Hösilageanalys för kor

T

tekar

Behöver hjälp med att tyda min analys som kom idag. *snurrig i huvudet*. Hösilaget är taget från två olika fält.

Analys 1
TS 767 g/kg
Aska 56 g/kg ts
VOS 77 % av OS
Råprotein 87 g/kg ts
NDF 573 g/kg ts
Osmältbar NDF 216 g/kg NDF

Analys 2
TS 565 g/kg
Aska 50 g/kg ts
VOS 83 % av OS
Råprotein 81 g/kg ts
Lösligt råprotein 516 g/kg råprot
NDF 492 g/kg ts
Osmältbar NDF 193 g/kg NDF

Vad betyder VOS, NDF? Varför finns lösligt råprotein med i den ena analysen men inte i den andra? Vad säger värdet på askan?

Hur skall jag räkna för att få fram rätt värden till häst? Tyvärr verkar bonden inte ha begärt analys för mineralerna, men det kanske jag kan ta när hästarna kommer in till hösten...

Sv: Hösilageanalys för kor

VOS betyder vomvätskelöslig organisk substans och är en analysmetod som talar om hur mycket av den organiska substansen (t.ex. cellulosa och hemicellulosa) som löser sig i vomvätska. Vomvätskan används för att beräkna den nedbrytning som sker naturligt hos idisslare (metoden kan även användas till häst men då gör man andra beräkningar).

NDF betyder neautral detergent fiber och utifrån denna analys kan halten av fiberrika substanser (t.ex. cellulosa, hemicellulosa och lignin) erhållas.

Aska motsvarar den totala mängden oorganiska ämnen d.v.s. mineralerna i fodret.

Här kan du läsa mer om hur du omvandlar dessa värden till häst.
Det som behöver räknas ut är smältbart råprotein och du behöver omvandla energin så att den gäller för häst (det kan göras vi länken som jag länkade ovan).

Ok, tack! Hur vet jag vilket värde som skall fyllas i vid Energi för idisslare (MJ/kg ts)?

Energivärdet (MJ/kg ts) som du ska fylla i borde stå i analysen.
Av de värden som du skrivit i första inlägget så finns det inget energivärde, har du fler värden på analyspappret än de som du skrivit in här?

det finns en rad som heter "omsättbar energi" = 10,8 MJ/kg ts. Men efteråt så står det "inmatat", så jag antog att detta är något standardvärde som de använder och då tycker jag inte att det säger så mkt? Efter de andra värdena som jag skrev så står det "analysera"...

jag hörde någon som sa att AAT & PBV var något som man kunde räkna om till smbpr råprotein. Stämmer det? Hur gör man i så fall? Dessa värden finns nämligen.

Vad jag vet så använder man AAT (aminosyror absorberade i tunntarmen) och PBV (proteinbalans i vommen) när man räknar foderstater till kor, ej hört att man använder dessa värden i beräkningar för häst.

När jag använder mig av proetinkalkylatorn som finns på sidan jag länkade till för jag det smbrp till 38,7 g/kg foder (50,4 g/kg ts) för analys 1 och 25,3 g/ kg foder (44,8 g/kg ts) för analys 2.

Är den omsättbara energin 10,8 MJ/kg ts på båda analyserna?

På anlays 1 är omsättbar energi 9,9 MJ/kg ts och på analys 2 är den 10,8

Iom att det är olika värden på analyserna så borde det vara analyserade värden, då behöver du bara omvandla dessa så att de gäller för häst istället :)

Om jag har räknat rätt blir g smbrp/MJ 6,5 på analys 1 och på analys 2 blir den 4,1:cry: Kan det stämma???...*hoppas att jag har räknat fel*

Om så är fallet funderar jag på att skicka tillbaka det med det lägre värdet. Har ett digivande sto som är dräktigt och skall föla i april...inte klarar hon sig på ett sådant dåligt hösilage. Vad hade ni gjort?

Analys 1 blev visst ännu sämre...smbrpr = 5

Om jag har räknat rätt blir g smbrp/MJ 6,5 på analys 1 och på analys 2 blir den 4,1:cry: Kan det stämma???...*hoppas att jag har räknat fel*

Om så är fallet funderar jag på att skicka tillbaka det med det lägre värdet. Har ett digivande sto som är dräktigt och skall föla i april...inte klarar hon sig på ett sådant dåligt hösilage. Vad hade ni gjort?

Detta är hösilage med extremt låga proteinhalter. Detta foder är högst olämpligt för ett digivande sto. Hösilaget har förmodligen slagits väldigt sent. Försök att hitta ett annat grovfoder, dvs. ett tidigt slaget grovfoder.

Smältbart råprotein för det första grovfodret är 50,4 g/kg TS vilket är extremt lågt. Det andra är ännu sämre!

Liknande trådar

Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 137
Senast: Masse
·
T
Foder & Strö Har fått min analys idag där jag köper hö.. Den ser inte alls ut som vanligt och jag kan inte få tag på bonden och fråga.. Kan någon...
Svar
3
· Visningar
1 273
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Jag behöver HJÄLP! Fick annalysen idag av bonden på höt och fattar nada. Bonden kunde inte hjälpa mig då han inte kan något om...
Svar
6
· Visningar
1 510
Senast: Gammeln
·
Foder & Strö Har fått en analys som ser ut som ngt jag aldrig sett förr. Alltså, jag förstår ínte hur jag ska utläsa den. Någon som förstår mer än...
Svar
17
· Visningar
2 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka