Hösilage..

T

Triax

Då var det dags att leta foder till hösten... och det ser lite dåligt ut här i området.. Har endast fått tag på hö till min häst men inackorderingen skulle det inte räcka till. Men höbonden hade mycket hösilage om vi var intresserade av det. Han sa att det var väldigt torrt, nästan som hö. Och en sån bale kunde vara öppen lääänge.
Men jag har ju hört att fodrar man med hösilage/ensilage så måste balen ta slut på 4-5 dar (eller är jag ute och cyklar?) så den inte ska bli dålig. Och att man måste vaccinera mot botulism..
Nå hur gör ni som fodrar med hösilage har ni dem öppna längre? Jag har ju bara två hästar, så en sån bale på 250 kg räcker ju ett tag..
Vet att man kan ha dem längre om det är kallt ute men det blir ju inga kalla vintrar längre här..
Har ni vaccinerat era hästar mot botulism?
Ursäkta att det blev lite långt:)

Sv: Hösilage..

fodrar emd hösilage oftstat väldigt torrt typ 70 % TS och jag tkr inte det är så stor skillnad på hur lång tid det blir dåligt, nu i värmen är 2 dar nästan för mkt! Men står 20 hästar här på vintern och nu på sommarn dlear ca 7 hästar hösilaget emd x antal tjurar ;) för vad jag förstått det som är det väl själva processen när det kmr syre som gör att det bli förstört, eftersom det varit i syrefri miljö så länge. Så tror inte TS spelar så stor roll.
Är tveksam om det skulle funka till bara två hästar så länge de typ inte äter 70 kg tillsammans /dag ;) på vintern skulle det nog kunna funka men inte i den här värmen...

emd x antal tjurar ;) för vad jag förstått det som är det väl själva processen när det kmr syre som gör att det bli förstört, eftersom det varit i syrefri miljö så länge. Så tror inte TS spelar så stor roll.

TS-halten spelar roll. I ett i det närmaste torrt grovfoder så har man ju ingen process överrhuvudtaget, så öppnar man den balen så händer det ju inte så nämnvärt mycket.

Sedan spelar det stor roll hur snabbt en ensilagebal blev plastad efter rullning, något inte många tänker på. Det är inte enbart hur länge man har balen efter öppnandet utan även vad som sker innan och hur snabbt.

Kicki :laugh:

Vid minusgrader så håller balen lätt en vecka. Vid varmare temp. så börjar nedräkningen kvickare.

Så om höt har Legat o torkat lite innan inplastning är det bättre då, eller jag menar håller det längre då, när man har öppnat balen?

Har man hög ts-halt (höigt) så håller balen längre, om det inte ligger gömda partier. Men en väl ensilerad bal har åxå hög hållbarhet, så det kan vara lite individuellt åxå.

Vart bor du? *syftar på hösilagebristen*

En bal kan räcka längre än 4-5 dgr.
Jag hade hösilagebal när jag bara hade 2 hästar. Håll koll på balen men öppna ingen förrän det är kallare ute

Så om höt har Legat o torkat lite innan inplastning är det bättre då, eller jag menar håller det längre då, när man har öppnat balen?

Allt ensilage måste förtorkas, ifa. man inte vill ligga på runt 30% ts, vilket det är få som gör. Vi har runt 45% till våra mjölkkor och runt 65% till hästarna.

Det viktiga är att man har en välensilerad bal, då har man ett bra foder. Om man inte av någon orsak kan få till det så är det bättre att satsa på riktigt torra balar, dock inte som hö, då det binder damm i större utsträckning.

Jag bor i östergötland. De flesta bönder har ju gått över till storbalar med hö och jag har inte plats att fövara det. Så mest brist är det ju på hö i småbal. Ensilaget är ju lite lättare att fövara, det kan stå ute.

Men hur har ni gjort med vaccination mot botulism?

Jag vaccinerar alltid min häst emot boutilism. För att vara på den säkra sidan. Det är ingen vanlig sjukdom, men om hästen får den är det oftast en dödlig utgång. Så jag vaccinerar!

Dock är det rätt dyrt i början, eftersom hästen måste få flera sprutor under en kort tid. Sen är det varje år som med hästinfluensan.

Men hur har ni gjort med vaccination mot botulism?

Vi vaccinerar inte våra egna hästar iom. att vi producerar grovfodret själva. Våra hyresgäster får själva avgöra om de vill vaccinera eller inte.

Menar du att ni känner er så säkra på ert eget ensilage eller?
Vet flera som inte vaccinerar eftersom de tar från sin gård, men ändå?
Usch jag hoppas jag får tag på mer hö så jag slipper fundera på detta:)

Ja, eftersom vi hanterar fodret själva i alla led så är vi det. Har gett hästarna ensilage i 20 år och långt innan det blev tal om att vaccinera. Däremot så ska man absolut vaccinera om man köper foder, då har man ingen koll på den fortlöpande processen.

Jag har 2 hästar och har hösilage med en TS på ca 73%.
För mig tog det ca 7-10 dgr att göra av med en bal och jag började ge dem i november och slutade i mars. Inga problem med dåligt foder eller värme eller så. utan det höll sig fräscht hela tiden.

När öppnar ni andra era balar?
Tänkte mig kanske börja redan september/oktober iår...
vad tror ni om det??

hästarna brukar väl få ut i hagen runt september någon gång. Och nu för de hästar som står inne på natten finns det att hämta hos tjurarna så en bal går åt på typ 1 dag och hinner oftast inte bli förstörd.

Ja, eftersom vi hanterar fodret själva i alla led så är vi det. Har gett hästarna ensilage i 20 år och långt innan det blev tal om att vaccinera. Däremot så ska man absolut vaccinera om man köper foder, då har man ingen koll på den fortlöpande processen.

Fast det där kan vara lurigt. Visst har du bättre kontroll än om du köper av någon annan men total kontroll kan du inte ha oavsett om du gör det själv eller inte. Något litet kadaver kan alltid smita med i balen.

Är det en seriös foderproducent som gör hösilaget så är kontrollen minst lika bra som om man hade gjort det själv. Ibland ännu bättre då producenten har sitt rykte att tänka på.

Man får inte glömma att risken att drabbas är trots allt mycket liten. Jag har varit med om att man har fodrat med hösilage i över 20 år och ingen utav dessa hästar har drabbats. Vi pratar om stora hästbesättningar som samanlagt kommer upp i över 200 hästar. Men trots att risken är liten så väljer jag att vaccinera. För har jag en sådan otur att trots allt drabbas av botulism (folk vinner på lotto ibland också) så skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv för att jag inte vaccinerat.

*allmänt*
Min veterinär tyckte från början att det var helt onödigt att vaccinera då risken var så liten. Men sen var han antagligen med om ett fall (ett fall på över 30 arbetsår) botulism,dock inte konstaterat.
Han sa att det var ett riktigt hemskt sätt för hästen att dö på med en hel del plågor innan man kunde ta bort den. Efter det så rekommenderar han vaccinering till alla.

Så det är nog så att man måste själv bestämma hur man vill göra. Fakta är att det är ytterst få hästar som drabbas, men när de väl drabbas så är det oftast dödligt och dessutom väldigt plågsamt. Men risken är som sagt väldigt liten.

Mvh

Tora

Vi har hösilage till tre hästar balar på ca 200 kg och då äter det 34 kg om dagen tillsammans. Och det funkar bra, nu är det väldigt torrt!

Vi vaccinerar mot botolism.

Om man har problem med att de blir dåliga så kan man rista upp dett. det har vi gjort ibland. Nu gör vi så att när vi öppnar balarna så sepparerar vi ''höklyfterna'' och brer ut lite så att det inte ska bli varmt inne i balen. Funkar mkt bra!

Fast det där kan vara lurigt. Visst har du bättre kontroll än om du köper av någon annan men total kontroll kan du inte ha oavsett om du gör det själv eller inte. Något litet kadaver kan alltid smita med i balen.

Är det en seriös foderproducent som gör hösilaget så är kontrollen minst lika bra som om man hade gjort det själv. Ibland ännu bättre då producenten har sitt rykte att tänka på.

Har man vallar som bryts vart fjärde år samt slås av rätt så är risken oerhört liten. I en välhanterad vall så blir det inte tillhåll av sork och orm t.ex. Så även om man inte har total kontroll, vilket man aldrig kan ha så bedömmer jag risken som extremt liten. Men jag råder dock mina hyresgäster att fatta sina egna beslut runt den saken.

Problemet kan ju vara att man inte alltid köper själv direkt från en producent. Är man t.ex. inhyrd och stallägaren är den som köper in foder så har man ju inte den kollen. Samt att även om man köper ett förstklassigt hanterat foder så är det ju inte säkert att man trots egen nogrannhet har den kunskapen om ensilerat foder som man borde, har flera exempel på det. Vilket ledde till en mycket tråkig utgång för hästarna. På så vis så kan ju hästen drabbas av botulism, även om oddsen var optimala i början. Samt att är det flera som har ansvar för utfodringen i ett stall så ökar ju ovanstående orsak.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv