Hösilage...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare GoldenHeart
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 684
G

GoldenHeart

Fri tillgång eller inte ?

Står i ett stall där dom får kraft klockan 7 på morgonen och släpps sedan ut i hagen där dom har fri tillgång på hösilage. Dom kommer sedan in klockan 19.00 och får då kraft + en tuss hö ! Min häst funkar jätte fint på detta och är fin i hull och har alltid gått på det. :banana:

Fritillgång är ju bra kalla dagar då dom håller värmen när dom äter... Dom går aldrig hungriga.:)

Lunch i hagen är ju bra för du kan kontrollera hur mycket hästen får i sig. :smirk:

Vad tycker ni ?! Finns det sidor man kan läsa om detta ?

( undrar endast pga nyfikenhet )

Sv: Hösilage...

Jag tycker att fri tillgång funkar bäst. Nackdelen är väl att dom inte rör på sig så mycket som dom gör då dom betar.

Jag önskar fler hade fri tillgång i sina stallar. Jag har enbart positiva erfarenheter av detta.

Fri tillgång är att föredra! Vi har dock sk "kontollerad" fri tillgång då vi har ganska lättfödda hästar. De får sin giva enligt analys men lägger till om de gått väldigt hårt el det är busväder etc. Hagen de har bjuder inte på några utmaningar och risken finns att de enbart lägger hösilaget "på hög" om de inte gör av med energin. De har alltid tillgång till grovfoder i form av halm men de är sällan där och utnyttjar det. Går hellre och skrapar fram det sista gräset på marken.

Nackdelen är väl att dom inte rör på sig så mycket som dom gör då dom betar.

Våra går och äter lite på morgonen sen går dom en sväng och kommer tillbaka och håller på så ;) Det är ju ingen som står där en längre stund :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka