D

Djur92

Hur mycket hösilage får era hästar?
min fullblodskorsning född 86 154cm i mkh får 7.5kg

Sv: Hösilage

våra 5 hästar (2 halvblod, 1 D-ponny och 2 shettisar) går på lösdrift (ca. 8ha) får fri tillgång på silage med 9.3 i kvot. omräknat i ts. så äter dom mellan 300-400 kg i veckan. har även fin halm dom äter av i ligghallen. samtliga är jättefina i kroppen :) halvbloden är fullt igång, dom andra "promenadrids".

D-ponny, 15 år, sv ridponny med 75% halvblod, 450 kg får 12-15 kg. Står i utebox.

Mitt varmblod som står pga. kotledsinflation äter ca. 18 kg hösilage/dag, med en kvor på 6.9.

Quarterkorsning (9 år, ca 155 cm mhk) och fjordkorsning (27 år, ca 140 cm mkh) har tillsammans med arab (4 år, ca 150 cm mkh) och halvblod (ca 15 år, ca 165 cm mkh) fri tillgång på hösilage ute, ca 10-12 timmar om dagen. Äter då 300-400 kilo på en vecka-tio dagar. Utöver detta äter de 2-4 kilo hö inne under natten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 041
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka