Hösilagebal i hagen

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har planer på att, för första gången. ställa ut hösilagebal i hagen, har några funderingar...
Vad har NI för lösning för att det inte ska bli en hög nertrampat hösilage, utan att de faktiskt kan ÄTA det mesta av balen?
Hur bra koll har ni på att det inte är några dåliga partier i balarna? Hur stor katastrof är det om de stoppar i sig av jästangipna partier?

Man hade ju helst haft en sån här:
FHBT.jpg

Men ekonomin tillåter det inte riktigt.

Funderar på om man kunde snickra ihop något själv, bara så att de håller sig runt balen och inte kliver i den - mer än nödvändigt...
Kanske något ca 2x2 m, en rejäl stolpe i varje hörn och två plankor på varje sida (som ett häststaket ungefär), ca 60-70 cm högt. SOm man kan lyfta bort och ställa över en annan bal på annan plats, dvs man behöver inte ha balen på samma ställe hela tiden. Vad tror Ni om det?

Sv: Hösilagebal i hagen

Traktordäck var ett bra tips! Jag ska kolla om jag kan få tag i det!
Vad bör det vara för diameter på dem?

tack för länken!

Senast ändrad:

Min kompis lämnar kvar det nerdesta av plasten när hon ställer ut dom i hagen. Vi ställer ut hö men allt äts upp.Dom är faktiskt rädda om stråna så vi har minimalt med svinn.

Hur många hästar får plats att stå runt en bal och äta samtidigt?

Jag har nu sju stom i den hagen, men jag brukar lgga ut extra högar pga. att vi har en ny i stallet jusst nu. Men val. samsas mycket bättre än vad ston gör.

Vi har hållare typ den du visade på bild men utan tak..har tjänat in sig själv på ett kort tag.

6-7 märrar kan samsas där..

AM
Typ en sån här?
FRB.jpg

Bonden/hästuppfödaren i grannbyn har en sådan och de ser jättebra ut, men ekonomin tillåter inte det heller just nu. Jultomten påstod att det var en för stor och tung julklapp :p

Ställer ut på traktordäck som är lite större än balens diameter. Skär ut "luckor", en i varje vädersträck och sätter ut en bal (300-350kg) per åtta hästar. Hur mycket spill det blir beror mycket på pressningen, är det ordentligt hårt pressat tar det längre tid att äta från balen och spillet blir mindre. Det är även mindre syre i balen vilket minimerar risken att det ska bli dåligt.Jag kollar balen c:a 2 ggr/dagen angående den hygieniska kvalitén Se bild:

assa-kom-vintern.jpg

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Lånar..

Nästan Ameo.
Sådana här har vi:

389HDG.jpg

Den säljs i delar av 5 eller 6. Sedan är det bara att skruva ihop.
HAr för mig att det inte kostade så himla mycket..

Vi lägger sedan en pall i botten och ställer bunten uppepå.
Eftersom vi har föl så vill vi inte ta in plasten i hagen.
Dom har en förmåga att kunna äta sånt, sedan tyckte jag i alla fall att vid väderomslag så kunde plasten frysa fast i backen..hopplöst att få bort helt och hållet..Och då såg det skräpigt ut.

Men foderhäckarna kan vi nog säga att spillet är reducerat till noll.

Hittade på Kellfri för 3900. Men det var inte där vi köpte våra.
För vi gav ca 2500 styck för dom..

AM

Senast ändrad:

*knapplån*
Jag skulle också vilja ha något sådant där.
Men mina hästar klättrar på ALLT.
Jag tror att de är korsade med bergsgetter.

De kommer liksom att stå inuti de där foderhäckarna.
Den med tak över skulle någon rulla ihop sig och sova i.
Är det någon som har något bra förslag hur jag kan göra?

JAg trodde faktist också att fölungarna skulle använda dessa som rondell men peppar peppar..under alla dessa år så har ingen kommit på idén..
Nu är ju foderhäckarna ständigt fulla med mat.
En tom sådan kan ju bli lite värre för dina små getter..;)

Något jag däremot glömde skriva är hur dom ligger an mot backen.
På ojämn terräng är dom säkert inte bra då hästben kan fastna under dom..

AM

:rofl: :rofl: :rofl:
Idag fick de sin hösilagebal i hagen, som julklapp...
Och efter att ha rusat 10 varv runt balen, som trumpetande giraffer i balanstrav, vågade de gå fram och undersöka det stora vita drakägget som invaderat deras hage... Och efter det har halvblodsstoet stått där och malt i sig hösilage mer eller mindre oavbrutet precis hela dagen... :rofl: :rofl:

Jag har inte hunnit bygga min ram som jag tänkt mig så jag klippte bara bort hälften av plasten. Men det ligger redan en del nertrampat runt balen, så det MÅSTE bli en ram också...

Innan du fixat ramen så tipsar jag om att bara skära av plasten på toppen på balen så länge. Har du mindre hästar så gör mindre luckor som Rolle hade gjort. Det känns så tråkigt när det rasar och trampas ner redan från dag ett.

bra tips! det ska jag tänka på nästa gång, om ramen inte är klar tills dess....
(maken är ledig i mellandagarna)

Detta är en fråga kanske främst till Rolle men även andra som använt samma metod. Den att göra hål i plasten. Själv har jag provat med att göra det till mina får och kor. Till fåren går det bra till att börja med men efter någon dag får jag öppna upp den. Vilket ju kan beror på att jag har ganska stora balar. Till korna gick det mindre bra för dom äter upp nätet också. Så jag har aldrig vågat prova med att göra det till hästarna.
Så till frågan: Hur går det med hästarna och nätet? Lämnar de kvar det eller är det risk för att de äter upp det med?

*knapplån*
Jag skulle också vilja ha något sådant där.
Men mina hästar klättrar på ALLT.
Jag tror att de är korsade med bergsgetter.

De kommer liksom att stå inuti de där foderhäckarna.
Den med tak över skulle någon rulla ihop sig och sova i.
Är det någon som har något bra förslag hur jag kan göra?

:rofl: :bow: :D *AnnaKarin såg synen framför sig*

När mina hästar kom lösa hemma struntade de i balen som stod öppen i hagen och hoppade på de två balarna som stod oöppnade utanför. De bet hål i plasten, spottade ut plasten, slet av nätet och spottade tydligen ut det med. Verkade inte vara några problem alls...

:crazy: :devil: ;) :D

Hade traktordäck, men de klev bara in i den.
Har hört att de äter plast och nät, och vågar därför inte lämna det runt.

Har en foderhäck med täckta bågar (enl tidigare bild) så att de inte kliver in, och skär av plasten ca 1 dm från botten, så att plastbotten är kvar. Resten inkl nätet tar jag bort.

Tittade på "takhäcken" också, men taket är väldigt lågt, med risk för att de tjongar i huvudet, när de jagar bort varandra. Så det fick bli utan.

Funkar kanon!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10