Hösilageexperter - akut hjälp behövs!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ad_hoc_80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 810
A

ad_hoc_80

Jag har fått möjlighet att köpa ett parti hösilage med väldigt bra näringsvärden. (Skulle passa de flesta av mina hästar väldigt bra.)

Det är dock 2:a skörden, och väldigt spätt och fint gräs. Det ser mer ut som när man klippt gräsmattan och krattat ihop klippet. Det luktar för övrigt så också. Inte syrligt alls.

Innehåller sådant hösilage tillräckligt med fibrer?

Finns det några andra aspekter på ett sådant hösilage? Är det med andra ord ett lämpligt foder för hästar?

Sv: Hösilageexperter - akut hjälp behövs!

Jag tycker det låter som ett bra foder. Hästarna kan väl få lite halm upptill att tugga på om du oroar dig för fibrerna? Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem.

Kan bli lite fibrer om det är om det är en tidig andra skörd. Så som sagts tidigare så är en dutt halm per dag inte fel. Brukar själv inte slå till hästarna samtidigt som våra mjölkkor eftersom jag vill ha mer strå och längre tuggtid!

Kicki :)

Vad jag hört så gillar hästarna långa strån framför "gräsmatteklipp"

Jag skulle inte ge mina hästar sådant silage. Jag vill ha lång tuggtid på maten, skulle de få sånt smått skulle de äta en bal på 1 dag istället för 3.

/M

Hade en tidigare arbetsgivare som köpte sådant silage. Problemet var att ingen av de tretton hästarna gillade det. Kolla det först! Han gav bort hela partiet efter ett tag. Tror sedan som de andra att halm inte vore fel vad gäller fibrerna.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 513
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 040
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka