan man torka det på något sätt?
Eller är det då bättre att köpa ett par höbalar och vattna igenom det han ska äta?

Du kan lungt ge honom av en bal som varit öppnad i en vecka på sommarn. Dessutom har du så torrt hösilage (för torrt ts bör aldrig överstiga 70%) att det inte blir microbiska aktiviteter särskilt snabbt. Frågan om ens ensilerings prosesen kommit igång i de slutna balarna eftersom ts halten är så hög. Det är snarare lite fuktigare hö som är inplastat och inte hösilage. När du öppnar en sån bal är väl den största risken på sommarn att det torkar och blir som hö (knappast farligt).

Inte för att det har med saken att göra men....Är det en Tibetansk spaniel på din presentations bild?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Alltså, har du NÅGON gång provat att ha en höbal eller hösilagebal som är fuktig inuti, så vet du att det inte går bra sommartid. Du får en värmeutveckling som heter duga inuti, och sen är det bara att vänta på sporer och annat äckel.

Det sker X antal bränder varje sommar då hö som varit fuktigt (för fuktigt, hö har ju 16% vatten) inuti läggs upp på skullen, och tack vare den enorma värmeutveckling som sker så fattar hela eländet eld om man har en portion otur.

Du kan ju prova själv. Hösilagebalen kommer torka på utsidan, men inuti vara både fuktig och varm. Ge det ett tag, eftertorka det blöta genom att fluffa det, och så tar du sen när allt är torrt och skakar på det hela så kommer du se dammet yra. Och du kommer kunna se mögelsporer om du tittar under starkt ljus på rätt ställe (jag kontrollyser med ficklampa när jag är skeptisk, många höbalar under åren soms ett okej ut, men som vid nogrannare koll visat sig vara mögelangripa med ficklamspkoll på nära håll)

Så NEJ, det är rent vansinne att ha en öppen hösilagebal en vecka på sommaren när det är varmt och fodra upp den! För även om det är högt (för högt soms agt) TS så är det tillräckligt fuktigt för det ska hända otrevliga saker inne i balen.
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

peter_lundin skrev:
Slänger du in egen mat i frysen efter en vecka för att du öppnat varje dag?
PL

Förvisso inte nej. Fast jag kastar den definitivt om den luktar eller smakar illa, och jag är inte så rädd för botulism eller dammhosta ;)

Fast jag ska kanske slappna av lite då och låta det ta slut i egen takt då =)
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Alexandra_W skrev:
Alltså, har du NÅGON gång provat att ha en höbal eller hösilagebal som är fuktig inuti, så vet du att det inte går bra sommartid. Du får en värmeutveckling som heter duga inuti, och sen är det bara att vänta på sporer och annat äckel.

Det sker X antal bränder varje sommar då hö som varit fuktigt (för fuktigt, hö har ju 16% vatten) inuti läggs upp på skullen, och tack vare den enorma värmeutveckling som sker så fattar hela eländet eld om man har en portion otur.

Du kan ju prova själv. Hösilagebalen kommer torka på utsidan, men inuti vara både fuktig och varm. Ge det ett tag, eftertorka det blöta genom att fluffa det, och så tar du sen när allt är torrt och skakar på det hela så kommer du se dammet yra. Och du kommer kunna se mögelsporer om du tittar under starkt ljus på rätt ställe (jag kontrollyser med ficklampa när jag är skeptisk, många höbalar under åren soms ett okej ut, men som vid nogrannare koll visat sig vara mögelangripa med ficklamspkoll på nära håll)

Så NEJ, det är rent vansinne att ha en öppen hösilagebal en vecka på sommaren när det är varmt och fodra upp den! För även om det är högt (för högt soms agt) TS så är det tillräckligt fuktigt för det ska hända otrevliga saker inne i balen.

Alla hösilage balar är inte blöta längst in. Det är inte mina iaf utan i hörnen. Dessa trokar. Du får gärna komma hit o kolla.
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Blir lite fundersam på den första meningen som du skriver. Konstigt att ingen annan har reagerat på det.
Att ni har packat om hösilaget från storbal till småbal. Har hört att man inte ska göra det. För då kommer det ju in luft och blir dåligt på en gång. Är det inte så???
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Du menar att du inte har någon värmeutveckling inuti balen om du tar bort plasten, låter den ligga i sommarvärme och kollar sen?

Du får tipsa bönderna om hur du gör, så slipper de riskera att få problem när höet inte är riktigt torrt när det balas och läggs upp på skullen =)

Jag lyckades som sagt var inte ens få eländet att torka utan värmeutveckling och efterföljande problem när jag spred ut det *mutter*

Men, om det är så att det är genomtorrt hela balen utan att ha fått värmeutveckling och tillväxt av mindre mysiga saker pga komb fukt + värme i balen så är det ju jättebra!
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Alexandra_W skrev:
Du menar att du inte har någon värmeutveckling inuti balen om du tar bort plasten, låter den ligga i sommarvärme och kollar sen?

Du får tipsa bönderna om hur du gör, så slipper de riskera att få problem när höet inte är riktigt torrt när det balas och läggs upp på skullen =)

Jag lyckades som sagt var inte ens få eländet att torka utan värmeutveckling och efterföljande problem när jag spred ut det *mutter*

Men, om det är så att det är genomtorrt hela balen utan att ha fått värmeutveckling och tillväxt av mindre mysiga saker pga komb fukt + värme i balen så är det ju jättebra!

Bonden jag köper hösilage av sa att jag ska sprätta upp hela balen för att kolla så att det inte finns nått otrevligt i den. Balen kan juh va fin i toppen och sen ligger det en groda i botten och då är det kört. Därför sprätter jag upp balen helt alltid.

Den ligger inte i solen men det är samma temp i ladan som ute (som förra veckan var det över +20 grader i ladan) balarna jag öppnat var mycket torrare efter en vecka än vad den var när den va ny öppnad. Men torkat den helt har jag inte gjort. Den har blivit torrare av sig själv. Ts halten var från början ca 60 och efter en vecka var den ca 75. Jag gör inte hö av det för då hade jag köpt det från början.

Jag ger hästen detta han mår bra och placerar sig i LA dressyr. Så inte är det farligt. Fast han äter från helöppnade balar som torkar och har stått i en varm lada i en vecka. Balar med ännu högre ts typ 70 och mer kan stå öppen i ytterligare en vecka det är ingen fara.

Om inte höet är torrt när det körs in i ladan måste det blåsas torrt med helst varmluft. Men det finns slappa o snåla (fläkten drar juh disel) bönder som inte gör det och då blir höet möglit.
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

gejsa skrev:
Blir lite fundersam på den första meningen som du skriver. Konstigt att ingen annan har reagerat på det.
Att ni har packat om hösilaget från storbal till småbal. Har hört att man inte ska göra det. För då kommer det ju in luft och blir dåligt på en gång. Är det inte så???

Nja, vi köper från en som kan sina grejer och vi har bara hört gott om honom. Han är mycket noga och jag litar på honom. Han är jättenoga med hygien, man ringer veckan innan och säger "på söndag eftermiddag kommer vi och hämtar x antal småbalar".
Då öppnar han en storbal och plastar in i småbalar söndag morgon (massor av plastlager) alltså samma dag som avhämtningen.
Han säljer till massor av hästfolk och alla tycker han är kanon. Han vet vad han håller på med med andra ord.
Vad jag vet ska det inte vara ngn fara att plasta om?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Jag förstår inte hur du lyckad med att få en bal med 60% TS att INTE bli dålig av en vecka i + 20. Oavsett om du tar av all plast eller ej (gör förresten jag med, tar av all plast alltså). Jag säger inte att du ljuger, jag förstår bara hur det går till..
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Ingen annan som är duktig på foder som opponerar sig ang omplastningen? Tycker det är mycket underligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö För tio dagar sedan fick vi hem första leveransen av årets storbalar hösilage. Vi har köpt av samma odlare under fyra år och hösilaget...
Svar
14
· Visningar
4 647
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp