D

Daizy

har sökt med lykta efter småbalar med hösilage då jag bara har en häst.. verkar typ omöjligt att få tag på om man inte bor i skåne :crazy: varför är de så??? är de inte lönsamt???
(hade dock tur att jag fick tag på småbal genom min hästs uppfödare :laugh:

Sv: hösilage

Jag tycker att jag ser annonser på blocket om småbalar var o varannan dag.
många av de större bönderna kan tillverka småbalar om man ber dem.
( måste ha en rundbalspress som går att ställa hur stoa balarna ska vara)

Bor i mellansverige, inga problem här, inga problem varesig lite söderut eller lite norrut?

Det finns fyrkantspressad småbal med btw, men som sagt, måste ha en press och plastare som klarar olika storlek.

Har letat runt jag med då jag skall börja fodra med det i vinter också. Har fått tag på ett ställe där jag skall hämta "det jag behöver" 1 gång i veckan ca men det blir inte förräns de fodrar sina egna hästar senare annars blir stor balen dålig, skulle vilja ha tag på lite små balar som jag kan ha innan, precis i installningen... Någon som vet vart någonstans man kan köpa det i Göteborg-strömstad trakten, även utåt kustvägen går också bra! Har kollat blocket men har bara sett större el så är det långt bort.. vad anger ni för sökord? Får bara upp några annonser...

har sökt med lykta efter småbalar med hösilage då jag bara har en häst.. verkar typ omöjligt att få tag på om man inte bor i skåne :crazy: varför är de så??? är de inte lönsamt???

Mycket arbete, går åt mer folk, sämre lönsamhet, även om kilopriset är högre.

På 3 personer gör vi 1 toni timman, 35 kg:s.
Många sprättar storbal och pressar om till småbal, vilket inte blir så bra då man släpper in syret...
Men bönderna tycker det är bra för då kan de göra det när de hinner.

Det går ju åt betydligt mer plat per kg foder på småbalar. Dessutom är maskinkostnader och arbetskostnader också högre per kg foder.

Det är väl inte tillräckligt många som vill betala 3-4 kr/kg för att fler skall satsa på ensilage i småbalar.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama